دانلود تحقیق و مقالات رشته اقتصاد و حسابداری با عنوان دانلود مقاله سازمان تجارت جهانی و الحاق ایران در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۱۰۶ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.
فصل اول
سازمان تجارت جهانی
مقدمه
سازمان تجارت جهانی (World Trade Organization WTO) در سال ۱۹۹۵ شکل گرفت، این سازمان یکی از جوانترین سازمانهای بینالمللی و در حقیقت جانشین موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت (General Agreement on Tariff and Trade GATT) میباشد که پس از جنگ جهانی دوم تاسیس شده بود. بدین ترتیب میتوان گفت هر چند سازمان تجارت جهانی هنوز جوان است اما نظام تجارت چند جانبه که تحت گات شکل گرفت قدمتی پنجاه ساله دارد. طی پنحاه سال گذشته جهان شاهد رشدی چشمگیر در تجارت جهانی بوده است، بطوریکه صادرات کالا هر ساله به طور متوسط رشدی معادل ۶ درصد داشته و کل حجم تجارت در سال ۱۹۹۷، چهارده برابر سال ۱۹۵۰ بود که این روند رشد بیسابقهای داشته است.
نظام تجارت جهانی از طریق یک سری دور مذاکرات تجاری تحت موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت گات شکل گرفت نخستین دور مذاکرات اساساً در مورد کاهش تعرفهها بود لکن مذاکرات بعدی سایر زمینهها از قبیل معیارها و ضوابط غیرتعرفههای و ضوابط ضد دامپینگ (فروش زیر قیمت) را نیز در بر گرفت، از مهمترین دور مذاکرات که بین سالهای ۹۴ – ۱۹۸۶ بود و به دور اروگوئه معروف است منجر به تشکیل سازمان تجارت جهانی گردید. البته مذاکرات به این مرحله ختم نگردید و برخی از آنها بعد از پایان دور اروگوئه نیز ادامه یافت چنانچه در سال ۱۹۹۷ توافقاتی در زمینه خدمات ارتباطات راه دور حاصل شد که ۶۹ دولت در مورد برقراری معیارهای گسترده آزاد سازی فراتر از موافقتنامه دور اروگوئه در آن به توافق رسیدند.
در همان سال، چهل دولت با موفقییّت مذاکرات خود را در زمینه تجارت آزاد تولیدات فنآوری اطلاعات پایان بخشیدند و هفتاد عضو یک تعهدنامه انجام خدمات مالی را در زمینه پوشش بیش از ۹۵ درصد معاملات تجاری بانکها، بیمه و اطلاعات مالی و اوراق قرضه امضاء کردند. در سال ۲۰۰۰ مذاکرات جدید در زمینه خدمات و کشاورزی آغاز شد این دور مذاکرات وارد برنامههای وسیعتری در اجلاس توسعه دوحه (DDA) که در چهارمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی در دوحه، قطر، در نوامبر ۲۰۰۱ بود گردید، بر اساس بیانیه دوحه، دور جدید مذاکرات که از آخر ژانویه ۲۰۰۲ آغاز شده است باید تا پایان ژانویه سال ۲۰۰۵ به پایان برسد. در دور دوحه مذاکرات و سایر کارهایی در زمینه محدودیتهای غیرتعرفهای کشاورزی، تجارت و محیط زیست، برخی مقررات سازمان تجارت جهانی از قبیل اعطای یارانه، قوانین ضد دامپینگ، سرمایهگذاری، سیاستهای رقابتی، تسهیلات تجاری، شفافیت در مقررات خریدهای دولتی، حقوق معنوی، مالکیت، و یک سری از مسائلی که تحت عنوان مشکلات کشورهای در حال توسعه در بکارگیری موافقتنامههای سازمان تجارت جهانی است، صحبت میگردد.
مبانی نظری
امروزه همه متفق القولند که تجارت در توسعه و رشد اقتصادی دارای اهمیتی انکار ناپذیر است. توجه ما به این موضوع به گونهای است که تجارت منجر به تقسیم بین المللی کار و تخصص در بین کشورها شده و زمینه افزایش ارتباطات را در جهان فراهم آورده است. نظریههای تجارت بینالملل از اهمیت بسزائی در این زمینه برخوردارند لذا در این بخش مروری بر نظریههای مهم در تجارت بینالملل میپردازیم.
