دانلود پاورپوینت درس روشهای آماری در روانشناسی و علوم تربیتی
نام درس : روشهای آماری در روانشناسی و علوم تربیتی
رشته : علوم تربیتی ، گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
جایگاه : اصلی
تعداد واحد : ۲
ارائه: ترم دوم
منبع : روشهای آماری در روانشناسی و علوم تربیتی ، تألیف علی دلاور، انتشارات پیام نور.
فصل اول
آمار توصیفی
آمار چیست:
آمار چارچوب روشهای علمی را که در تجزیه و تحلیل داده های مقداری به کار برده می شوند بنیانگذاری می کند.
روشهای آماری دارای دو وظیفه مهم هستند:
۱- به پژوهشگر در طبقه بندی ، خلاصه کردن،توصیف و تفسیر و برقراری ارتباط از طریق اطلاعات جمع آوری شده کمک می کند.
۲- به پژوهشگران امکان می دهد که با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از نمونه کوچکی از آزمودنیها ویژگیهای جامعه ای را که نمونه از آن انتخاب شده است برآورد یا استنباط کنند.
انواع روشهای آماری که برای وظایف اول و دوم به کار برده می شوند:
۱- آمار توصیفی: مجموعه روشهایی است که به خلاصه کردن، طبقه بندی ،توصیف و تفسیر داده ها می پردازد.
۲- آمار استنباطی: مجموعه روشهایی است که معمولا ً برای بیان رابطه بین دو یا چند متغیر و تعمیم ویژگیهای نمونه آماری به جامعه آماری به کار برده می شوند.
نکته: اولین و مفیدترین قدم در سازمان دادن به دادها ، مرتب کردن آنها بر اساس یک ملاک منطقی است.
نکته: با استفاده از روشهای آمار توصیفی می توان دقیقا ً ویژگیهای یک دسته از اطلاعات را بیان کرد.
نکته : روشهای آماری توصیفی همیشه برای تعیین و بیان ویژگیهای اطلاعاتی به کار برده می شود که به وسیله پژوهشگران جمع آوری شده اند.
نکته: هدف نهایی آمار استنباطی برآورد ویژگیهای جامعه است
دلایل مطالعه آمار:
۱- کاربرد روزانه
۲- حل مسائل
۳- پژوهش نظریه ایی
۴- کاربرد پژوهش و درک و فهم ان
۱- کاربرد روزانه:
آمار در تسریع برنامه ها و کارایی آنها ، تهیه آزمون و تفسیر نمره ها توسط معلم، تفسیر مشاعدات توسط روانشناسان، ارزشیابی اطلاعات و تعمیم آنها توسط جامعه شناسان کمک می کند.
۲- حل مسائل :
پژوهش غالبا ً در یک مقیاس محدود و به منظور کشف اطلاعات ضروری برای حل مسائل عملی انجام می شود.در زندگی موضوعات و مسائل مختلفی وجود دارد که از طریق آمار به آنها پاسخ داده می شود.
۳- پژوهش نظریه ای:
از طریق آمار می توان نظریه های روانشناسی، تربیتی و جامعه شناسی را مورد آزمون قرار داد.
۴- کاربرد پژوهش و درک و فهم آن:
برای درک نتایج پژوهشی و تشخیص اینکه روشهای آماری درست انتخاب و تفسیر شده اند خواننده باید با روشهای آماری آشنایی داشته باشد.
اطلاع درباره گروههای کوچک و توصیف ویژگیهای آنها غالبا ً هدف اصلی پژوهشگر نیست بلکه تعمیم اصول و یافته ها به نحوی که قادر باشد حوادث را تبیین و پیش بینی کند می باشد.
در کل آمار استنباطی سهم عمده ای در پژوهش دارد که از آن به عنوان علم تصمیم گیری عاقلانه با استفاده از اطلاعاتی که کامل نیستند نام برده می شود. برای پی بردن به اختلاف بین آمار توصیفی و استنباطی بحث درمورد جامعه و نمونه ضروری است.
جامعه
هدف نهایی آمار استنباطی برآورد ویژگیهای جامعه است. جامعه فقط به گروهی از افراد محدود نمی شود. ممکن است شامل تمام روشهای آزمایشگاهی، انواع سیگار، انواع محصولات صنعتی و غیره باشد.
تعریف جامعه
به گروهی از افراد، اشیاء، حوادث و … که حداقل دارای یک صفت مشترک باشند جامعه آماری گفته می شود. در یک تحقیق کلیه افراد یا واحدهای مورد بررسی جامعه آماری می باشند.مثلا ً در تحقیق (بررسی عوامل افزایش اضطراب دانشجویان پیام نور در جلسه امتحانات) کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور جامعه آماری می باشند.
نمونه
نمونه عبارتست از زیر جامعه ایی که از کل جامعه انتخاب می شود و معرف آنست . دلیل انتخاب نمونه اینست که اندازه گیری ویژگی مورد پژوهش برای تک تک افراد یا عناصر جامعه غیر ممکن است
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 238
مطالب مرتبط