دانلود مقاله شرکتهای چند ملیتی (رشته مدیریت)
تاریخچه شرکت های چند ملیتی
انگلیس و هلند و سایر قدرتهای بزرگ تجاری قرن هفدهم هنگامیکه به بازرگان خود اجازه دادند که بطور جمعی و تحت پوشش شخصیت حقوقی شرکت بتجارت خارجی بپردازند در حقیقت اختیارات سیاسی خود را به آنها تفویض کردند.
زیگموند تیمبرگ
– سابقه تاریخی شرکتهای بین المللی از اوائل قرن ۱۵ میلادی شروع تجارت بینالمللی بصورت سازمان یافته پایه میگیرد. کمپانیها قدرت سیاسی و نظامی را نیز در قلمرو و تجارت خود به ارمغان میآورند.
– سابقه کمپانیهای تجاری قدیمی انگلیس مانند کمپانی مرچنتزا دونچررز Merchats A dventurers 1505- کمپانی روس Russia Company – ۱۵۵۳- کمپانی لوان Levant Company- 1581 – از سابقه تاسیس نظام دولت ملی طولانیتر است-.
قدیمیترین سازمان تجارت خارجی انگلیس «کمپانی تجارت کالاهای عمده» که در اوایل قرن ۱۴ تاسیس شد. وسیلهای بود برای پر کردن خزانه سلطنتی- به مرور زمان مقام سلطنت سهم بیشتری از اختیارات سیاسی و اقتصادی خود را به بازرگان حادثهجو واگذار کرد که به خوبی با راه و رسم خرید و فروش در سرزمینهای غریب و درو دست آشنا شده بودند.
فعالیت بین المللی موسسات تجاری بصورت ابزاری برای تنظیم ورابط بازرگانی درآمد و سپس وسیلهای شد برای گسترش بازارهای جدید. پادشاهان و کمپانیها با هم پولدار میشدند.
انحصارات تجاری و بسیاری از حقوق و امتیازات مخصوص دولت به کمپانیها داده شد و در عوض اینها هم برای مقام سلطنت یک امپراطوری بنا کردند.
• در قرن ۱۷ و ۱۸ قدرتهای تجاری اروپا- به بازرگانان اجازه دادند بصورت جمعی و تحت پوشش حقوقی شرکت به تجارت بپردازند و در واقع اختیارات سیاسی خود را به آنها تفویض نمودند.
• پدید آمدن تدریجی شم تجارت یا طرز فکر بازاری در فضای اقتصاد آزاد رابطه بین حاکمیت عمومی و خصوصی را بطور بنیادی تغییر داد.
– البته شرط کافی برای تشکیل شرکتهای بزرگ چند ملیتی تنها انگیزه، منفعت طلبی نبود.
پایان جنگ بینالمللی دوم شرائط و موقعیت را برای انقلاب صنعتی دوم جهان سرمایه داری از هر نظر فراهم نمود. اختراعات و اکتشافات سیستمهای ارتباطی حمل و نقل – اطلاعاتی- و سایر تکنولوژیهای مدرن قوانین مساعد و موصوبات لازم نیز برای سرمایه گذاری زمینه و موجبات انقلاب صنعتی دوم را کامل کرد و در مدت کوتاهی از سرمایهگذاریهای جدید همان شرکتهای بزرگ و موفق قبلی، شرکتهای چند ملیتی جدیدی زائیده شدند.
در چهار دهه اخیر شرائط و موقعیت لازم برای تولد و رشد غولهای صنعتی بوجود آمد. هر چند که عمر بازرگانی بین المللی به درازای عمر استثمار است ولی پایان جنگ جهانی دوم آغاز مرحله جدیدی را در اقتصاد- بازرگانی عمر استثمار است ولی پایان جنگ جهانی دوم آغاز مرحله جدیدی را در اقتصاد- بازرگانی وصنعت بین المللی اعلام نمود. – کنفرانس برتنوودز Bretton woods، تشکیل صندوق بین المللی پول و بانک جهانی و استقرار سیستم ثابت نرخ برابری ارزهای معتبر جهانی باطل را در برداشت که تضمینی برای توسعه سرمایه گذاری امریکا در اروپا محسوب میشد. طرح مارشال نیز که در ژوئیه سال ۱۹۴۷ بوسیله جرج سی مارشال وزیر امور خارجه وقت امریکا پیشنهاد و مورد تصویب قرار گرفت زمینه را برای سرمایهگذاری امریکا در اروپا مساعد نمود و بازار بورس اروپا را رونق بخشید.
فهرست مطالب
تاریخچه شرکتهای چند ملیتی
شرکت بین المللی کوکاکولا
۱- لیست فعالیتهای کوکاکولا
۲- کارخانه های نوشابه سازی
۳- محصولات کوکاکولا
۱-۳- محصولات و مارکها
۲-۳- محصولاتی که با شکست مواجه شده
۴- انتقادات
۱-۴- انحصار طلبی
۲-۴- تمایز
۳-۴- جزئیات
۴-۴- کوکاکوکا در UK (اکراین)
۱-۴-۴- تبلیغات غذایی و چاقی کودکان
۵-۴- کوکاکولا در هند
۱-۵-۴- استفاده از مواد شیمیایی
۲-۵-۴- استفاده از آب
۶-۴- شرکتهای نوشابه سازی کوکاکولا و واحدهای تجاری
۱-۶-۴- کلمبیا
۲-۶-۴- گواتمالا
۷-۴- جنگ جهانی دوم و نازیسم
۸-۴- اشاره ای بر تجارت در اسرائیل و فلسطین
۵- نکات تحسین
۶- تاریخچه
۱-۶- جنگ جهانی دوم
۷- بابانوئل
۸- اعضای هیئت مدیره
۹- سهام
شرکت های بین المللی BP
۱- کلیات شرکت
۲- تاریخچه شرکت
۱-۲- ۱۹۰۹ تا ۱۹۵۵
۲-۲- ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰
۳-۲- ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰
۴-۲- در حال حاضر
۳- تصاویر
شرکت های بین اللملی Bombardier
۱- کلیات شرکت
۲- زمینه فعالیت شرکت
۳- تاریخچه شرکت
۴- عناوین
۱-۴- توسعه جهانی
۲-۴- انتقادات ۶۰
۳-۴- شخصیتهای حقیقی و حقوقی شرکت
۵- سایر موارد
شرکت بین المللی Microsoft
۱- تاریخچه شرکت
۱-۱- ۱۹۸۱- ۱۹۷۵
۲-۱- ۱۹۸۴- ۱۹۸۱
۳-۱- ۱۹۹۱- ۱۹۸۵
۴-۱- ۱۹۹۵- ۱۹۹۲
۵-۱- ۱۹۹۹- ۱۹۹۵
۶-۱- ۲۰۰۵-۲۰۰۰
۷-۱- ۲۰۰۶ و فراتر از آن
۲- بخش های مختلف شرکت
۱-۲- بخش محصولات و خدمات نرم افزاری شرکت
۲-۲- بخش تجاری شرکت
۳-۲- بخش سرگرمی ها و ابزار شرکت
۳- فرهنگ
۱-۳- فرهنگ تجاری
۲-۳- فرهنگ کاربران
۴- ساختار شرکت
۵- سهام
۶- تساوی حقوق و گوناگونی
۷- آرم و نشان شرکت
۸- انتقادات
۹- دشواری های قبلی
راهکارهای ورود ایران به بازارهای بین المللی
منابع
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 116
مطالب مرتبط