تحقیق در مورد شعر نو

این تحقیق به بررسی شعر نو در ادبیات معاصر ایران می‌ پردازد. شعر نو تحولی در بیان درونیات شاعر است که به‌ عنوان آینه‌ ای از تبلور التهابات درونی و واکنشی به سنت‌ های گذشته مطرح می‌ شود.

شعر نو

شعر نو: تحولی در ادبیات معاصر ایران

شعر نو، در بسیاری از موارد، منعطف‌ترین و در عین حال پیچیده‌ترین شیوه برای بیان درونیات شاعر است. این نوع شعر می‌تواند به‌ عنوان آینه‌ای از تبلور التهابات درونی شاعر و واکنشی به سنت‌های مرثیه‌ ای گذشته مطرح شود. پذیرش این نوع شعر توسط خوانندگان نشان‌ دهنده روحیات انسان‌هایی است که ممکن است با اختلالات روحی – خفیف یا شدید – دست‌ و پنجه نرم کنند. این امر نشان‌دهنده پیوندی عمیق بین ذهن انسان و نحوه ارتباط آن با دنیای بیرونی است. با این حال، لازم به ذکر است که آثار نویسندگان معاصر همچون هدایت، برای نوجوانان از سوی برخی خانواده‌ها ممنوع اعلام می‌ شود.

مدنیت نو، با همه ویژگی‌هایش، دگرگونی‌های چشم‌گیری را در ساختار اجتماعی به همراه دارد. این دگرگونی‌ها به‌ ویژه در سطح فردی از طریق به‌ رسمیت شناخته‌شدن آزادی فردی در ذهنیت‌های سنتی نمایان می‌شود. شاعر در مسیر مواجهه با مدرنیته، نخستین بار در کانون هستی خود، یعنی در ذهنش، احساس آزادی می‌کند و این آزادی او را از نیاز به عرفان و مداحی‌ها بی‌نیاز می‌سازد.

اگر شاعران در آثار خود عمداً و عمدتاً مدافع مدرنیته باشند، در این صورت باید آنها را پیشرو در نظر گرفت. در این دیدگاه، شعر پیشرو نخست باید در ذهن آزاد شاعر دیده شود و سپس در دو رکن اصلی آن یعنی محتوا و شکل. آزادی ذهن، به‌ عنوان برترین ویژگی شعر نو، شاعر را در موضعی قرار می‌دهد که در آن رابطه‌ای قطری با قدرت حاکم بر مدرنیزاسیون برقرار می‌شود.

در میان اکثریت شاعران پیشرو، برخی تلاش دارند تا محتوای خود را همزمان با تحولات عظیم اجتماعی تنظیم کنند. اما در میان گروهی دیگر که بیشتر بر شکل تاکید دارند، آثارشان گاهی به دنیای نمایش و مصرف‌گرایی سوق پیدا می‌کند. این گروه در نهایت در حاشیه‌ای باقی می‌مانند که شاید به انزوای ادبیات فارسی در سطح جهانی کمک کرده باشد.

تاریخچه شعر نو

یکی از ارکان اصلی شعر نو، وجدان است که در ذهن شاعر نقش مهمی ایفا می‌کند. از گذشته‌های دور، از زمان زرتشت و منشور کوروش تا نطق‌های اجتماعی و فرهنگی که در تاریخ ایران به جا مانده، وجدان در آثار شعری با وضوح دیده می‌شود. در دوران‌های مختلف، از قرون وسطی تا معاصر، شاعران سعی در شکستن قالب‌های پیشین و ایجاد نوآوری‌هایی در بیان خود داشتند.

شعر نو در ایران به‌ عنوان یک تحول جدی، نخست در دوران مشروطه و جمهوری اسلامی به مرحله ظهور رسید. نیما یوشیج با آثارش، تحولی عمده در ساختار شعر فارسی ایجاد کرد و شعر نو را به‌ عنوان یک مکتب شناخته‌شده در ادبیات معاصر ایرانی معرفی کرد. نیما نه تنها به شاعران عصر خود الهام بخشید، بلکه زمینه‌ساز ورود چهره‌های برجسته‌ای چون شاملو، سهراب سپهری، اخوان ثالث و فروغ فرخزاد به عرصه شعر نو شد.

شعر نو در واقع ادامه‌دهنده تغییرات اجتماعی و فکری است که از دوره‌های پیشین شروع شده بود. این تغییرات در قالب‌هایی نوظهور، همچون سپید و نیمایی، به ظهور رسید و تأثیرات خود را در فرهنگ اجتماعی و سیاسی ایران گذاشت.

تفکر و نقد شعر نو

شعر نو، همان‌طور که توسط نیما یوشیج پایه‌گذاری شد، از ابتدا تا به امروز شاهد انتقادات و تحولات زیادی بوده است. در دوران ابتدایی این سبک، قالب‌های نو در شعر فارسی به‌ عنوان یک تلاش برای تغییر در ساختارهای سنتی مطرح شدند. در حالی‌ که شاعران جوان به ایجاد و تغییر در این قالب‌ها علاقه‌مند بودند، برخی دیگر نیز با گرایش به پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی، اشعار خود را به‌ نحوی نوین و ساختاری متفاوت از گذشته ارائه دادند.

نیما در تحول شعر فارسی، قواعدی نو وضع کرد که بعدها توسط شاعران نسل‌های بعدی به‌ خوبی تکامل یافت. در این مسیر، از شکستن قافیه‌ها و عدم رعایت تساوی در مصراع‌ها گرفته تا ایجاد وزن‌ها و قالب‌های جدید، شعر فارسی دگرگون شد. شاعران معاصر بر مبنای این تغییرات، تجربه‌های خود را به‌ نحوی پیوسته به‌اشتراک گذاشتند و در کنار آن، انتقادات مختلفی به‌ ویژه در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی را مطرح کردند.

شیوه نقد شعر نو

بازار شعر نو هنوز به‌ طور کامل توسعه نیافته است که کتاب‌هایی ویژه در رابطه با زندگی شاعران نو را جذب کند. در ایران، زندگی خصوصی شاعران، به‌ ویژه در مورد کسانی که در عصر معاصر شعر نوین می‌سرایند، همچنان موضوعی است که در ادبیات نقد کمتر به‌ آن پرداخته می‌شود. با این حال، ادبیات معاصر ایران به‌ نسبت با دوره‌های گذشته، بخش‌های بیشتری از تخیلات هنرمندان را در معرض دید قرار می‌دهد.

شعر نو، به‌ عنوان یک پدیده ادبی، به‌ تدریج در مسیر تکامل خود از قالب‌های قدیمی به‌ سمت ایجاد فرم‌های جدید حرکت کرده است. در این مسیر، برخی شاعران توانسته‌اند با کارهای خلاقانه خود این نوع شعر را به‌ عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ ادبی ایران تثبیت کنند و در کنار آن، با نقدهای اجتماعی و سیاسی بر روند‌های ادبی تأثیرگذار شوند.


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 15

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.