دانلود مقاله نگاهی نقادانه به افکار و اندیشه های بهائیت
چکیده :
فرقه ضاله بهائیت با حمایت استعمارگران غربی، در قرن دوازدهم توسط میرزا حسینعلی نوری ملقب به بهاءالله پایهگذاری شد. پیروان بهاءالله که بهائی نامیده میشوند اعتقاد دارند که وی یکی از فرستادگان الهی برای جهان امروز است. میرزا بهاء برای جلب توجه و اغفال مردم ادعای خدایی و پیامبری میکند و برای اثبات ادعای خود به آیات قرآنی و روایات متعددی استناد کرده است. ایشان برای ترویج افکار و آیین خود دست به تألیف کتب فراوانی زد از جمله کتاب اقدس را که مثل قرآن و ناسخ آن میداند. ایشان برای اینکه دین خود را یک ارمغان الهی بداند و بگوید که دینش برای هدایت و سعادت بشر آورده شده است. با مطرح کردن اصول اعتقادی مثل وحدت عالم انسانی، تساوی حقوق نساء و رجال، آزادی در جستجوی حقیقت و …….. آنها را مختص دین بهائیت میداند. علاوه بر این آیین بهائیت دارای احکام و تعالیم فردی مثل نماز فقط به صورت فرادی، روزه به مدت نوزده روز، حج و قبلهای که خانه و مقبر بهاءالله باشد، ممنوعیت تقلید و ……… میباشد و همچنین دارای تعالیم اجتماعی مثل ممنوعیت امربهمعروف و نهیاز منکر، اطاعت بیچون و چرا از حکومتها و ممنوعیت سب و لعن میباشند. این مقاله سعی دارد با معرفی ریشه فرقه بهائیت و علل و عوامل پیدایش و نقش استعمار در پیدایش آن به معرفی بنیانگذار و چند تن از رهبران ان پرداخته و ضمن ذکر مدعیات بهاءالله و استناداتش جهت اثبات مدعای خود، و همچنین با آوردن اصول اعتقادی و احکام و تعالیم فردی و اجتماعی آیین بهائیت، و در مقابل با مراجعه به آیین اسلام، با آوردن آیات و روایات اسلامی به نقد و بررسی آنها بپردازد و هویت و ماهیت دروغین ادعاها و آیین آنها را به تصویر بکشاند.
کلید واژه ها : بهائیت، بهاءالله، نقد، دین ، اصول
مقدمه :
مخالفت و مقابله با اسلام امری نوظهور و پدیدهای امروزی نیست، بلکه یک امری است با قدمت تاریخ بشریت. از بدو تاریخ دشمنان اسلام در نقابهای مختلف با توسل به روشها و وسیلههای مختلف به مقابله با اسلام برخواسته و قصد براندازی آن را داشتهاند. از تهدید و تهاجم، جنگ و خونریزی گرفته تا به کارگیری قلم و جنگ الکترونیک. اما از آنجا که همیشه سربازان مکتب اسلام با سلاح ایمان و تقوی و توکل به خدا، تفکر تهدید و تهاجم دشمنان را به یأس و ناامیدی آنها مبدل کردهاند. استعمارگران و دشمنان اسلام اخیراً به جنگ نرم و تهدیدات فرهنگی روی آوردهاند. از آنجا که ایران اسلامی قلب تپنده جهان اسلام و مرکز *** مقاومت در برابر استکبار جهانی و پیونددهنده حلقههای وحدت مسلمین جهان است، در سالهای اخیر با بیشترین حجم و تنوع آسیبها و تهدیدات فرهنگی از سوی ابلیسصفتان غرب روبرو بوده است. به طوری که با هدایت موج فتنههای بزرگی علیه ایران اسلامی با هدف ایجاد رخنه و شکاف و تفرقه در صفوف مسلمین با ایجاد و تفرقههای قومی مذهبی، وحدت مسلمین را نوک پیکان حملات خود قرار دادهاند. یا اینکه جهت براندازی نظام اسلامی، در لوای جنگ نرم اقدام به ایجاد و گسترش فرقههای منحرف در حوزه دینی و فرهنگی کردهاند. از آنجا که ایران اسلامی بر اساس آموزههای اسلامی شکل گرفته و قدرت و جاودانگی خود را مدیون آموزههای اسلامی است، دشمنان اسلام با نفوذ در بین گروهها و فرقهها و یا تأسیس فرق منحرف مذهبی قصد آن را دارند که نظام اسلامی را با یک چالش جدی دینی، امنیتی و سیاسی