دانلود مقاله تجارت الکترونیک
تعریف تجارت الکترونیک
به طور کلی برای تجارت الکترونیکی تعاریف مختلفی ارایه شده است که اغلب آنها مبتنی برتجارب گذشته در استفاده از تجارت الکترونیکی بوده است. در ساده ترین شکل میتوان آن را به صورت «انجام مبادلات تجاری در قالب الکترونیکی» تعریف نمود. کمیسیون اروپایی در سال ۱۹۹۷ آن را به این صورت تعریف نمود که: «تجارت الکترونیکی بر پردازش و انتقال الکترونیکی داده ها و اطلاعات، شامل متن صورت و تصویر مبتنی میباشد» تجارت الکترونیکی فعالیتهای گوناگونی از قبیل مبادله الکترونیکی کالاها و خدمات، تحویل فوری مطالب دیجیتالی و انتقال الکترونیکی را شامل میشود.
تجارت الکترونیکی را میتوان جنبه پیشرفته ای از مبادله الکترونیکی اطلاعات دانست مبادله الکترونیکی اطلاعات عبارت است از تولید، پردازش، کاربرد و تبادل اطلاعات و اسناد به شیوه های الکترونیکی و خودکار، بین سیستم های رایانه ای بر اساس یک زبان استاندارد مشترک، که با توجه به این تعریف تجارت الکترونیکی را میتوان مجموعه ای از ارتباطات و مدیریت اطلاعات تجاری به اضافه سرویس های مربوط به آن دانست.
–
مزایای تجارت الکترونیک
مطابق گزارش ACTIVMEDIA درآمد از طریق اینترنت در سال ۱۹۹۸ حدود ۲۵ میلیون دلار و در سال ۲۰۰۱ به ۵/۱ تریلیون دلار خواهد رسید. در تجارت الکترونیکی هزینه های بازاریابی و توزیع و سرویس دهی در مقایسه با تجارت سنتی بسیار کاهش می یابد. در این تجارت وجود واسطه ها معنائی ندارد. چون بزرگترین تولید کنندگان میتوانند با مصرف کننده ارتباط مستقیم برقرار کنند. در حقیقت تولید کننده مشتریهای خود را می شناسد و آنها را از دست نمی دهد. مشتریها نیز با مراجعه به یک سایت سعی می کنند بعداً نیز از همان سایت خرید کنند. یک دلیل آن این است که مشتریان مایل نیستند شماره کارت اعتباری خود را دائماً در همه جا پخش کنند. البته با ایجاد پول الکترونیکی نیز این مشکل مرتفع خواهد شد.
مساله رقابت یک مساله بسیار مهم در رشد تجارت الکترونیکی است. وقتی که گروهی از این ابزار استفاده کردند، کسانی که مقاومت نشان دهند، به هیچ وجه نمی توانند با یکدیگر به رقابت بپردازند و در دنیای تجارت از بین خواهند رفت. لذا شرکتها مجبورند از تجارت الکترونیکی استفاده نمایند.
تفاوت دیگری که تجارت الکترونیکی با تجارت سنتی دارد این است که مشتری میتواند بدون هیچ هزینه ای به سایت تولید کننده مراجعه کند و از کیفیت محصول موردنظر خود مطلع شود و آن را با دیگر محصولات مقایسه کند. یعنی اینکه به هر حال همه تولید کنندگان در دسترس هستند. این امر امکان انتخاب بهتری به مصرف کننده میدهد و کاملاً مشخص است که مساله رقابت در این حالت بسیار حائز اهمیت است.
از طرف دیگر تولید کننده میتواند از دیدگاه مشتریان نسبت به فرآورده های خود مطلع شود و کاستیها را برطرف سازد. آمارها و اطلاعاتی که قبلاً با زحمت زیادی در هر مورد به دست می آمد حالا با استفاده از ارتباطات الکترونیکی به صورت خیلی دقیق تر و ساده تر از قبل به دست میآید. وقتی که ارتباطات الکترونیکی همگانی شود، تخفیف الکترونیکی هم به وجود خواهد آمد. در سایتهای تجاری، مشتریانی که بیشتر برای خرید به یک سایت مراجعه می کنند شناسایی شده و برای آنها تخفیف ویژه ای قائل میشوند. این کار مشتری را تشویق میکند تا از همان سایت برای خرید استفاده کند.
