دانلود تحقیق و مقاله رایگان با عنوان شیوه های ارائه مطلب ارائه کتبی و شفاهی
1- ارائه کتبی
در اینجا به شرح بعضی از اجزاء بخش آغازین در یک ارائه کتبی می پردازیم
جلد :
در بعضی از گونه های ارائه کتبی لازم ودر بعضی دیگر لازم نیست. معمولا در آن گونه هایی که نیاز به جلد دارند محتوای صفحه عنوان روی جلد هم درج می شود .
صفحه عنوان :
در بیشتر گونه های ارائه کتبی صفحه عنوان صفحه جداگانه ای است که صورت و محتوای خاص خود را دارد.
پیشگفتار :
متنی است که ارائه کننده در بعضی گونه های کتبی می نویسد تا اطلاعاتی را در مورد ارائه کتبی وجنبه های مرتبط با آن به خواننده بدهد. محتوای پیشگفتار بستگی به نظر ارائه کننده و قلم و قدرت نگارش او دارد .
در یک ارائه علمی – فنی معمولا به نکات زیر در پیشگفتار اشاره و پرداخته می شود :
یک یا دو جمله آغازین و جذب کننده
اهمیت و جایگاه موضوع
انگیزه و هدف از انتخاب موضوع
سوابق کارهای انجام شده توسط دیگران در موضوع
امکانات و دشواریهای مطالعه وتحقیق
روش تحقیق و کسب اطلاعات
مخاطبین و سطح پیش دانسته های آنها
نحوه مطالعه ارائه کتبی
توضیح علائم اختصاری و قراردادهای نگارشی و غیره
توضیح در مورد نحوه انتخاب معادل های کلمات بیگانه
تقدیم و سپاسگزاری
یک یا دو جمله پایانی تاثیرگذار
درج یک یا دو عبارت یا جمله از حکیمان و دانایان متناسب با موضوع توصیه میشود .
نام و نام خانوادگی نویسنده
فهرست شکلها و جدولها :
برای تنظیم این فهرستها به همان ترتیب فهرست مطالب عمل می گردد با این تغییر که به جای عبارت << فهرست مطالب >> عبارت << فهرست شکلها >> یا << فهرست جدولها >> گذاشته می شود .
اگر تعداد شکلها و جدولها کم باشد نیازی به دو فهرست جداگانه نیست .
چکیده مولف :
برای اصطلاح چکیده تعریفهای متعددی ارائه شده است و گاه آن را با خلاصه یکسان می دانند و گفته می شود : خلاصه ای بسیار فشرده از یک متن . اما چکیده از دیدگاه تخصصی چکیده نویسان انواع دارد . چکیده نویسی در معنای گسترده آن نوعی تخصص است و کارشناسان خاص خود را دارد .
اهداف چکیده نویسی در معنای گسترده عبارتند از :
– صرفه جویی در زمان مطالعه
– رفع مشکل زبان : چکیده معمولا به زبانهای زیادی تولید می شود .
– تسهیل در تصمیم گیری در انتخاب منبع
– تسهیل در جستجوی مطلب
– کمک به نشر دانش و فن
نکاتی که در نوشتن چکیده مولف باید رعایت گردد:
– اندازه چکیده : بین 50 تا 250 کلمه
– چکیده باید به طرزی تنظیم شود که بدون مراجعه به متن اصلی ایده اصلی متن به خواننده منتقل شود .
– مفاهیم اصلی متن ( کلمات کلیدی ) باید در انتهای چکیده ذکر شوند .
– چکیده معمولا درست قبل از شروع متن اصلی آورده میشود .
– چکیده ارائه کتبی آکادمیک بهتر است به دو زبان ( فارسي و انگلیسی ) نوشته شود .
پیشنهادات و نظرات :
در برخی از گونه های ارائه کتبی مثل گزارشهای اداری ، فنی ، گزارش کار آموزی ، رساله فارغ التحصیلی و غیره لازم است که ارائه کننده پیشنهادات و نظرات خود را به طور منطقی و منسجم ارائه کند . در هر حال در متون علمی وفنی پیشنهادات و نظرات باید صریح – صادقانه – مسئولانه – و خیرخواهانه و منطبق بر << منطق سرد >> نوشته شوند و خالی از حب و بغض باشند .