مواجه سازند تا بتوانند با کمرنگ کردن باورها و اعتقادات دینی و فلج کردن پایههای نظام اسلامی به مطامع خود برسند. چنان که تاریخ معاصر ایران گواه میدهد همواره ایران اسلامی از ناحیه فرق و گروههای مذهبینما همچون بابیگری، شیخیگری و بهائیگری مورد تهدید بوده است و خواهد بود چنان که امروز شاهد فعالیت گسترده فرقه ضاله بهائیت در کشور عزیزمان هستیم. شاهد آنکه در اغتشاشات بعد از انتخابات ریاستجمهوری شاهد حضور فعالانه لیدرها و سرکردههای اصلی این فرقه منحرف در سطح گستردهای بودیم، آنجایی که سخنرانیها و مصاحبههای یکی از کاندیدای گروه فتنه سبز توسط شبکه صهیونیستی VoA که مروج و مبلغ رسانهای این فرقه میباشد، بر روی آنتن میرود و یا اینکه فرار این لیدرها قبل از ۲۲ بهمن بعد از نوشیدن جرعه ناکامی به علت بصیرت و هوشیاری ملت مسلمان ایران و ترس از برملا شدن تشکیلات و حجم فعالیتشان در جریان اغتشاشات. همه اینها گواه بر این است که جهان غرب با حمایت از این فرقهها لحظهای از اسلام غافل نیست و با حمایت از آنها درصدد آن است که جامعه اسلامی را با یک استحاله فرهنگی، انحرافات اجتماعی، اخلاقی و ….. روبرو سازد و اینگونه با متزلزل کردن امنیت دینی و اخلاقی، اقتدار معنوی جامعه را از بین برده و به مقابله با اندیشههای اصیل اسلامی برخیزد. لذا در این مقاله بنده بر خود لازم دیدم که با اشارهای تاریخی به پیدایش این فرقه و ترسیم افکار و اعتقادات، اصول و تعالیم دینی آنها، به نقد آن پرداخته و منحرف و ضاله بودن این فرقه را ثابت کنم و عمق کینه و سوء توجهات و گستره فعالیت آنها را متذکر شوم تا اینکه خواندن این مقاله مولد بصیرت باشد تا به لطف خداوند و توجهات امامزمان (عج) و با بصیرت در سایه ولایت با تقویت اندیشههای اسلامی، نقشه آنها را نقش بر آب کنیم. انشاءالله.
طرح مسئله تحقیق :
دشمنان اسلام و استعمار غرب در طول تاریخ جهت ارضای خوی استعماری و دستیابی به مطامع خود از هیچ کوششی دریغ نکردهاند و با پی بردن به اینکه دین اسلام که آیینی است ضد استعماری و سدی است بزرگ بر سر راه آنها، از مذهب غافل نبوده و با ساختن مذاهب و فرقههای خرافی، فعالیتهای تبلیغاتی خود را جهت ضربه زدن به اسلام و ناکارآمد و غیرضروری نشان دادن دین اسلام در مجامع اسلامی به ویژه ایران به صورت علنی به کار گرفتهاند. یکی از این فرقههای ضاله، بهائیت است که فرقهای است منشعب از شیعه دوازده امامی که با نشر و ترویج افکار و اندیشههای خود درصدد ایجاد رخنه و شکاف در دین اسلام هستند.
حال این سؤال مطرح میشود که افکار و اندیشهها، تعالیم دینی و اصول اعتقادی آنها که برای ناکارآمد و غیرضروری و کم اهمیت نشان دادن تعالیم دین اسلام ساختهاند چیست؟ دوم اینکه استنادات آنها برای اثبات تعالیم و افکار و اندیشههای خود چیست؟ و سوم اینکه با چه ابزار و وسیلهای و با چه هدفی به ترویج آن میپردازند و در نهایت اینکه راه مقابله با آنها چیست؟ از این رو در این تحقیق جهت پاسخ دادن به این سؤالات بر آن شدیم تا ضمن بیان افکار و اندیشهها و تعالیم دینی و اصول اعتقادی آنها با آوردن تعالیم دینی و اصول اعتقادی دین اسلام مقابل آنها که خط بطلانی است بر تعالیم و عقاید آنها به نقد و بررسی آن پرداخته و با گوشزد نمودن تضاد عمیق بین دین بهائیت و دین اسلام، پوچ و پوشالی و بیپایه و اساس بودن تعالیم آنها را به اثبات برسانیم و مشکلات و نقایص آن را نمودار سازیم.
