دانلود مقاله شهرداری الکترونیکی
چکیده:
این مقاله دربرگیرنده مشکلات پیش رو ، راهکارها و علل سوق به سمت سوی شهرداری الکترونیکی می باشد . در ابتدا تعریف پایه ای از شهرداری الکترونیکی نموده و سپس قابلیتهای آن را مورد بررسی قرار می دهیم پس از آن ارتباط شهرداری الکترونیکی با شهروند ، کسب و کار ، کارمند و دولت و مسیر تکامل تدریجی شهرداری الکترونیکی مورد بررسی قرار می گیرد . در ادامه به فعالیتهای پیشنهادی جهت ایجاد شهرداری الکترونیکی که شامل سرویسها ، برنامه ریزی و سازماندهی و تعاملات با دولت مرکزی می پردازیم همچنین مسیر تکامل تدریجی شهرداری الکترونیکی که شامل سه فاز است مورد بررسی قرار می گیرد و در پایان به طبقه بندی مقاله های شهرداری الکترونیکی ، فرآیند پیاده سازی کارکردهای شهرداری الکترونیکی ،موانع پیش رو و راهکارهای آن می پردازیم.
کلمات کلیدی: شهرداری الکترونیکی ، دولت الکترونیکی ، شهروندان، زیر ساختهای فناوری و اطلاعات ، سرویسها ، دولت مرکزی
۱ مقدمه
توسعه دولت الکترونیکی به عنوان مدیریت مدرن کشور شامل دولتهای داخلی به عنوان بخشی از مدیریت عمومی می باشد . مزایا استفاده از فناوری اطلاعات در فرآیندهای کسب و کار در بخشهای خصوصی و دولتی شناخته خواهد شد .در این مقاله در مورد شهرداری الکترونیکی که بخشی از دولت الکترونیکی است صحبت خواهد شد و به تاثیرات آن بر روند رشد شهروندان اشاره خواهیم نمود .
۲ شهرداری الکترونیکی چیست؟
شهرداری الکترونیکی ، شهرداری است که توانمندی و قدرت خود را از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای منتشر کردن اطلاعات ، ارتباطات و انجام معاملات با سایر شرکا(شهروندان ، کسب و کار ، کارمندان و سایر موجودیتهای دولت )می گیرد همچنین با استفاده از قابلیتهای فناوری اطلاعات عملکرد داخلی خود را بهبود می بخشد این امر سبب شفاف و کارآ شدن فعالیت آن و در نتیجه بهبود هزینه و وضعیت مناسب می شود. [۱]
۳ علل حرکت به سوی شهرداری الکترونیکی
اصولا برای حرکت از وضعیت جاری به سمت وسوی وضعیت جدید نیازمند دلایل و ادله های مهم است چراکه این موارد به عنوان منشور حرکت و چشم انداز کار خواهد بود ،یکی از مهترین دلایل حرکت به سوی شهرداری الکترونیکی نیازهای شهروندان و کسب و کار است ، در طی سال های اخیر خیل عظیمی از افراد در کشور ما به سمت شهرهای بزرگ روانه گردیدن و این خود باعث آن شد که نیازهای آنها به شهرداری روز به روز افزایش یابد لذا ارائه خدمات با کیفیت مطبوع بسیار بسیار سخت و دشوار می باشد . در نتیجه با توجه به رشد سرویسها و خدمات شهرداری و ایجاد زیر ساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات ، داشتن شهرداری الکترونیک جهت ارائه سرویسها و خدمات در کمترین زمان و با کیفیت مناسب موفقیتی برای سازمان شهرداری خواهد بود . از دیگر دلایل حرکت به سوی شهرداری الکترونیکی بهبود و رشد دولت و افزایش سرویسهای به شهروندان توسط دولت است و در نهایت رشد اقتصادی سبب حرکت به سوی شهرداریالکترونیکی می باشد. [۲]
۴ فعالیتهای پیشنهادی جهت ایجاد شهرداری الکترونیکی
پیشنهاد می گردد جهت ایجاد شهرداری الکترونیکی فعالیتهای ذیل صورت پذیرد :
۴٫۱ سرویسها
برخی از سرویسهای پیشنهادی جهت ایجاد شهرداری الکترونیکی عبارتند از جمع آوری مالیات و عوارض که سالایه هزینه و وقت بسیار زیادی صرف جمع آوری و سازماندهی آن می شود و سازمانهای زیادی از جمله بانکها ، سازمانهای دولتی و نیروی انتظامی درگیر این کار هستند از دیگر سوریسهای پیشنهادی می توان به جوازها اشاره نمود این جوازها شامل:جوازهای ساختمانها ، تبلیغات ، فعالیتهای تجاری و غیره هستند.در ادامه روند توسعه می توان سرویسهای دیگری را به تناسب نیازمندیهای شهروندان ارائه نمود.