پیوستها :
– در ارائه کتبی گاه لازم است مطالبی را که به نحوی از نظر موضوعی یا مفهومی مرتبط با مطالب متن اصلی هستند اضافه کنیم . تشخیص اینکه چه مطالبی را باید در قسمت پیوستها آورد همیشه آسان نیست .
معمولا در موارد زیر مطالب را در قسمت پیوستها درج می کنیم:
مطالبی که از نظر ارائه کننده اصلی نبوده ولی به نحوی با مباحث متن اصلی در ارتباط هستند مطالبی که پس از تنظیم نهایی ارائه کتبی به آنها دست یافته باشیم توضیح بیشتر بعضی از اصطلاحات متن اصلی انواع فهرستها مثل فهرست اختصارات وعلایم بکار رفته در متن اصلی ، فهرست اسامی خاص ، نمایه ها و غیره جدولها ، شکلها و فرمولهای کامپیوتری که به دلیلی امکان درج آنها در متن اصلی نباشد .
فهرست منابع :
این فهرست را کتابنامه ، کتابشناسی ، و گاه کتابنگاری نیز می گویند . در اکثر انواع ارائه نوشتاری حتما باید منابعی که در تنظیم و آماده سازی محتوای ارائه مورد استفاده قرار گرفته اند معرفی شوند زیرا اصل رعایت امانت نزد اهل اندیشه و قلم چنین حکم می کند .
فهرست منابع را می توان بر اساس ضوابط مختلفی تنظیم کرد از جمله :
– برحسب فرم انتشار منبع
– برحسب اصلی و فرعی بودن منبع
– بر حسب تاریخ انتشار
– بر حسب نظم الفبایی نام مولفین
– برحسب نظم الفبایی عنوان منابع
– برحسب موضوعات
– بر حسب زبان
نکاتی در مورد نحوه نوشتن مشخصات منبع :
– در متون علمی – فنی گاه به سبب اهمیت فقره اطلاع تاریخ آ ن را بلافاصله بعد از نام کوچک مولف قید مکنند .
– اگر از یک مولف بیش از یک منبع مورد استفاده قرار گرفته باشد تکرار نام خانوادگی و نام کوچک او لزومی ندارد .
– گاه چهار حرف اول نام خانوادگی مولف و دو رقم تاریخ محصور در علامت [ ] قبل از نام خانوادگی مولف آورده میشود .
– توجه داشته باشیم که در جزئیات اطلاعات فوق به ویژه استفاده از نشانه های سجاوندی بین مولفین ، ویراستاران و ناشران چندان اتفاق نظر نیست .
مشخصات نشر
مشخصات منبع
مشخصات مولف
نوع
منبع
محل نشر علامت : نام ناشر ويرگول تاريخ نشر نقطه
عنوان كامل كتاب ويرگولنام ويراستار يا مترجم باقيد كلمه ويراسته يا ترجمه ويرگول شماره مجلد ويرگول شماره ويراست نقطه
نام خانوادگي مولف (مولفين ) ، نام (هاي) كوچك مولف (مولفين) يا نام ويراستار به عنوان مولف يا موسسه اي كه نقش مولف را دارد نقطه
كتاب
عنوان مجله ويرگول شماره مسلسل ويرگول تاريخ ويرگول شماره صفحات اول و آخر نقطه
عنوان كامل مقاله محصور در علامت ” ” نقطه
به همان صورت بالا
مقاله از مجله
محل نشر علامت : نام ناشر ويرگول شماره صفحه (ها) نقطه
عنوان مقاله محصور در علامت ” ” ويرگول كلمه «در» عنوان كتاب ويرگول نام ويراستار (ها) كلمه ويراستار در پرانتز نقطه
مثل بالا
مقاله از كتاب
نام دانشگاه ويرگول تاريخ ويرگول شماره صفحه (ها) نقطه
عنوان رساله ويرگول درجه اي كه رساله براي اخذ آن نوشته است در پرانتز ويرگول
مثل بالا
رسا له (تز)
عنوان روزنامه ويرگول محل نشر ويرگول تاريخ نقطه
مثل مقاله از مجله
مثل مقاله از مجله
مقاله از روزنامه
عنوان دايره المعارف ويرگول شماره مجلد ويرگول شماره صفحات اول وآخر نقطه
مثل مقاله از مجله
مثل كتاب
مقاله از دائره المعارف