فهرست مطالب
مقدمه : ۱
طرح تحقیق : ۲
موضوع تحقیق : ۲
طرح مسئله تحقیق : ۲
سؤالات تحقیق : ۳
فرضیههای تحقیق : ۳
سابقه و ضرورت انجام تحقیق : ۳
ساختار تحقیق : ۴
روش انجام تحقیق : ۴
فصل اول: تعاریف و کلیات
۱) تعاریف… ۶
۱-۱) بهاء در لغت : ۶
۱-۲) بهائیت در اصطلاح : ۶
۱-۳) نقد در لغت : ۶
۱-۴) نقد در اصطلاح : ۶
۲) کلیات… ۶
۲-۱) نگاهی تاریخی به پیدایش فرقه ضاله بهائیت : ۶
۲-۱-۱) منشأ و ریشه پیدایش بهائیت : ۷
۲-۱-۱-۱) فرقهی شیخیه : ۷
۲-۱-۱-۲) فرقهی بابیه : ۸
۲-۱-۲) علل و عوامل پیدایش فرقهی بهائیت : ۹
۲-۱-۲-۱) یأس و ناامیدی مردم به علت شکست در جنگهای ایران و روس : ۹
۲-۱-۲-۲) وضعیت بد اقتصادی : ۱۰
۲-۱-۲-۳) نابسامانی امنیت اجتماعی : ۱۰
۲-۱-۲-۴) وضعیت درهمریخته فرهنگی : ۱۱
۲-۱-۲-۵) وضعیت بد سیاسی : ۱۲
۲-۱-۳) روند تاریخی پیدایش فرقهی ضالهی بهائیت : ۱۲
۲-۱-۴) نگاهی به زندگانی رهبران بهائیت : ۱۳
۲-۱-۴-۱) نگاه به زندگی بنیانگذار بهائیت : ۱۴
۲-۱-۴-۲) نگاهی به زندگی دیگر رهبران بهائیت : ۲۶
۲-۱-۵) نقش استعمار در پیدایش بهائیت و تقویت آن : ۲۹
۲-۱-۵-۱) نقش و چگونگی حمایت روسیه : ۳۰
۲-۱-۵-۲) حمایت انگلیس : ۳۱
۲-۱-۵-۳) پیوند بهائیت با صهیونیسم : ۳۱
۲-۱-۵-۴) حمایت بی وقفه آمریکا : ۳۳
فصل دوم : مستندات بهائیت در جهت اثبات حقانیت خود
۱) مستندات بهائیت در جهت اثبات حقانیت خود : ۳۶
۱-۱) استدلال به آیات قرآنی : ۳۶
۱-۱-۱) استدلال به آیهی ۴۰ سورهی احزاب : ۳۶
۱-۱-۱-۱) چگونگی استدلال و بررسی آن : ۳۶
۱-۱-۱-۲) معنای خاتم در کلام مفسران و دانشمندان لغت : ۳۷
۱-۱-۱-۳) خاتمیت از منظر روایات و آیات : ۳۹
۱-۱-۲) استدلال بر آیه ۱۵ سوره (غافر) مؤمن : ۴۱
۱-۱-۲-۱) چگونگی استدلال : ۴۱
۱-۱-۲-۲) نقد و بررسی : ۴۲
۱-۱-۳) استدلال به آیه ۳۵ سوره اعراف : ۴۳
۱-۱-۳-۱) چگونگی استدلال : ۴۳
۱-۱-۳-۲) نقد و بررسی : ۴۳
۱-۱-۴) استدلال به آیه ۶۸ سوره زمر : ۴۴
۱-۱-۴-۱) نحوه استدلال : ۴۵
۱-۱-۴-۲) نقد و بررسی : ۴۵
۱-۱-۵) استدلال به آیه ۲۵ سوره نور : ۴۷
۱-۱-۵-۱) نوع و چگونگی استدلال : ۴۷
۱-۱-۲-۵) نقد و بررسی : ۴۷
۱-۲) استدلال بهائیان به روایات برای اثبات مدعای خود : ۴۹
۱-۲-۱) استدلال به روایت اول : ۴۹
۱-۲-۱-۱) نقد و بررسی : ۴۹
۱-۲-۲) استدلال به روایت دوم : ۵۰
۱-۲-۲-۲) نقد و بررسی : ۵۱
فصل سوم : اصول اعتقادی بهائیت
۱) تحری حقیقت از منظر بهائیت : ۵۴
۱-۱) شرایط تحری حقیقت از دید رهبران بهائی : ۵۵
۱-۲) نقد و بررسی اصل تحری حقیقت : ۵۵
۱-۲-۱) تحری در لغت و شرع : ۵۵
۱-۲-۲) معنای لغوی حقیقت : ۵۶
۱-۲-۳) تحری حقیقت و شرایط آن در اسلام : ۵۶
۱-۲-۳-۱) تکیه نکردن بر ظن و گمان : ۵۷
۱-۲-۳-۲) عدم پیروی از میل و هواهای نفسانی : ۵۸
۱-۲-۳-۳) عدم شخصیتگرایی : ۵۹
۱-۲-۳-۴) عدم سنتگرایی و گذشتهنگری : ۶۰
۲) اصل وحدت عالم انسانی : ۶۲
۲-۱) نقد اصل دوم : ۶۳
۳) اصل تطابق دین با علم و عقل : ۶۴
۳-۱) نقض ادعای بهائیان مبنی بر بدیع بودن اصل تطابق دین با عقل و علم : ۶۵
۴) اصل تعلیم و تربیت عمومی : ۶۶
۴-۱) نقض ادعای بدیع بودن اصل تعلیم و تربیت : ۶۷
۵) اصل تساوی حقوق رجال و نساء : ۶۹
۵-۱) نگاه اسلام به حقوق زن و مرد : ۷۰
