مبانی روانشناسی در برنامه ریزی درسی یکی از مهمترین علومی است که برنامه ریزان آموزشی و درسی باید با آن آشنا باشند. این آشنایی به آنها امکان میدهد تا از اصول، قواعد و یافتههای روانشناسی در مراحل مختلف طراحی و اجرای برنامه های آموزشی و درسی بهرهبرداری کنند. روانشناسی، به ویژه از نیمه دوم قرن نوزدهم به بعد، توسعه قابل ملاحظهای یافته و کمکهای شایانی به اغلب علوم انسانی کرده است. امروزه جای هیچ تردیدی نیست که استفاده از اصول و قوانین روانشناسی یکی از ارکان اصلی پیشرفتها و ترقیات انسان در جنبههای مختلف زندگانی بوده است. انسان، به ویژه در قرن اخیر، برای حل بسیاری از مسائل فردی و اجتماعی خود از این علم بهرههای سودمندی برده است (پروند، 1385، ص 137).
یکی از مهمترین یافته های روانشناسی که بیش از همه توسط برنامه ریزان درسی مورد استفاده قرار میگیرد، این حقیقت است که بیشتر تجارب یادگیری دارای نتایج متعددی هستند. به عنوان مثال، کودکی که روی مسئله ریاضی کار میکند، نهتنها معلوماتی درباره آن مسئله به دست میآورد، بلکه نگرشهای مطلوب یا نامطلوبی نسبت به ریاضیات در او ایجاد میشود. همچنین، این تجارب ممکن است سبب توسعه برخی علاقهها و محدود کردن برخی دیگر شوند. به طور کلی، هر تجربه تربیتی دو یا چند بازده به همراه دارد که برای برنامهریزان درسی بسیار مهم است.
برنامهریزان درسی باید توجه داشته باشند که بیشترین کارآیی آموزش زمانی حاصل میشود که به نتایج متعدد هر تجربه تربیتی توجه شود. بنابراین، برنامه درسی باید هدفهای تربیتی ممکن را بررسی کند تا ببیند چگونه میتوان تعدادی از آنها را با هم و از طریق تجارب یادگیری مشابه تحقق بخشید (رالف و. تایلر، 1384، ص 54).
در این راستا تحقیقات انجامشده نشان میدهند که بهره بیشتر افراد در سرمایهگذاریهای خود معمولاً انتظار شش درصد بهره در هر شش ماه را دارند. این تصور ناشی از این است که در بیشتر مسائل مربوط به بهره، نرخ بهره شش درصد تعیین میشود. دانشآموزان نیز علاوه بر کسب اطلاعات درباره مطالب مورد بحث، نگرشهای خود را نیز تغییر میدهند و این امر برای برنامهریزان درسی اهمیت فراوانی دارد.
بنابراین برنامه ریزان درسی باید با استفاده از یافتههای روانشناسی، برنامههایی طراحی کنند که بتوانند تجربههای یادگیری متعددی را فراهم آورند. این تجربهها نه تنها باید دانش و مهارتهای خاصی را منتقل کنند، بلکه باید نگرشها و علاقههای دانش آموزان را نیز به گونهای مثبت شکل دهند. این رویکرد میتواند منجر به تربیت افرادی با دانش و مهارت های گسترده و نگرشهای مثبت نسبت به موضوعات مختلف شود.
مقاله مبانی روانشناسی برنامه درسی شامل 15 صفحه و در قالب word و pdf تهیه شده است.
فرمت فایل: WORD , PDF
تعداد صفحات: 15
مطالب مرتبط