ویژگیهای نوشتار علمی- فنی :
1. ویژگیهای زبانی
2. ویژگیهای کیفی
3. عوامل منفی در ارائه نوشتاری علمی – فنی
4. لزوم مدیریت نوشتار علمی – فنی
ویژگیهای زبانی عبارتند از :
– روانی و سادگی
– طبیعی بودن
– موجز بودن
– کتابتی بودن
– معاصر بودن
– جدی بودن
– نداشتن افعال شخصی
– نداشتن ضمایر شخصی
– نداشتن عبارات یا جملات طولانی
ویژگیهای کیفی عبارتند از :
– اطلاع دهندگی
– داشتن اعتبار و درستی علمی – فنی
– منطق مندی
– مستدل بودن
– انسجام و یکدست بودن
– متناسب با موضوع بودن
– وضوح
– کامل بودن
– صریح بودن
– تخصصی و موکد به موضوع بودن
– عینی و واقعیت نما بودن
– امین بودن
– نداشتن لفاظیهای بی مورد
– نداشتن تکیه های بیجا و بیش از اندازه
– اطمینان بخش بودن
– مبالغه آمیز نبودن
– حقیقت مند بودن و غیره
عوامل منفی در ارائه نوشتاری علمی – فنی
– نادرستی تعریف موضوع
– عدم دقت در تعیین عنوان اصلی
– عدم انتخاب درست سرفصلها و عناوین داخلی
– روشن نبودن انگیزه نوشتن
– تعیین نادرست خواننده و سطح آن
– نادرستی داده ها
– عدم صراحت بیان
– عدم توانایی نویسنده در بررسی مطلب از دیدگاه خواننده
– عدم انتخاب روشهای مناسب گسترش مطلب
– ضعیف بودن استدلالها
– عدم انسجام و هماهنگی قسمتهای مختلف نوشتار
– عدم وجود توالی منطقی بین قسمتهای نوشتار
– وجود اطلاعاتی که بدیهی هستند
– چند بار نویسی، لفاظی و حاشیه پردازی
– کامل نبودن نوشته
– وجود اصطلاحات علمی – فنی ناآشنا و غیره
لزوم مدیریت نوشتار علمی – فنی :
در سازمانهایی که به نحوی به کار دانش و فن می پردازند اعم از آکادمیک ، دانشگاهی ، فنی – صنعتی، حرفه ای و … لازم است که بخشی از سازمان به عنوان مسئول تولید نوشتار علمی – فنی در نظر گرفته شود . این نکته بسیار مهم باید درک شود که در حیطه دانش و فن و به ویژه در کار پژوهش ، تولید و توسعه، نوشتن امری اساسی است . بدون نوشتن ایده ها ، یافتارها ، دانستارها و … و ارائه آنها کار پژوهش ، تولید و توسعه ناتمام است .
وظایف مدیریت نوشتار علمی – فنی:
1. تامین نیروی تخصصی تولید نوشتار علمی – فنی
2. تامین مکان و ابزارهای مناسب برای تولید نوشتار
3. سرپرستی نویسندگان و استفاده بهینه از زمان
4. تبیین صریح و روشن خواسته های مدیریت سازمان از تولیدکنندگان نوشتار
5. نظارت در آماده سازی نوشتار
6. ویرایش نوشتار بطور کامل و صریح
7. تایید نهایی نوشتار و ارائه آن به مدیریت سازمان
8. ارزیابی و تشویق نویسندگان کارآ
انواع نوشتار علمی – فنی :
نوشتارهای علمی – فنی را می توان از چند دیدگاه رده بندی کرد مثلا از نظر محیط تولید ، صورت( فرم )، محتوا ، کاربرد ، سطح و …
انواع نوشتار علمی – فنی باتوجه به هدف اصلی تالیف کتاب حاضر :
Image and video hosting by TinyPic
نوشتار دانشگاهی و غیر دانشگاهی :
منظور از نوشتار دانشگاهی ( تحصیلی ) بعضی و نه همه نوشتارهایی است که فرد در سطوح مختلف تحصیلات دانشگاهی تهیه و تنظیم می کند مثلا کتاب و جزوه در اینجا مورد نظر نیست .
منظور از نوشتار غیر دانشگاهی ( کاری ) بعضی و نه همه نوشتارهایی است که یک فرد در محیطهای کاری تهیه وتنظیم میکند و کاربردهای متفاوت دارند .