فصل چهارم : احکام و تعالیم بهائیت
۱) احکام فردی در آیین بهائیت : ۷۴
۱-۱) تقلید : ۷۴
۱-۲-۱) نقد و بررسی : ۷۴
۱-۲-۲) معنای اجتهاد و تقلید : ۷۵
۱-۲-۳) پیشینهی تقلید : ۷۶
۱-۲-۴) فلسفهی تقلید : ۷۷
۱-۲) قبله در احکام بهائیت : ۷۸
۱-۲-۱) نقد و بررسی : ۷۹
۱-۲-۲) معنای لغوی قبله : ۸۰
۱-۲-۳) آثار و فوائد فردی قبله : ۸۱
۱-۲-۴) فوائد اجتماعی قبله : ۸۱
۱-۳) کیفیت وضو در آیین بهائیت : ۸۲
۱-۳-۱) نقد و بررسی : ۸۲
۱-۳-۲) فلسفه وضو : ۸۳
۱-۳-۳) فوائد بهداشتی وضو : ۸۳
۱-۳-۴) اخلاقی و معنوی : ۸۴
۱-۳-۵) فایده اخلاقی تیمم : ۸۴
۱-۳-۶) فایده بهداشتی تیمم : ۸۴
۱-۴) دستور نماز در آیین بهائیت : ۸۵
۱-۴-۱) نقد و بررسی : ۸۶
۱-۴-۲) فلسفه و فوائد نمازجماعت : ۸۷
۱-۵) روزه در مسلک بهاء : ۸۹
۱-۵-۱) نقد و بررسی : ۹۰
۱-۵-۲) روزه در لغت و اصطلاح فقهی : ۹۱
۱-۵-۳) فوائد و آثار روزه : ۹۱
۱-۶) حج در مسلک و آیین بهائیت : ۹۳
۱-۶-۱) نقد و بررسی : ۹۴
۱-۶-۲) فلسفه، فضیلت و فوائد حج : ۹۵
۱-۷) نکاح در مسلک بهائیت : ۹۶
۱-۷-۱) نقد و بررسی : ۹۶
۱-۷-۱-۱) شرایط عقد : ۹۷
۱-۸) طلاق در مسلک بهایئت : ۹۹
۱-۸-۱) نقد و بررسی : ۱۰۰
۲) احکام و تعالیم اجتماعی بهائیت : ۱۰۸
۲-۱) ممنوعیت امر به معروف و نهی از منکر : ۱۰۸
۲-۱-۱) نقد و بررسی : ۱۰۸
۲-۲) اطاعت بیچون و چرا از حکومتها : ۱۱۴
۲-۲-۱) نگاه اسلام به مردم و حکومت و حاکمان : ۱۱۴
۲-۳) ممنوعیت سب و لعن : ۱۱۸
۲-۳-۱) نگاهی لغوی به سبّ و لعن : ۱۱۸
۲-۳-۱-۱) لعن در لغت : ۱۱۸
۲-۳-۱-۲) سبّ در لغت : ۱۱۹
۲-۳-۲) دیدگاه قرآن و روایات درباره لعن : ۱۱۹
۲-۳-۲-۱) معیار لعن در قرآن و روایات : ۱۱۹
۲-۳-۲-۲) لعنتشدگان در قرآن : ۱۲۰
۲-۳-۳) سبّ در قرآن : ۱۲۲
۲-۳-۴) نتیجهگیری از بحث سب و لعن : ۱۲۲
نتیجهگیری : ۱۲۴
منابع و مآخذ : ۱۲۵
منابع و مآخذ :
۱- ابن فارس، احمدابنفارس،۱۳۸۰، معجم مقاییس اللغه، ج۲، بیروت : دار احیاء التراثالعربی.
۲- ابوالقاسم بهابادی، رضا، راز تلازم نماز و زکات در قرآن، قم : انتشارات برنا.
۳- احمد، مرتضی، ۱۳۴۶، تاریخ و نقش سیاسی رهبران بهائی، تهران : دارالکتب الاسلامی.
۴- احمدیه، مریم، جمشید، جعفرپور،۱۳۸۰، طلاق به درخواست زن به درخواست مرد، تهران : سفیر صبح.
۵- اسلامی، جعفر، ۱۳۷۵، ۲۲۲۲نکته در تربیت، تهران : انتشارات اسلامی.
۶- اشتهاردی، محمد مهدی، ۱۳۷۹، ارمغان استعمار، تهران : انتشارات نسل جوان.
۷- اشراق خاوری، عبدالحمید، بیتا، پیام ملکوت، بیجا : مؤسسه ملی مطبوعات امری.
۸- اشراق خاوری، عبدالحمید، ۱۲۹بدیع، مائده آسمانی، بیجا : مؤسسه ملی مطبوعات امری.
۹- اشرف، فرامرز، ۱۳۱بدیع، مجموعهای از مطالب دیانت بهائی به اختصار، بیجا: مؤسسه ملی مطبوعاتی امری.
۱۰- افراسیابی، بهرام، ۱۳۸۲، تاریخ جامع بهائیت (نوماسونی)، تهران : انتشارات سخن.
۱۱- افروز، غلامعلی، ۱۳۷۸، روانشناسی خانواده همسران برتر، تهران : انتشارات سازمان انجمن اولیاء و مربیان.
۱۲- افندی، شوقی، ۱۲۴ بدیع، قرن بدیع، ج۱، بیجا : مؤسسه ملی مطبوعات امری.
۱۳- افندی، عباس، ۱۱۷ بدیع، مکاتیب، بیجا : مطبوعات امری.
۱۴- افندی، عباس، ۱۰۹۸، مفاوضات، لیدن هلند : چاپ لیان.