اقتصاد بینالملل با روابط اقتصادی میان کشورها سروکار دارد وابستگی متقابل حاصل از این روابط از جهت رفاه اقتصادی اکثر کشورها اهمیت زیاد دارد. روابط اقتصادی میان کشورها با روابط اقتصادی میان بخشهای مختلف یک کشور تفاوت دارد و این امر سبب میشود تا مسائل متفاوتی بروز کند که نیاز به ابزارهای تحلیلی نسبتاً متفاوتی دارد. بدین ترتیب اقتصاد بینالملل به عنوان رشتهای متمایز و جدا از اقتصاد کاربردی درآمده است. اقتصاد بینالملل با مباحث چندی سروکار دارد که نظریه محض تجارت و نظریه سیاست بازرگانی از آن جمله است. نظریه محض تجارت به اساس تجارت و منافع حاصل از آن میپردازد و نظریه سیاست بازرگانی به دلایل مربوط به موانع جریان آزاد تجارت و نتایج حاصل از آن میپردازد.
نظریه مرکانتیلیسم (سوداگری)
نظریه سوداگری (Mercantalism) از جمله نظریات تجاری است که پایه تفکرات اقتصادی بین سالهای ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ میلادی را تشکیل میدهد. سوداگران (مرکانتالیستها) که از قرن شانزدهم تا اواسط قرن هیجدهم در ممالکی نظیر بریتانیا، اسپانیا، فرانسه و هلند نظریاتشان رواج داشت معتقد بودند که مهمترین راه برای آنکه کشوری ثروتمند و قدرتمند شود آن است که صادراتش بیش از وارداتش باشد و در نتیجه مابهالتفاوت با دریافت یک فلز قیمتی مانند طلا تسویه گردد در این رابطه قدرتمندتر شدن هر کشور را بر مبنای داشتن طلای بیشتر میدانستند از آنجائی که مقدار طلای موجود در هر لحظه از زمان ثابت بود لذا یک کشور خاص میتوانست به زیان سایر ممالک از تجارت بهرهمند گردد. از اینرو سوداگران از این عقیده حمایت میکردند که دولت باید صادرات را تشویق و واردات را محدود کند.
نظریه مزیت مطلق آدام اسمیت
آدام اسمیت(Adam Smith) در سال ۱۷۷۶ در کتاب ثروت ملل فروض مکتب سوداگران را که ثروت یک کشور به میزان دارائی آن کشور (طلا و نقره) بستگی دارد و کشورها فقط به ضرر سایر کشورها میتوانند از تجارت سود ببرند را زیر سئوال برد. او عقیده داشت که تجارت آزاد بین کشورها باعث تقسیم کار شده و عوامل تولید کشورها بر تولید کالایی متمرکز خواهد شد که آن کالا در مقایسه با کالای سایر کشورها ارزانتر تولید شود در این صورت است که هر دو کشور از تجارت سود میبرند[۲]. او استدلال نمود که از طریق تجارت آزاد هر کشور میتواند در تولید کالایی تخصص پیدا کند که در آنها دارای مزیت مطلق است (یعنی آن کالا را با کارآیی بیشتر نسبت به کشورهای دیگر تولید کند) و کالایی را وارد کند که در آنها مزیت مطلق ندارد (یعنی دارای کارآیی لازم برای تولید آن نیست) بدین ترتیب با تخصص بهینه عوامل تولید در سطح جهان، تولید جهان افزایش مییابد و رفاه همه کشورها افزایش مییابد. از اینرو دیگر یک کشور به ضرر سایرین منتفع نگردیده و همه کشورها منتفع خواهند شد.
براساس نظر آدام اسمیت تجارت بین دو کشور تنها براساس اصل مزیت مطلق انجام میشود. وقتی یک کشور کالائی را با کارائی بیشتر نسبت به کشور دیگر تولید میکند (یا مزیت مطلق دارد) و کالای دوم را نسبت به کشور دیگر با کارائی کمتر تولید میکند (عدم مزیت مطلق دارد) در این صورت هر دو کشور با تخصص در تولید کالائی که در آن مزیت مطلق دارند و مبادله آن با یکدیگر منتفع میشوند[۳]. واضح است که نظریه مزیت مطلق فقط بخش کوچکی از اقتصاد را در بر میگیرد که مزیت مطلق در آن وجود دارد.