گونه های رایج نوشتار دانشگاهی ( تحصیلی ):
گزارش مطالعه بیشتر ( تحقیق ) در چارچوب یک درس
گزارش درس << سمینار >>
گزارش انجام مقاله در چارچوب یک درس ( مقاله درسی )
گزارش انجام << کارآموزی >>
گزارش مقاله پایان دوره کارشناسی
مقاله ( رساله ) دوره کارشناسی ارشد
دانشنامه ( تز ) دوره دکترا و پسا دکترا
گزارش کار آزمایشگاه
n ارائه شفاهی
n کاملیا آریافر استاد:
n الهه رحیم طرقی سرکار خانم دکتر شریف
n
n فصل چهارم : ارائه شفاهی
4-1: تعريف
4-2: خصوصيات
4-3: انواع
4-3-1: خصوصيات سخنرانی عمومی
4-3-2: خصوصيات کلی تدريس
4-3-3: خصوصيات سخنرانی علمی-فنی
4-4: امکانات ارائه شفاهی
4-5: سخنرانی علمی-فنی
4-5-1: ساختمندی
4-5-2: خصوصيات سخنران علمی-فنی
4-5-3: زمان سخنرانی علمی-فنی
4-5-4: مکان سخنرانی علمی-فنی
4-5-5: آماده سازی سخنرانی علمی-فنی
4-5-6: شيوه سخنرانی علمی-فنی
n تعريف
n نوعي انتقال اطلاعات
n رسانه اصلی ß کلام يا گفتار
n نياز به انشاء مطلب ß انشاي خطابی (در معنای عام)
n تعريف (ادامه)
n پيشينه زبان ß به درستی دانسته نيست که انسان از چه زمان گفتارمند شد (کلمات: نوعی قرارداد غير رسمی بين افراد بود) ß ايجاد قبائل ß پديد آمدن زبانها
n برخي از پژوهشگران زبان را دنباله و متمّم تکامل فکر در انسان مي دانند.
n برخي معتقدند که زبان اساساً ذاتي و فطري است.
n اولين صورت زبان ß گفتار : دستگاهي که از نمادهاي طبيعی آوايي تشکيلشده است.
n به عقيده زبان شناسان گفتار مقدم بر نوشتار است.
n فصل چهارم : ارائه شفاهی
4-1: تعريف
4-2: خصوصيات
4-3: انواع
4-3-1: خصوصيات سخنرانی عمومی
4-3-2: خصوصيات کلی تدريس
4-3-3: خصوصيات سخنرانی علمی-فنی
4-4: امکانات ارائه شفاهی
4-5: سخنرانی علمی-فنی
4-5-1: ساختمندی
4-5-2: خصوصيات سخنران علمی-فنی
4-5-3: زمان سخنرانی علمی-فنی
4-5-4: مکان سخنرانی علمی-فنی
4-5-5: آماده سازی سخنرانی علمی-فنی
4-5-6: شيوه سخنرانی علمی-فنی
n خصوصيات
n حضوري است.
n قابل استناد نيست.
n محدوديت زماني ß به اندازه ارائه کتبي مشروح نيست (خطر ناقص بودن)
n کنترل کيفي و کمي آن دشوار است.
n تعداد مخاطبين معمولا کمتر از ارائه کتبی است.
n از نظر سبک بيان ضوابط ارائه کتبی را ندارد.
n تاثيرگذاري اش مي تواند سريع باشد (هر چند اثرش در مخاطب لزوما ديرپاي نيست)
n نوعي انتقال اطلاعات دو سويه است ß)شکل 1)
n از نظر مجموعه امکانات از ارائه کتبي غني تر است (زبان بدن ß بسيار موثر)
n هدف : 1)آگاه سازي 2)مجاب کردن مخاطب و جلب نظر موافق او
n از اين نظر ممکن است آگاه ساز(informative) يا مجاب کننده (persuasive) باشد.
n 2 ـ ارائه شفاهی
تعريف
خصوصيات
انواع
خصوصيات سخنرانی عمومی
خصوصيات کلی تدريس
خصوصيات سخنرانی علمی-فنی
امکانات ارائه شفاهی
سخنرانی علمی-فنی
ساختمندی
خصوصيات سخنران علمی-فنی
زمان سخنرانی علمی-فنی
مکان سخنرانی علمی-فنی
آماده سازی سخنرانی علمی-فنی
شيوه سخنرانی علمی-فنی
n انواع
انواع ارائه شفاهي عبارتند از:
1. سخنراني عمومي
2. تدريس
3. سخنراني علمي-فني
4. قرائت نثر و شعر
خصوصيات سخنراني عمومي
n معمولاً از امکانات ديداري و شنيداري استفاده نمي شود.
