این تحقیق در مورد نقض حریم خصوصی بوده و به طور کامل به بررسی مسئولیت مدنی ناشی از نقض حریم خصوصی در اینترنت می پردازد. این تحقیق به دانشجویان رشته حقوق و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.
چکیده
مسئولیت مدنی یکی از مهم ترین و حساس ترین بحث های حقوقی است که دقت خاصی را می طلبد. بحث مسئولیت مدنی ناشی از ارتباطات الکترونیکی از جمله مهمترین مباحث حقوقی فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. به طور کلی افعال زیانبار در ارتباطات الکترونیک را می توان تحت عنوان نفود غیرمجاز، سرقت مطالبه و هویت، انتقال و افشای غیرمجاز در زمینه های نقض حقوق مؤلف، حریم خصوصی، لینک های غیرمجاز، توزیع و انتشار ویروس های رایانه ای، نقض علائم تجاری مورد بررسی قرار داد.
همچنین در عرصه ارتباطات الکترونیک همانند دنیای فیزیکی افرادی در روابط با یکدیگر ممکن است موجبات مسئولیت را فراهم آورده که با توجه به مجازی بودن این محیط شناسایی افراد در آن جهت اعمال مسئولیت بسیار حائز اهمیت است. افراد مسئول را می توان تحت نام های تولید کنندگان محتوا، واسطه های الکترونیک و کاربران مورد بررسی قرار داد.
یکی از عناصر مهم و به بیانی مهمترین آن در ارتباطات الکترونیک وجود واسطه ها و تأمین کننده خدمات ارتباطات الکترونیکی نظیر تأمین کنندگان خدمات اینترنتی (ISP)، تأمین کنندگان خدمات دسترسی و خدمات میزبانی می باشد که شناخت نقش و جایگاه آنها در تحلیل مسئولیت مدنی آنان بسیار حائز اهمیت است. همچنین با وجود مصادیق زیانبار ذکر شده و افراد دخیل در این زمینه خسارات وارده در این فضا را می توان به خسارت مادی و معنوی تقسیم نمود که با توجه به اصل جبران خسارات باید براساس طرق جبران خسارات موجود در حیطه مسئولیت مدنی و راهکارهای جدید بدلیل نوظهور بودن فضای موجود، اقدام به جبران خسارات وارده نمود.
مقدمه
مسئولیت مدنی عبارت است از ملزم بودن شخص به جبران خسارتی که به دیگری وارد کرده است. مسئولیت مدنی زمانی به وجود می آید که کسی بدون مجوز قانونی به حق دیگری لطمه بزند و در اثر آن زیانی به او وارد آورد، فرق نمی کند عملی که موجب زیان شده است جرم باشد یا شبه جرم، در هر موردی که شخص موظف به جبران خسارت دیگری است گفته می شود که این فرد مسئولیت مدنی دارد و ضامن است و این می تواند در ارتباطات الکترونیک (فضای سایبر و واقعی مصداق داشته باشد.
مسئولیت مدنی به عنوان ضمانت اجرای حقوق مدنی نقش حساس و مهمی را در مطالبه و استیفای حقوق افراد و در نتیجه تنظیم روابط اجتماعی و حقوقی باز می کند، بدون تصور وجود مسئولیت مدنی حق مفهوم واقعی و عینی خود را از دست داده وجنبه فکری و ذهنی به خود میگیرد در ضمن چیزی که به واقع حق را از حالت بالقوه به صورت بالفعل در آورده و آنرا به طور ملموس در اختیار صاحبان حق قرار میدهند قواعد و مقررات موجود در نظام حقوقی کشورها و از جمله کشور ما می باشد که در چهارچوب و قوانین مختلف گنجانده شده است. از سویی دیگر با ظهور فضای سایبر و ارتباطات الکترونیک مفاهیم حقوقی نیز با فضای نوینی روبرو گردیده اند که بحث مسئولیت مدنی نیز از این قضیه مستثنی نمی باشد.
در عرصه ارتباطات الکترونیکی همچون دنیای فیزیکی بسیاری از افعال کاربران و واسطه های الکترونیکی ممکن است از موجبات مسئولیت مدنی فاعل آن باشد. با توجه به ویژگی های خاص فضای ارتباطات الکترونیک شناسایی مسایل حقوقی مسئولیت در آن با دشواری هایی مواجه می شود، چرا که در نظام حقوقی ایران تاکنون دکترین حقوقی خاصی در خصوص موضوع مسئولیت مدنی در ارتباطات الکترونیکی ارائه نشده است و موضوع رویه قضایی نیز بسیار ضعیف و منفعل بوده است.
با توجه به رویکرد جدید ارتباطات در جوامع امروزی مسایلی همچون شناسایی افراد مسئول در ارتباطات الکترونیک و مصادیق مسئولیت یا شناسایی افعال زیان بار در این فضا نیاز به بررسی های دقیق و فنی دارد. بر این اساس باید مشخص گردد که مسئولیت مدنی ناشی از ارتباطات الكتورنیک شامل کدام قواعد حقوقی است و چگونه تعیین می شود؟ این موضوع کمتر مورد توجه محققان گرفته است و همانطور که اشاره شد، با توجه به فراگیر شدن فناوری ارتباطات پرداختن به این موضوعات از جنبه حقوقی ضرورت و اهمیت دارد.
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
مفهوم مسئولیت مدنی
مفهوم حریم خصوصی
مفهوم ارتباطات الکترونیکی
نقض حقوق در ارتباطات الکترونیکی
۱. نقض کپی رایت از طریق رسانه ها
٢. نقض کپی رایت از سوی سازندگان وبسایت ها
الف) استفاده منصفانه
ب) استفاده آموزشی و علمی
ج) استفاده شخصی و خصوصی
شناسایی وجود خسارت در نقض حریم خصوصی داده
مسئولیت مدنی در ارتباطات الکترونیکی بر اساس نظریه تقصیر
۱. اصل پردازش مرتبط
٢. اصل ممنوعیت افشاء
مسئولیت در ارتباطات الکترونیکی بر اساس فعل زیانبار
١. نفوذ به داده ها
الف) جمع آوری غیرمجاز
ب) تغییر غیرمجاز
٢. سرقت هویت
٣. انتقال غیر مجاز
۴. افشای غیرمجاز
اشخاص مسئول و چگونگی تعیین مسئولیت با دخالت عوامل متعدد در ارتباطات الکترونیک
1. تأمین کنندگان محتوا
2. واسطه های الکترونیک
الف) ایجاد کنندگان نقطه تماس بین المللی (تامین کنندگان خدمات دسترسی و ارائه دهندگان خدمات اینترنتی)
ب) ارائه دهندگان خدمات میزبانی
٣. کاربران
نوع خسارت ناشی از نقض حریم خصوصی دادهها؛
الف )آثار رقابتی
ب) تأثیر انگیزشی حمایت و توجیه آن بر مبنای اندیشه سودگرایی
پ) کاهش هزینهها
ت) سرعت بخشیدن به تولید اطلاعات و دادهها
3. فعلها و ترک فعلهای مسئولیتزا؛
الف) ورود بدون اجازه به خلوت دیگری؛
ب) افشاسازی عمومی غیرمتعارف مسائل خصوصی فرد
نتیجه گیری
منابع
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 76
مطالب مرتبط