فهرست مطالب
پیشگفتار
فصل اول
سازمان تجارت جهانی
مقدمه
مبانی نظری
نظریه مرکانتیلیسم (سوداگری)
نظریه مزیت مطلق آدام اسمیت
نظریه مزیت نسبی ریکاردو
نظریه هزینه فرصت
نظریه مزیت نسبی هکشر و اوهلین
نظریه مزیت نسبی لیندر
آزمون تجربی لئونتیف
موافقان و مخالفان جهانی سازی و کشورهای جهان سوم
روند تاریخی تشکیل سازمان تجارت جهانی
موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت (گات)
اهداف تشکیل سازمان تجارت جهانی
ساختار سازمان تجارت جهانی
الحاق به سازمان تجارت جهانی
رفتار ویژه با کشورهای در حال توسعه
اتحادیههای تجاری منطقهای و سازمان تجارت جهانی
موافقتنامههای سازمان تجارت جهانی
فصل دوم
ایران و سازمان تجارت جهانی
مقدمه
مذاکرات با اتحادیه اروپا
الزامات کلی ایران در فرآیند الحاق
قانون اساسی
مقررات صادرات و واردات
مقررات گمرکی
مقررات ارزی
قوانین مالیاتی
کلیات الزامات ایران در فرایند الحاق
موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت
الزامات الحاق ایران نسبت به گات
موافقتنامه تاسیس سازمان جهانی تجارت
الزامات الحاق ایران نسبت به موافقتنامه تأسیس
دسترسی به بازار
الزامات الحاق ایران در رابطه با دسترسی به بازار
موافقتنامه کشاورزی
الزامات الحاق ایران نسبت به موافقتنامه کشاورزی
موافقتنامه اقدامات بهداشتی و بهداشت نباتی
الزامات الحاق ایران نسبت به موافقتنامه بهداشتی
موافقتنامه منسوجات و پوشاک
الزامات الحاق ایران نسبت به موافقتنامه نساجی
موافقتنامه موانع فنی فرا راه تجارت
الزامات الحاق ایران نسبت به موافقتنامه موانع فنی تجارت
موافقتنامه ضوابط سرمایه گذاری تجاری
الزامات الحاق ایران نسبت به موافقتنامه سرمایهگذاری
موافقتنامه رویههای ضد دامپینگ
الزامات الحاق ایران نسبت به موافقتنامه ضددامپینگ
موافقتنامه سوبسیدها و اقدامات جبرانی
الزامات الحاق ایران نسبت به موافقتنامه سوبسیدها
سایر اقدامات حمایتی و اضطراری
الزامات الحاق ایران نسبت به موافقتنامه اقدامات حمایتی
موافقتنامه ارزش گذاری گمرکی
الزامات الحاق ایران نسبت به موافقتنامه ارزشگذاری گمرکی
موافقتنامه بازرسی پیش از حمل
الزامات الحاق ایران نسبت به موافقتنامه بازرسی پیش از حمل
موافقتنامه قواعد مبدأ
الزامات الحاق ایران نسبت به موافقتنامه قواعد مبدأ
موافقتنامه رویههای صدور مجوز ورود
الزامات الحاق ایران نسبت به موافقتنامه صدور مجوز ورود
موافقتنامه عمومی تجارت خدمات
الزامات الحاق ایران نسبت به موافقتنامه تجارت خدمات
موافقتنامه جنبههای تجاری حقوق مالکیت فکری
الزامات الحاق ایران نسبت به موافقتنامه مالکیت حقوق فکری
موافقتنامههای میان چند طرف
موافقتنامه تجارت هواپیماهای غیرنظامی
موافقتنامه خرید دولتی
سرفصلهای آتی سازمان تجارت جهانی
تجارت و محیط زیست
موافقتنامه پیشنهادی چندجانبه سرمایهگذاری و تجارت
تسهیل تجاری
شفافیت خریدهای دولتی
منابع و مآخذ
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 106
مطالب مرتبط