n انفرادی
n حدود نيم ساعت و گاه بيشتر
n ارائه کننده بايد با آيين سخنوري آشنا باشد.
n شخصيت سخنران و رفتار او ß تاثير در موفقيت يا عدم موفقيت سخنراني
n محتوا تابع مناسبت است.
n وضع روحي-عاطفي،احساسي مخاطب در اين نوع ارائه عامل مهمي است (شرايط زمانی و مکانی)
خصوصيات تدريس (ارائه تعليمی)
n معمولاً از امکانات شنيداري و ديداري ساده استفاده مي شود.
n هدف اصلي ß آموزش
n ارائه کننده بايد شيوه تدريس را بداند.
n بر اساس يک طرح درس مشخص
n معمولاً مخاطبين اطلاع چنداني از موضوع ندارند.
n مخاطبين موظف به رعايت آداب خاصي هستند.
n مخاطبين ملزم به دريافت هستند.
n کسب اطمينان از انجام فراروند دريافت و درک بسيار مهم است.
n حتماً بايد با کنترل کيفي و کمي دقيق انجام شود.
n مخاطبين از نظر دانش و آگاهي در موضوع ارائه،معمولاً هم سطح و زير سطح ارائه کننده هستند.
خصوصيات سخنرانی علمی- فنی
n خاص محافل علمي- فني (کنفرانس، سمينار و…)است.
n موضوع ß تخصصی
n از انواع امکانات ديداری و شنيداری استفاده می شود (استفاده بجا و درست ß ارائه مطلوبتر) ß (شکل 2)
n مدت : ۱۰ تا ۲۵دقيقه
n معمولاً انفرادی (گاهی بر اساس يک طرح ارائه چند نفره)
n از نظرآماده کردن محتوا تمام مراحل يک ارائه کتبی را دارد (غِير از مرحله تنظيم ساختار سه بخشی)
n خصوصيات سخنرانی علمی- فنی
n نيازي نيست که سخنران آيين سخنوري بداند، اما هرچه با آداب سخنرانی بيشتر آشنا باشد، موفق تر است.
n مخاطبين ممکن است از نظر دانش و آگاهي علمي – فني در سطوح مختلف باشند.
n حضور در جلسه ارائه آداب خاصي دارد که اهل دانش و فن بايد در محافل علمي – فني رعايت کنند.
n می تواند آگاه ساز يا مجاب کننده باشد.
n بر اساس يک طرح زمانبندی مشخص
n ارائه کننده بايد آدابي خاصي را رعايت کند.
n مقايسه ميزان دريافت مخاطب در انواع ارائه
n فصل چهارم : ارائه شفاهی
n 4-1: تعريف
n 4-2: خصوصيات
4-3: انواع
4-3-1: خصوصيات سخنرانی عمومی
4-3-2: خصوصيات کلی تدريس
4-3-3: خصوصيات سخنرانی علمی-فنی
4-4: امکانات ارائه شفاهی
4-5: سخنرانی علمی-فنی
4-5-1: ساختمندی
4-5-2: خصوصيات سخنران علمی-فنی
4-5-3: زمان سخنرانی علمی-فنی
4-5-4: مکان سخنرانی علمی-فنی
4-5-5: آماده سازی سخنرانی علمی-فنی
4-5-6: شيوه سخنرانی علمی-فنی
امكانات ارائه شفاهی
1. امكانات مربوط به ارائه كننده (ناشی از وضع کانال ارائه کننده)
2. امكانات مربوط به مخاطب (ناشی از وضع کانال مخاطب)
3. امكانات ناشی از ماهيت ارائه شفاهی
4. امكانات محيطي
n امكانات مربوط به ارائه كننده
n آمادگي روحي – جسمي و تسلط بر موضوع ارائه
n آشنائي با موضوعات همسايه با موضوع ارائه
n انگيزه و هدف درست
n شناخت از وضع مخاطب از هر نظر (سن، ميزان دانسته ها، وضع اجتماعی، …)
n مهارت بكارگيري صحيح رسانه ارائه
n مهارت انجام درست فرآيندهاي ارائه پيام
n اهميت قائل شدن براي مخاطب
n صادق و امين بودن در ارائه
n دقيق بودن
n شناخت از محيط طبيعي و اجتماعي ارائه
