دانلود گزارش تخصصی افزایش علاقه مندی دانش آموزان کلاس به نماز جماعت
چکیده
این پژوهش به منظور علاقمند کردن دانش آموزانم به نماز و نماز جماعت و اصلاح بعضی از رفتارهای نادرست آنها صورت گرفت. همهی ما خوب میدانیم که انجام فریضهی نماز باعث تربیت صحیح فرد خواهد شد و از این رهگذر نتایج سودمندی عاید فرد و جامعه خواهد شد در این میان اهمیت نماز جماعت بر کسی پوشیده نیست و ساده انگاری در تربیت دینی بچهها نسل ها را به قربانگاه میکشد و سرمایههای انسانی را تباه میسازد. عامل مهم در تربیت نیکو در افراد درک و کاربرد مؤثر نماز در زندگی است
و من نیز تصمیم گرفتم با کمک گرفتن از اولیا و دانشآموزان و همکاران و اساتید محترم و با مطالعه و تحقیق در این زمینه بتوانم با یافتن راهکارهای عملی و ابتکاری و اجرای آنها دانشآموزان را به نماز و نماز جماعت علاقهمند کنم و در ضمن بسیاری از رفتارهای نادرست آنها را اصلاح کنم. چرا که اگر امروز نمازخانه های مدارس را خالی یا کم جمعیت ببینیم نباید انتظار داشته باشیم که فردا صفهای نماز جماعت مساجد پرجمعیت باشند
مقدمه
در دین ما نماز به عنوان ستون دین تلقی شده و ملاک ارزش آدمی و قبولی کلیه ی اعمال و فرائض دیگر اوست و اگر درست اقامه گردد، به عنوان معراج مؤمن و رأس دین شمرده می شود،که نیاز به مداومت ومحافظت دارد.
بدون تردید ،همه ی جوانان و نوجوانان، بالفطره استعداد پذیرش و انجام تکالیف مذهبی را دارند اما آنچه مهم است ، چگونگی روش ها و ارائۀ شیوه های جذب آنها به سوی تکالیف مذهبی است با اعتقاد بر این اصل بود که بر آن شدم تا دریابم که راهها و شیوه های جذب دانش آموزان به اقامه نماز جماعت ، که عالی ترین ارتباط انسان با خداست، چیست؟
این پژوهش به منظور علاقمند کردن دانش آموزانم به نماز و نماز جماعت و اصلاح بعضی از رفتارهای نادرست آنها صورت گرفت. همهی ما خوب میدانیم که انجام فریضهی نماز باعث تربیت صحیح فرد خواهد شد و از این رهگذر نتایج سودمندی عاید فرد و جامعه خواهد شد در این میان اهمیت نماز جماعت بر کسی پوشیده نیست و ساده انگاری در تربیت دینی بچهها نسل ها را به قربانگاه میکشد و سرمایههای انسانی را تباه میسازد. عامل مهم در تربیت نیکو در افراد درک و کاربرد مؤثر نماز در زندگی است. با توجه به همهی این مسائل هر سال شاهد این موضوع بودم که تعدادی از دانشاموزان حتی بعد از اینکه جشن تکلیف برای آنها گرفته میشد با علاقه و انگیزه در نماز جماعت شرکت نمیکردند و بنا به اظهار نظر اولیا حتی نسبت به خواندن نمازهای روزانهی خود بی رغبت بودند. همچنین مواردی را در جامعه مشاهده میکردم. وقتی صفهای نماز جماعت مساجد را مشاهده میکردم با توجه به اینکه دانشآموزان دختر در سن نه سالگی به سن تکلیف میرسند اکثر افراد صفهای نماز را افراد سالخورده و بزرگسال تشکیل میدادند و به ندرت مشاهده میکردم که افرادی در سن ابتدایی و یا راهنمایی صفهای نماز و نماز جماعت شرکت کنند. یک سال نیز در مدرسه تربیت اسلامی با اینکه دو ماه از سال تحصیلی میگذشت اکثر دانشآموزان مدرسه و همچنین شاگردان کلاسم با علاقه و رغبت در نماز جماعت شرکت نمیکردند.
بعضی مواقع انتظامات مدرسه یا همکاران مجبور میشدند برای اینکه دانشآموزان در نماز جماعت شرکت کنند به زور و اجبار و ترساندن از نمره انضباط و از این قبیل موارد متوسل شوند با این حال تعداد کمی از دانشآموزان در نماز جماعت شرکت میکردند. مثلاً بعضی از اولیاء اظهار میکردند که
بچههایشان نسبت به خواندن نمازهای روزانه بی رغبت هستند و از بعضی از اخلاق و رفتارهای نا مناسب بچههایشان ناراضی بودند. همهی این موارد باعث نگرانی و ناراحتی خودم و مدیر مدرسه شده بود مدیر محترم از همهی همکاران خواست که در این زمینه همکاری کنند و من نیز تصمیم گرفتم با کمک گرفتن از اولیا و دانشآموزان و همکاران و اساتید محترم و با مطالعه و تحقیق در این زمینه بتوانم با یافتن راهکارهای عملی و ابتکاری و اجرای آنها دانشآموزان را به نماز و نماز جماعت علاقهمند کنم و در ضمن بسیاری از رفتارهای نادرست آنها را اصلاح کنم. چرا که اگر امروز نمازخانه های مدارس را خالی یا کم جمعیت ببینیم نباید انتظار داشته باشیم که فردا صفهای نماز جماعت مساجد پرجمعیت باشند
فهرست
چکیده ۲
مقدمه ۳
جمعآوری اطلاعات ۴
راهکار های من ۸
نتایج ۱۱
پیشنهاد ها ۱۲
منابع ۱۳
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 14
مطالب مرتبط