۴٫۲ برنامه ریزی و سازماندهی
یکی از مشکلات عدیده در کشورها رشد واسطه گری می باشد که نیازمند برنامه ریزی و سازماندهی برای جلوگیری از آن می باشد از حوزه های که این مشکل به سایر مشهود است می توان به شهرداری اشاره نمود بلاخص در حوزه املاک غیر منقول ، حمل و نقل و تسهیلات زندگی مانند آب ، برق و غیره که با ارئه سریسهای مناسب و برنامه ریزی دقیق و سازماندهی آنها می توان این مشکل را حل نمود .
۴٫۳ تعاملات با دولت مرکزی
از دیگر فعالیتهای پیشنهادی جهت ایجاد شهرداری الکترونیک تعاملات با دولت مرکزی است که مستلزم تهیه و مدل سازی چرخه کاری صحیح و شفاف می باشد . این چرخه کاری نشان دهنده تعاملات در حوزه ها مختلف با دولت است که از جمله می توان به گردش مالی اشاره نمود .لازم به ذکر است که در فواصل زمانی مناسب می بایست این چرخه بازنگری و ممیزی شود و در صورت نیاز به اصلاح گروهی را به عنوان مدیریت بر بهبود چرخه کار تشیکل داده و بر اساس قوانین و قواعد تبعین شده ، آن را اصلاح نمایند.
۵ آمادگی جهت ایجاد شهرداری الکترونیکی
جهت ایجاد شهرداری الکترونیکی علاوه بر نیاز به مدیریت توانا ، نیاز است که مدیریان به قابلیتهای رهبری اشرا ف کامل داشته باشند . بیان قابلیت های رهبری بسیار گسترده است که از حوزه این مقاله خارج می باشد اما به صورت اجمال به آن اشاره می نمایم : بین مدیریت و رهبری تفاوت وجود دارد و تفاوت آنها این است که مدیران دارائی ها (کامپیوترها ، ابزارها و غیره) را مدیریت می کنند در حالی که رهبر ، افراد را رهبری می کند . رهبری در واقع یک علم نیست . بر خلاف آن ، رهبری یک هنر است ، هنری که افراد را وادار به انجام کاری که شما می خواهید ، می کند. یک رهبر خوب باید توانائی در برقرار کردن ارتباط موثر باشد ، یک رهبر خوب باید آگاه به حل مشکلات در مواقع بحران باشد ، یک رهبر خوب باید توانمندیها و قابلیتهای افراد تیمش را بشناسد و به آنها احترام بگذارد و غیره . پس از آنکه نسبت به مطالب فوق الذکر آگاهی پیدا نمودیم نیاز است که رهبر در استراتوژیها ایجاد شهرداری الکترونیکی وارد شده و تصمیمات لازم را اتخاذ نماید .سپس می بایست نقشها ، مسئولیتها و وظایف بطور شفاف تعریف شده سرمایه اولیه و سازماندهی برای رسیدن به اهداف آماده شود.پس از انجام مراحل فوق باید صلاحیتها احراز شده است و سپس نیرو مناسب جذب و توسعه منابع و مهمارتها صورت پذیرد در نهایت می بایست طی برگزاری کارگاههای آموزشی ، آموزش ، انتشارات و غیره ، فرهنگ سازی دولت الکترونیک انجام پذیرد و موانع قانونی رفع گردد و بصورت همزمان توسعه زیر ساخت ها نیز صورت پذیرد .[۳]
فهرست مطالب
چکیده
کلمات کلیدی
۱ مقدمه
۲ شهرداری الکترونیکی چیست؟
۳ علل حرکت به سوی شهرداری الکترونیکی
۴ فعالیتهای پیشنهادی جهت ایجاد شهرداری الکترونیکی
۴٫۱ سرویسها
۴٫۲ برنامه ریزی و سازماندهی
۴٫۳ تعاملات با دولت مرکزی
۵ آمادگی جهت ایجاد شهرداری الکترونیکی
۶ قابلیتهای شهرداری الکترونیکی
۶٫۱ رویه ها وسیاستها
۶٫۲ زیر ساخت نرم
۶٫۳ زیر ساخت سخت
۷ ایجاد وب سریسها
۸ ارتباط با شهروند ، کسب و کار ، کارمند و دولت
۹ مسیر تکامل تدریجی شهرداری الکترونیکی
۹٫۱ فاز اول : پیشگاه وب
۹٫۲ فاز دوم : فرآیندهای آنلاین
۹٫۳ فاز سوم : ارتباطات الکترونیکی
۱۰ مسیر ارزیابی شهرداری الکترونیکی
۱۱ طبقه بندی مقاله های شهرداری الکترونیکی
۱۱٫۱ مقاله های پایه
۱۱٫۲ مقاله های کاربردی داخلی
۱۱٫۳ مقاله های سرویس ها
۱۱٫۴ مقاله های دولت مرکزی و شهرداری
۱۱٫۵ مقاله های آموزشی و ساختمانی حجیم
۱۱٫۶ مقاله های منابع سیار
۱۲ فرآیند پیاده سازی کارکردهای شهرداری الکترونیکی
۱۳ موانع پیاده سازی شهرداری الکترونیکی
۱۴ نتیجه
مراجع
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 18
مطالب مرتبط