n نداشتن تعصب بيجا
n امكانات مربوط به مخاطب
n آمادگي روحي – جسمي
n داشتن حداقل دانش اوليه لازم
n داشتن ملزومات پيام گيري
n اهميت قائل شدن براي ارائه
n داشتن دقت ، صبر ودرعين حال شوق در پيام گيري
n داشتن شناخت نسبی از ارائه كننده
n داشتن انگيزه و هدف درست
n نداشتن تعصب بيجا
n امكانات ناشي از ماهيت ارائه شفاهي
n كلام
n سبك بيان و صدا
n حضور فيزيكي و رويارویي
n نگاه
n زبان بدن ( به ويژه حركت دستها و سر)
n تغييرات سريع و اصلاحات
n گفتارها و حركتهاي موردي
n امكانات محيطي
n وضع مكاني ، زماني و اجتماعي ارائه
n امكانات ديداري – شنيداري
n امكانات ديداري – شنيداري
n تخته سياه (يا سفيد)
n چارت
n پوستر
n ابزارهاي نمايشی
n دستگاه هاي تقويت و پخش صدا
n اهداف استفاده از امكانات ديداري – شنيداري
n جلب توجه دقيق مخاطبين به يك موضوع مشخص
n تقويت تاثير پيام
n تشديد علاقه مخاطبين به موضوع
n نمايش مفاهيم يا ايده هايي كه شرح آنها با كلام زمانگير يا دشواراست.
n موارد عدم استفاده ازامكانات ديداري-شنيداري
n تاثير گذاشتن روي مخاطب از طريق ارائه تعداد زيادي جدول و نمودار
n اجتناب از برقراري تماس پويا با مخاطبين
n ارائه ايده هاي متعدد در يك مطلب واحد
n ارائه ايده هاي ساده اي كه با كلام به آساني قابل بيان هستند
n فصل چهارم : ارائه شفاهی
4-1: تعريف
4-2: خصوصيات
4-3: انواع
4-3-1: خصوصيات سخنرانی عمومی
4-3-2: خصوصيات کلی تدريس
4-3-3: خصوصيات سخنرانی علمی-فنی
4-4: امکانات ارائه شفاهی
4-5: سخنرانی علمی-فنی
ساختمندی
n خصوصيات سخنران علمی-فنی
زمان سخنرانی علمی-فنی
مکان سخنرانی علمی-فنی
آماده سازی سخنرانی علمی-فنی
شيوه سخنرانی علمی-فنی
n سخنرانی علمی – فنی
n ارائه شفاهی رایج در محافل علمی و فنی
v عوامل تاثیر گذاری بر مخاطب:
¨ ساختمندي سخنرانی علمی – فنی
¨ خصوصيات سخنران علمی – فنی
¨ زمان سخنرانی علمی – فنی
¨ مکان سخنرانی علمی – فنی
¨ آماده سازی سخنرانی علمی – فنی
¨ شیوه سخنرانی علمی – فنی
n ساختمندی
• شروع ß مقدمه ای جاذب
• بخش بندي شده ، با شروع از مفاهيم آشنا براي مخاطبين و بيان مفاهيم مبنایی
• تسلسل و توالي منطقی بخش هاي مختلف بحث
• تيجه گيريهاي مرحله اي
• پاسخگويي به سئوالات مربوط به هر مرحله از بحث
• جمع بندي نهايي و نتيجه گيريهاي لازم پس از اتمام هر بخش
• پاسخگويي به سئوالات مخاطبين
• طرح سئوالاتي در موضوع ارائه شده و در صورت امكان دريافت پاسخ مخاطبين
• برگزاري بخش بحث پاياني با مخاطبين
• سپاسگزاري از مخاطبين
n ساختمندي
n مقدمه
¨ جملات كوتاه و موثر
¨ رعايت شئون فرهنگي و عرف محيط
¨ اداي احترام به حاضرین ß هیئت رئیسه
¨ كسب اجازه از صاحبنظران و پيشكسوتان و اساتيد در موضوع ارايه
¨ معرف اجمالي خود
¨ طرح عنوان اصلي و عناوين داخلي مهمتر
¨ بيان حيطه و حدود موضوع
¨ بيان سوابق كارهاي انجام شده در موضوع به اختصار
¨ اشاره مختصر به امكانات و مشكلات احتمالي مطالعه در موضوع