از جنبه های مهم کاربردی اینترنت، استفاده از این وسیله در امر مبادلات تجاری است، که به عنوان تجارت الکترونیکی (EC) از آن یاد می کنند. این بحث از سال ۱۹۹۵ بطور جدی مطرح شده و تا به امروز همگام با رشد و توسعه خود فناوری اینترنت، رشد و توسعه می یابد، حضور کارتهای اعتباری دیجیتالی و بانکداری الکترونیکی نیز باعث گسترش روزافزون تجارت الکترونیکی شده است همچنین ابزارهای فرهنگی نیز به سمت الکترونیکی شدن پیش می روند، کتابهای دیجیتالی، مجلات و رسانه های دیجیتالی، فیلم و موسیقی دیجیتالی، سایتهای مذهبی، محافل گفتگوهای فرهنگی، همه و همه قابل عرضه بر روی اینترنت هستند. همینطور در زمینه های آموزشی شاهد گسترش بسیار وسیع آموزش الکترونیکی، مدارس و دانشگاههای الکترونیکی و اینترنتی است، دولتها خود در حال تبدیل دشن به دولتهای الکترونیکی هستند و گردش کار آنها الکترونیکی میشود. تغییرات موج سوم همه امور را دربرخواهد گرفت و تا چند سال دیگر شخصی که نتواند از رایانه و اینترنت استفاده کند بی سواد تلقی خواهد شد.
ایجاد ساختارهای مناسب تکنولوژی گسترش اینترنت و امکان دسترسی هر چه بیشتر عموم به اینترنت باعث شده جنبه های علمی و کاربردی آن از جمله تجارت نیز گسترش روزافزونی پیدا نماید.
–
محدودیتهای تجارت الکترونیک
به طور کلی ایمن کردن اطلاعات استراتژیک یک کمپانی یا یک فروشگاه و یا یک مجموعه تجاری روی اینترنت کار مشکلی است. مساله بحرانی دیگر، ترافیک شبکه در خلال برخی ساعتها و زمانهای استفاده از شبکه در نقاط مختلف است. زمان عملکرد لازم برای مبادلات مختلف در اینترنت، با زمان استفاده از یک برنامه کاربردی روی کامپیوترهای شخصی قابل مقایسه نیست.
نباید انتظار داشت که حتی با پیشرفت ابزارهای مختلف جاوا و استانداردهای HTML ، کلیه کاربردهای مرسوم تجارت سنتی بر روی اینترنت قابل عرضه باشند.
آمار رشد سریع تجارت الکترونیکی به شکلهای مختلف را نباید از نظر دور داشت. تا چند سال قبل بسیاری از تحلیل گران نمی توانستند پیش بینی کنند که تا پایان سال ۱۹۹۸ تعداد شناسه های کاربران سایتهای مختلف در امر تجارت الکترونیکی به حدود ۴ میلیون برسد، طبق پیش بینی های انجام شده این رقم تا سال ۲۰۰۲ به بیش از ۲۱ میلیون شناسه می رسد.
–
فهرست مطالب
مقدمه ۳
فصل اول: تجارت الکترونیک ۶
تعریف ۷
مزایا ۷
محدودیتها ۱۰
عواملی که با رعایت کردن آن میتوان به پیشرفت قابل توجهی در تجارت الکترونیکی دست یافت. ۱۱
فصل دوم: طراحی بهینه برای تسهیل تجارت الکترونیکی ۱۵
سرویسهای تجارت الکترونیکی ۱۶
قالب کاری تجارت الکترونیکی ۱۷
مبادله تجاری ۱۷
سیستمهای صورتحساب ۱۸
مبادله داده الکترونیکی ۱۸
سیستمهای پرداخت اینترنت ۱۹
راه حلهای امنیتی ۱۹
معماری تجارت الکترونیکی ۲۱
فصل سوم: مدلهای تجاری در تجارت الکترونیک ۲۸
فصل چهارم: نقش بانکها در تجارت الکترونیک ۳۸
پیشگفتار ۳۹
فواید تجارت الکترونیک برای بانکها ۴۰
خدمات بانکی ارائه شده توسط تجارت الکترونیک ۴۱
اصلاحات راهبردی موردنیاز در نظام بانکی برای تجارت الکترونیک ۴۵
نتیجه گیری ۴۸
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 50
مطالب مرتبط