۱۵- امریتمعی، عبدالواحد، ۱۳۷۸، غررالحکم و دررالکلم، ج۲، ترجمه محمدعلی انصاری، قم : سازمان چاپ و صحافی دارالکتب.
۱۶- امیدپور، علی، ۱۳۴۳، خاتمیت، تهران : سازمان مطبوعاتی مرجان.
۱۷- انصاریان، حسین، ۱۳۷۶، نظام تربیت در اسلام، قم : انتشارات ام ابیها.
۱۸- انوری، حسن، ۱۳۱۲، فرهنگ روز سخن، تهران، سخن تهران.
۱۹- ایازی، محمدعلی، ۱۳۸۰، آزادی در قرآن، تهران : مؤسسه نشر و تحقیقات ذکر.
۲۰- بابویهقمی،ابیجعفرمحمدبنعلیبنالحسین،۱۳۵۸،الخصال،ج۲۱،تهران:چاپاحسنت گلشن.
۲۱- بستانی، فؤاد افرام،۱۳۷۴، فرهنگجدیدعربی ـ فارسی،ترجمهمنجدالطلاب،تهران : اسلامی.
۲۲- برنجکار، رضا، ۱۳۷۸، آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی، قم : مؤسسه فرهنگی طه.
۲۳- بهتاش، یدالله، ۱۳۷۹، صحیفه رستگاری، تهران : انتشارات سبحان.
۲۴- بهجت، محمدتقی، ۱۳۸۰، رساله توضیحالمسائل، قم : انتشارات شفق.
۲۵- بهشتی، ابوالفضل، ۱۳۸۲، سیمای مؤمن در قرآن و حدیث، قم : بوستان کتاب.
۲۶- بهشتی، محمد، ۱۳۸۰، نقش آزادی در تربیت کودکان، ج۱، تهران : بنیاد نشر آثار و اندیشههای شهید بهشتی.
۲۷- بیضاوی، عبداللهبنعمر، ۱۳۸۴، تفسیر انوارالتنزیل و اسرار التأویل، ج۵، بیروت، دارالفکر.
۲۸- پاینده، ابوالقاسم، بیتا، نهجالفصاحه، تهران : انتشارات جاویدان.
۲۹- پترسون، مایکل، هاسکر ویلیام، رایشنباخ، بروس، عقل و اعتقادات دینی، ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، تهران : طرح نو.
۳۰- تهرانی، جواد، ۱۳۵۴، بهائی چه میگوید، ج۱، مشهد : چاپخانه خراسانی.
۳۱- جُرّ، خلیل، ۱۳۷۳، فرهنگ لاروس، ترجمه حبیب طبیبیان، تهران : انتشارات امیرکبیر.
۳۲- جعفری،محمد،۱۳۸۶،عقلودیناز نظرروشنفکراندینیمعاصر، قم : انتشارات صهبای یقین.
۳۳- جعفری، یعقوب، ۱۳۷۶، تفسیر کوثر، ج۱، قم : انتشارات هجرت.
۳۴- جمعی از نویسندگان، ۱۳۷۸، انقلاب اسلامی ایران و چرایی و چگونگی رخداد آن، تهران : نهاد نمایندگی مقام معظمرهبری در دانشگاهها.
۳۵- جوادی آملی، عبدالله، ۱۳۸۱، حکمت عبادت، قم : مرکز نشر ایرانشهر.
۳۶- حجازی، فخرالدین، ۱۳۷۷، پیامبران در تمدن اسلام، تهران : انتشارات بعثت.
۳۷- حجتی، محمدباقر، ۱۳۷۴، سه گفتار پیرامون برخی از مسائل تربیتی اسلام، بیجا : دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
۳۸- حر عاملی، محمدبنالحسین، ۱۳۷۳، وسائلالشیعه، ج۲۷، تهران : انتشارات اسلامیه.
۳۹- حسینی،اصفهانی،مرتضی،۱۳۷۹،امربهمعروفونهیازمنکردراسلام،قم:انتشاراتفرهنگ قرآن.
۴۰- حسینی، دشتی، مصطفی، ۱۳۶۹، معارف و معاریف، دائرهالمعارف جامع اسلامی، ج۳، تهران : مؤسسه فرهنگی آرایه.
۴۱- حسینی طباطبایی، مصطفی، ۱۳۷۹، ماجرای باب و بهاء، تهران، انتشارات روزنه.
۴۲- حسینی، مجتبی، ۱۳۸۶، احکام تقلید و بلوغ، قم : دفتر نشر معارف.
۴۳- حسینی،مجتبی،۱۳۸۵،احکامروزه مطابق با نظرده تن از مراجععظام، قم: دفتر نشرمعارف.
۴۴- حسینی، مجتبی، ۱۳۸۶، رساله دانشجویی، قم : دفتر نشر معارف.
۴۵- خراسانی، محقق، ۱۳۷۵، کفایهالاصول، ج۲، تهران : اسلامیه.
۴۶- خمینی، روحالله، ۱۳۸۱، آداب نماز، تهران : مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره).
۴۷- خمینی، روح الله، ۱۳۷۷، رساله توضیح المسائل، قم : انتشارات نجات.