n ساختمندي
شکل 3: نمودار ميزان توجه مخاطب در سخنراني غير ساختمند
n ساختمندي
شکل 4: نمودار ميزان توجه مخاطب در سخنراني ساختمند
n خصوصيات سخنران علمي – فني
n ظاهر آراسته و متناسب با عرف جامعه
n تمرکز فکر، جمعيت خاطر
n گشاده رويي
n صبر و حوصله
n قابليت (هنر) جلب توجه مخاطب
n توانايي اشراف بر فضاي ارائه و کنترل جو ارائه
n ادب در کلام و ادب در رفتار
n خصوصيات سخنران علمي – فني (ادامه)
n تاثير نگاه
n نفوذ کلام
n حضور ذهن
n خونسردي
n تسلط بر اعصاب
n حاضر جوابي
n توانايي برقراري ارتباط حضوري زنده و پويا
n زمان سخنراني علمي – فني
n حساسيت مسئله انتخاب زمان و تاریخ
n صبح ß مطالب مهم و پيچيده
n بعد از ظهر و غروب ß مطالب معمولي و ساده
n زمان هاي نامطلوب :
¨ قبل از ظهر
¨ بلافاصله بعد از ظهر
¨ ساعت آخر وقت در محيط هاي اداري
n زمان سخنراني علمي – فني
n مکان سخنراني علمي – فني
n معماري مناسب
n امکانات و تجهيزات
n ظرفيت کافي
اطلاعات اضافی ß پیوست
n آماده سازي سخنراني علمي – فني
n اجراي مراحل اول تا پنجم از ارائه کتبي
¨ تعيين موضوع، تهيه منابع، تهيه طرح اوليه، كسب و سازماندهي اطلاعات، توليد متن اصلي و تنظيم ساختار سه بخشي (در صورت نياز به صورت کتبي سخنراني)
n تهيه طرح زمان بندي
n تهيه برگ هاي شفاف
§ حاوي تصاوير جالب و گويا
§ حاوي متن اصلي سخنراني ß براي توضيحات بيشتر
n تهيه امکانات شنيداري و ديداري
n تمرين سخنراني
n حجم مطالب
n تعداد برگ هاي شفاف
n تعداد اسلايد ها
n استفاده از طرح زمان بندي
n پيش بيني مشکلات و موانع احتمالي ß قطع برق ، رفتار نامطلوب افراد و …
n شيوه سخنراني علمي – فني
n کمترين اشتباه ß سخنراني موفقتر و مؤثرتر
n گردش آرام نگاه قبل از شروع
n اصل نايکنواختي صدا
n صداي متناسب با موقعيت مکاني، تعداد حاضرين و موضوع
n استفاده از آهنگ، نواخت و لحن کلام
n بيان ساده و روان
n جملات کوتاه، مؤثر و در عين حال با احساس
n شيوه سخنراني علمي – فني
n نداشتن تکيه کلام
n سخن گفتن با چند سبک (در صورت امکان)
n ارائه مطلب طبق طرح زمان بندي
n اجتناب از حاشيه پردازي و زياده گويي
n تأکيدات و تکرار هاي بجا
n مکث و سکوت بجا ß ابزاري براي تأثيرگذاري بيشتر
n اجتناب از به کار بردن کلمات و عبارات ابهام انگيز
n شيوه سخنراني علمي – فني
n درک وضعيت مخاطبين
¨ ميزان کشش، علاقه و حوصله آنها به شنيدن و دنبال کردن مطلب
n نگاه ß ابزاري پويا جهت ارتباط و تاثيرگذاري
n عدالت در تقسيم نگاه
n استفاده از حرکات بدن به ويژه دست ها ß ثابت نایستد
n شرکت دادن مخاطبين در بحث
n تلطيف کلام
n پرهيز از تکبر، خودنمايي و فضل فروشي
n شيوه سخنراني علمي – فني
n تواضع
n استفاده از امكانات ديداري و شنيداري
n اهميت قائل شدن براي مخاطبين
n سخن گفتن با اطمينان
منابع
ا ـ ایرج ، صادقی ، کتاب شیوه های ارائه مطالب علمی ، فنی و …….. ، نشر حریم دانش
2 ـ https://www.jozve-computer.blogfa.com/post-18.aspx
مطالب مرتبط