این تحقیق با موضوع آموزش و توسعه منابع انسانی بوده و مفهوم ، ویژگی و روش های آن را به طور بسیار کامل بیان می نماید. این تحقیق به دانشجویان رشته های مدیریت و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.
مقدمه
توجه به كاركنان سازمان به عنوان بزرگترين و مهمترين سرمايه و دارايي سازمان پديده اي است كه در دو دهه اخير رشد فراوان داشته است . اين جنبش نيز مانند شماري ديگر از جنبشهاي كارآمد مديريت ، سودمندي و كاريري بالايي دارد و هم اكنون در سراسر كشورهاي صنعتي و پيشرفته جهان نفوذ كرده و مباني و اصول كار با كاركنان را دچار تحولي شگرف ساخته است .
انديشه هاي تازه و دگرگونيهاي ريشه اي كه در قلمرو مديريت منابع انساني پديد آمده بي آنكه با ايستادگي يا مقاومتي رويارو گردد ، به آرامي و آساني پذيرفته شده و راه را براي بهره گيري بالاتر ازتوان تخصصي كاركنان سازمان هموار كرده اند .
بسياري از تحولات سالهاي كنوني كه در قالب نامتمركز كردن نظام مديريت و كارگرداني ، كاهش لايه هاي سازماني ، مشاركت كاركنان در فرايند تصميم گيري و اموري ازاين دست پديد آمده اند ، جملگي بدان دليل است كه نگرش سازمانها نسبت به نيروي كار دگرگون شده و كاركنان سازمان ازتعريف كهنه و نارساي دوره پس از انقلاب صنعتي رها شده و با تعريف تازه (( منابع پر ارزش )) شناخته ميشوند . هم اكنون سازمانهاي صنعتي ، بازرگاني و حتي خدماتي بيش ازپيش براي بالا بردن درجه بهره وري خود به افزايش توان تخصصي ، رضايت و دلبستگي منابع انساني خود روي آورده اند و بهره وري را با بهبود بخشيدن به كيفيت زندگي كاري مربوط ساخته اند .
کارکنان مهمترین دارایی مانیستند ، کارکنان شایسته مهم ترین دارایی به حساب می آیند.
جیم کالینز
از جمله وظایف واحد منابع انسانی جذب ، توسعه و حفظ نیروی کار شایسته و لایق و بهره برداری از آن برای نیل به اهداف سازمانی بر اساس نظام ارزشی حاکم بر شرکت می باشد . از دیگر وظایف واحد منابع انسانی می توان به بهسازی و بالندگی ، بهبود کیفیت محیط کار ، بهره وری ، تامین رضایت منابع انسانی ، بهسازی منابع انسانی وآمادگی برای تغییر اشاره نمود .
حداکثر شادی و خشنودی انسانها زمانی به دست می آید که در شغل هم راستا با شخصیت خود ، به کار گمارده شوند
برگرفته از کتاب خدایان مدیریت
مدیریت منابع انسانی تدوین و به کار گیری اصول استخدام بر اساس برنامه ریزی انجام شده و بررسی شیوه های قابل استفاده جهت پرورش ، توسعه و حفظ نیروی انسانی را در سازمان عهده دار می باشد . بر این اساس اهداف اساسی واحد منابع انسانی حصول نتایج مطلوب از تلاشهای جمعی کارکنان است که به صورت زیر بیان می شود
اهداف :
– تامین نیروی انسانی با حداقل هزینه
– بکارگیری نیروی متخصص جهت انجام پروژه های مختلف در قالب مشاور و به صورت نیمه وقت در مقاطع مورد نیاز
– توسعه استعدادها و مهارتهای افراد و پرورش نیروهایی با توان انجام همزمان چندین شغل
– حفظ و نگهداری نیروهای لایق و ایجاد روابط مطلوب بین آنها
– تامین احتیاجات مادی و معنوی و جلب رضایت پرسنل به طوری که همسویی لازم بین اهداف شخصی و هدفهای سازمان ایجاد گردد .
– استفاده ازپتانسيل بالاي نيروي جوان با سطح علمي متناسب هر شغل
– برنامه ريزي جهت كاهش نيروهاي دارای پتانسیل جسمانی کمتر و جایگزینی نیروهای جوان و پرانرژی
– بهبود ساختار سازماني شركت
فهرست مطالب
مقدمه
اهداف
برنامه های مساعدت به کارکنان
آموزش
تعریف آموزش کارکنان
اهمیت وساختار نظام جدید آموزش کارکنان در برنامه پنجم توسعه
اهميت آموزش نيروي انساني در بهبود بهره وري و توسعه
انواع آموزش
الف آموزش عالي (آموزش هاي دانشگاهي)
آموزش قبل از اشتغال بكار(آموزش توجيهي)
فوايد و مزاياي آموزش توجيهي
آموزش هاي حين خدمت (آموزش رسمي)
مزایای آموزش شغلی
آموزش و یادگیری
حافظه و یادگیری
فیزیولوژی یادگیری و حافظه
گستره روانشناسی یادگیری
چشم انداز این علم
نظريههاي يادگيري
نظريه لوح سفيد
نظريه شكوفايي طبيعي
نظريه اندريافت
نظريه ساختگرايي
نظريه كارگردگرايي
نظريه شرطى (رفتار گرايى)
نظریه ثرندایک (کوشش و خطا)
سه قانون اساسى يادگيرى در نظريه ثرندايک
قانون اثر (low of effect)
قانون آمادگى (low of readiness)
قانون تمرين (law of practice)
نظريه شناختى
نظریه برونر
کاربرد نظريه برونر در فرآيند تدريس و يادگيرى
چهار عامل مهم در فعاليتهاى آموزشى در نظريه برونر
تأکيد بر اهميت انگيزش درونى (intrinsic motivation)
تأکيد بر اهميت شهود (intuition)
تأکيد بر ساخت يادگيرى (structure of learning)
تأکيد بر فرايند يادگيرى (process of learning)
نظام آموزش کارکنان
کیفیت در نظام آموزش کارکنان
کارکنان اصول دمینگ در نظام آموزش کارکنان
نتیجهگیری
منابع
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 69
مطالب مرتبط