۴۸- خمینی،روحالله،۱۳۷۸،صحیفهامام،ج۱۵،تهران : مؤسسه تنظیم و نشر آثار امامخمینی(ره).
۴۹- خمینی، روحالله، ۱۳۶۱، صحیفه نور، ج۱، تهران : انتشارات وزارت ارشاد اسلامی.
۵۰- خمینی، روحالله، ۱۳۷۱، مناسک حج، مطابق با فتوای امامخمینی(ره)، تهران : نشر معشر.
۵۱- دستغیب شیرازی، عبدالحسین، ۱۳۸۲، قلب سلیم، ج۱، قم : دفتر انتشارات اسلامی.
۵۲- دشتی، محمد، ۱۳۷۹، نهجالبلاغه، قم : طلیعه نور.
۵۳- دلشاد تهرانی، مصطفی، ۱۳۸۶، تفسیر موضوعی نهجالبلاغه، قم : نشر معارف.
۵۴- دهخدا، علیاکبر، ۱۳۷۷، لغتناه دهخدا، ج۱۳و ۶، تهران : مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران
۵۵- رائین، اسماعیل، بیتا، انشعاب در بهائیت پس از مرگ شوقی ربانی، تهران : مؤسسه تحقیقی رائین.
۵۶- راغب اصفهانی، حسینبنمحمد، ۱۳۸۷، المفردات فی غریبالقرآن، تهران، آرایه.
۵۷- زاهد زاهدی، سعید، ۱۳۸۴، بهائیت در ایران، تهران : مرکز انتشارات اسناد انقلاب اسلامی.
۵۸- زعیمالدوله، محمد مهدیخان، ۱۳۴۶، ترجمه بابالابواب یا تاریخ باب و بهاء، ترجمهی حسن فرید گلپایگانی، تهران : مؤسسه مطبوعاتی فراهانی.
۵۹- زهری، محمدسعدبنمنیع، ۱۳۷۵،الطبقاتالکبری، ج۱، بیروت ـ لبنان،احیاء التراثالعربی.
۶۰- سبحانی، جعفر، ۱۳۶۹، خاتمیت از نظر قرآن، حدیث و عقل، ترجمه : رضا استادی، تهران، انتشارت توحید.
۶۱- سبزواری، هادی، ۱۳۸۰، اسرارالحکم، قم : انتشارات اسلامیه.
۶۲- ستاد اقامه نماز و وزارت آموزش و پرورش، ۱۳۸۶، نماز در قرآن، تهران : انتشارات ستاد اقامه نماز.
۶۳- ستوده، هدایت وسیفالله بهاری،۱۳۷۶، آسیبشناسیخانواده، تهران : انتشارات ندای آریانا.
۶۴- سجادی،جعفر،۱۳۷۵، فرهنگمعارفاسلامی،ج۲،تهران: شرکتمؤلفان و مترجمان اسلامی.
۶۵- سروش، محمد، ۱۳۸۱، آزادی، عقل و ایمان، قم : دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری.
۶۶- سلیمانی، عزیزالله، ۱۳۶۵، مصابیح هدایت، ج۲، تهران، فرخی.
۶۷- سهراب، عنایتالله، ۱۳۰ بدیع، مبادی استدلال، بیجا : مؤسسه ملی مطبوعات امری.
۶۸- سیاح، احمد، ۱۳۷۸، فرهنگ بزرگ جامع نوین، تهران : انتشارات اسلام.
۶۹- سیدمیرزایی،زینب،۱۳۸۲، نماز زیباترینپرواز و شکوهترین آغاز، قم : دفتر تبلیغاتاسلامی.
۷۰- شمیم، علیاصغر، ۱۳۵۷، ایران در دوره سلطنت قاجار، تهران : انتشارات مدبر.
۷۱- شهبازی، عبدالله، ۱۳۷۶، ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، تهران : مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی.
۷۲- شهیدی، جعفر، ۱۳۷۴، نهجالبلاغه، تهران : انتشارات علمی و فرهنگی.
۷۳- شیرازی، علیمحمد، بیتا، بیان، بی جا : بینا.
۷۴- صادقی، هادی، ۱۳۸۶، عقلانیت ایمان، قم : انتشارات کتاب طه.
۷۵- صدوق، محمدبنعلیبنبابویه، ۱۳۸۲، کمالالدین و تمامالنعمه، ج۱، ترجمه منصور پهلوان، قم : سازمان چاپ و نشر دارالحدیث.
۷۶- صفیپو،عبدالرحیمابنعبدالکریم،۱۲۹۷، منتهیالأرب فی لغهالعرب، بیجا: انتشاراتسنائی.
۷۷- طاهری خرمآبادی، حسین، ۱۳۷۸، اسلام و مسائل اجتماعی، تهران : دارالفکر.
۷۸- طباطبایی، محمدحسین، ۱۳۷۹، المیزان، ج۱۷، قم : دفتر انتشارات اسلامی.
۷۹- طباطبایی، محمدحسین، ۱۳۷۹، المیزان، ج۱۷، قم : دفتر انتشارات اسلامی
۸۰- طبرسی، ابوعلیفضلبنحسن، ، تفسیر مجمعالبیان، ج ،
۸۱- طبرسی، ابوعلیفضلبنحسن، ۱۳۸۳، تفسیر جوامع الجامع، ج۱، ترجمه احمد امیری شادمهری، مشهد : بنیاد پژوهشهای اسلامی.
۸۲- عزتی،ابوالفضل،۱۳۷۰،رابطهدینوفلسفه، بیجا، انجمن علمی ـ مذهبی دانشگاه آذربادگان.
۸۳- علیجانی، قاسم، ۱۳۶۱، نقش روزه در سازندگی انسان، قم : انتشارات دارالنشر قم.
۸۴- عمید، حسین، ۱۳۸۵، فرهنگ فارسی عمید، ج۱، تهران : انتشارات امیرکبیر.
۸۵- فاضلی، قادر، ۱۳۸۰، اسرار و عرفان حج، تهران : نشر فضیلت علم.
۸۶- فاضلیمیبدی،محمدتقی،۱۳۷۵،دینچیست؟حقیقتدینازنگاهکتابو سنت، قم : نشر خرم.
۸۷- فاضل لنکرانی، محمد، ۱۳۷۴، رساله توضیحالمسائل، قم : انتشارات مهر.
۸۸- فتحی، حسن، ملکاوی، ۱۳۸۰، گامی به سوی نظریهپردازی در تعلیم و تربیتاسلامی، ترجمه غلامرضا متقیفر و اسداللهطوسی، قم : مؤسسه آموزشی و پژوهشی امامخمینی (ره).
۸۹- فرخی، ابوالحسن، ۱۳۸۰، فرهنگ المحیط، تهران : انتشارات یادواره کتاب.
۹۰- فشاهی،محمدرضا،۱۳۵۴،تحولاتاجتماعیوفکریدرجامعهفئودالیایران، تهران : کوتنبرگ.
۹۱- فشاهی،محمدرضا،۱۳۵۳، واپسینجنبشقرونوسطایدر دوران فئودالی، تهران : کوتنبرگ.
۹۲- فضایی، یوسف، ۱۳۸۷، تحقیق در تاریخ و عقاید شیخیگری، بابیگری، بهائیگری و کسرویگرایی، تهران : نشر آشیانهکتاب.
۹۳- قرائتی،محسن، ۱۳۷۹، امر به معروف و نهیاز منکر، تهران: مرکز فرهنگیدرسهاییاز قرآن.
۹۴- قرائتی، محسن، ۱۳۷۵، تفسیر نور، ج۳ و ۱۵، قم : مؤسسه در راه حق.
۹۵- قربانیلاهیجی،زینالعابدین، ۱۳۷۶، تفسیر جامعآیاتواحکام، ج۴، قم : انتشاراتنشر سایه.
۹۶- قربانی لاهیجی، زینالعابدین، ۱۳۸۰، فریضه امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن و سنت، تهران : نشر سایه.
۹۷- قریشی، علیاکبر، ۱۳۷۷، تفسیر احسنالحدیث، ج۲، تهران : نشر بنیاد بعثت.
۹۸- قیم، عبدالنبی، ۱۳۸۵، فرهنگ معاصر میانه، تهران، انتشارات فرهنگ معاصر.
۹۹- کمالی، علی، ۱۳۸۶، قرآن و مقام زن، تهران : انتشارات اسوه.
۱۰۰- کمرهای، خلیل میرزا، ۱۳۷۶، قبله اسلام، کعبه یا مسجد الحرام، تهران : چاپخانه آفتاب.
۱۰۱- گلپایگانی، حسن فرید، ۱۳۵۹، ترجمه مفاتح بابالابواب یا تاریخ باب و بهاء، تهران : انتشارات فرخی.
۱۰۲- گلپایگانی، ابوالفضل، بیتا، فرائد، هند، لجنه ملی مطالعات و انتشارات .
۱۰۳- مارگار انگلیسی، کلمنت، ۱۳۷۴، فرهنگ تاریخی سیاسی ایران و خاورمیانه، تهران : مؤسسه خدماتی رفاهی رسا.
۱۰۴- مسعود، جبران، ۱۳۷۹، فرهنگ رائد الطلاب فرهنگ دو زبانه، ج۲، تهران : یادواره کتاب.
۱۰۵- مجلسی، محمدباقر، ۱۳۶۳، بحارالانوار، ج۱۵ و ۹۶، تهران : دارالکتب الاسلامیه.
۱۰۶- مجلسی، محمدباقر، ۱۳۸۴، حیلهالمتقین، تهران : انتشارات گلی.
۱۰۷- محمدی ریشهری،محمد، ۱۳۷۷، میزانالحکمه، ج۱۴، ترجمه حمیدرضا شیخی، قم : مؤسسه فرهنگی دارالحدیث.
۱۰۸- محمودی،عباسعلی،۱۳۷۸،پژوهشیقرآنی، فقهیوحقوقیدربارهمردوزن،تهران : نشر مطهر.
۱۰۹- مدنی،جلالالدین،۱۳۶۹،حقوقاساسیجمهوریاسلامیایران، ج۵، تهران:انتشارات سروش.
۱۱۰- مدرسی، محمدتقی، ۱۳۷۷، تفسیر هدایت، ج۱۲، ترجمه : پرویز اتابکی، مشهد : انتشارات قدس رضوی.
۱۱۱- مسعودی، محمداسحاق، ۱۳۷۸، پژوهشی در امر به معروفونهیازمنکر ازدیدگاهقرآنوروایات، تهران : نشر بینالملل.
۱۱۲- مصطفوی، جواد، ۱۳۷۶، رابطه نهجالبلاغه با قرآن، تهران : بنیاد نهجالبلاغه.
۱۱۳- مصطفوی، حسن، ۱۳۶۸، التحقیق فیعلمات القرآنالکریم، ج۹، تهران : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
۱۱۴- مطهری، مرتضی، ۱۳۸۶، بیست گفتار، تهران : انتشارات صدرا.
۱۱۵- مطهری، مرتضی، ۱۳۸۷، پانزده گفتار، تهران : صدرا.
۱۱۶- مطهری، مرتضی، ۱۳۶۱، پیرامون انقلاب، قم : انتشارات اسلامی.
۱۱۷- مطهری، مرتضی، ۱۳۸۳، جاذبه و دافعه علی (ع)، تهران : انتشارات صدرا.
۱۱۸- مطهری، مرتضی، ۱۳۷۲، جهانبینی توحیدی وحی و نوبت، تهران : صدرا.
۱۱۹- مطهری، مرتضی، ۱۳۸۵، خاتمیت، تهران : انتشارات صدرا.
۱۲۰- مطهری، مرتضی، ۱۳۷۶، نظام حقوق در خانواده، تهران : صدرا.
۱۲۱- معلوف،لوییس،۱۳۸۶، فرهنگالمنجدعربیبه فارسی، ترجمهمحمدبندرریگی،تهران: ایران.
۱۲۲- مکارمشیرازی، ناصر، ۱۳۸۴، تفسیر نمونه، ج ۱۶ و۲۰، تهران : دارالکتبالاسلامیه.
۱۲۳- منفرد، حسن، ۱۳۷۳، تعلیم و تربیت اخلاقی اسلامی، قم : انتشارات جمهوری.
۱۲۴- مهریزی، مهدی،۱۳۸۶،شخصیتوحقوق زن در اسلام، تهران : انتشارات علمی ـ فرهنگی.
۱۲۵- موسوی بجنوردی، محمد، ۱۳۸۶، حقوق خانواده، تهران : مجمع علمی و فرهنگی مجد.
۱۲۶- موسویزاده، ابراهیم،۱۳۸۰، نماز و آثارآندر دورهجوانی، تهران: انتشارات ستاداقامهنماز.
۱۲۷- مونتگری وات، ویلیام، ۱۳۷۹، حقیقت دینی در عصر ما، ترجمه ابوالفضل محمودی، قم : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه اسلامی.
۱۲۸- نجاتی، محمدعثمان، ۱۳۷۵، قرآن و روانشناسی، ترجمه عباس عرب، مشهد : مؤسسه چاپ آستان قدس رضوی.
۱۲۹- نجفی، محمدباقر، ۱۳۸۳، بهائیان، تهران : نشر معشر.
۱۳۰- نصر، تقی،۱۳۷۷،ایران در برخورد با استعمارگران، تهران : شرکتمؤلفانومترجمان ایران.
۱۳۱- نصر، علی، ۱۳۸۶، بهائیت و تحریف تاریخ، تهران : انتشارات ایدهگستر.
۱۳۲- نصری، علی، ۱۳۸۲، نقدی بر اصول دوازدهگانه بهائیت، تهران : انتشارات گویا.
۱۳۳- نعیمآبادی، غلامعلی، ۱۳۸۷، نماز زیباترین الگوی پرستش، تهران : ستاد اقامه نماز.
۱۳۴- نوری، میرزا حسینعلی، بی تا، اقتدارات، بیجا : بینا.
۱۳۵- نوری، میرزا حسینعلی، ۱۳۱۴ ه.ش، اقدس، بمبئی : چاپ ناصری.
۱۳۶- نوری، میرزا حسینعلی، بی تا، الواح وصایا، مصر.
۱۳۷- نوری، میرزا حسینعلی، بی تا، ایقان، مصر : بینا.
۱۳۸- هاشمی رفسنجانی، اکبر، ۱۳۷۳، تفسیر راهنما، ج۲، قم : مرکز فرهنگ و معارف قرآن.
۱۳۹- واحد تدوین کتب درسی، ۱۳۷۹، آشنایی با معارف قرآن، تفسیر موضوعی (۳)، مفاهیم اعتقادی، قم : سازمان حوزهها و مدارس علمیهی خارج از کشور.
۱۴۰- ودود،انور،۱۳۲۶،ساختههایبهائیتدرصحنهدینوسیاست،تهران:چاپخانهشرکت مطبوعات.
۱۴۱- یزدانی، احمد، ۱۰۴بدیع، مبادی روحانی، بیجا : لجنه ملی نشر آثار ملی.
۱۴۲- یزدانی، احمد، ۱۰۷ بدیع، نظر اجمالی در دیانت باب و بهاء، بیجا : نشریات امری.
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 141
مطالب مرتبط