دانلود مقاله ظهور منجی عالم حضرت مهدی(ع) در ادیان مختلف و اسلام
مقدمه
مسأله ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) در آخرالزمان و پایان دادن به ظلم و ستمها از مسائل اساسی ادیان و اسلام است، و تمامی ادیان و مذاهب گوناگونی که در روی کره زمین حکومت می کنند، وقوع حتمی و قطعی آن را خبر داده اند.
بر اساس تعالیم انبیا و نویدهای کتب آسمانی، علیرغم عوامل بدبینی بیشماری که نسبت به آینده بشر در جهان دیده می شود، اوضاع کنونی جهان قابل دوام نیست، و دیر یا زود گردونه زمان به نفع محرومان خواهد چرخید، و چهره جهان دگرگون خواهد شد، و مفاسد اجتماعی و کشمکشهای کنونی جای خود را به آرامش و امنیت خواهد داد. مطابق وعده های انبیا و نویدهای کتب آسمانی، چشم انداز آینده جهان و سرنوشت بشر روشن است.
نگاهی کوتاه به کتابهای مذهبی اهل ادیان این امر را به خوبی نشان میدهد که وقتی جهان دچار فتنه و آشوب گردد و آتش ظلم و بیدادگری همه جهان را فراگیرد،
و جنگهای خانمان سوز و ویرانگر مردمان جهان را به ستوه آورد و زمامداران جهان از اداره امور کشورها عاجز و ناتوان گردند و برای خاموش کردن آتش فتنه ها و جنگها راه چاره ای نیابند، در چنین موقعیت حساس و بحرانی یک مصلح بزرگ جهانی، با اتکا به قدرت لایزال الهی قیام خواهد کرد ، و به یک اصلاح عمومی در تمام جهان دست خواهد زد و زورگویان، زورمداران و قدرت طلبان افسار گسیخته عالم را سر جای خود خواهد نشاند و به همه بدبختیها و تیره روزی ها و گرفتاری های بشریت خاتمه خواهد داد.
خوشبختانه هنگامی که به ادیان آسمانی مراجعه می کنیم، کتب آسمانی را سراسر مملو از امید، و سرشار از نویدهای بهروزی و وعده های ظهور آن «مصلح جهانی» می بینیم، و شاید برای برخی کمی تعجب آور باشد که در تمام ادیان و مذاهب بزرگ جهان، اعم از سنی، کلیمی، مسیحی، یهودی و آیین مبین اسلام … از مصلحی که در پایان جهان ظهور خواهد کرد و به جنایتها و خیانتهای انسانها خاتمه خواهد داد و شالوده حکومت واحد جهانی را، بر اساس عدالت و آزادی بنیان خواهد نهاد، گفتگو شده و برتر و بالاتر از همه، نوید ظهور آن مصلح بزرگ جهان، به خصوص در اسلام و قرآن نیز، به صورتی جامعتر، کامل تر، عمیق تر و جدی تر، مطرح شده است.
و جای بسی خرسندی است که اکثریت قریب به اتفاق نویدهایی که در رابطه با ظهور «مصلح بزرگ جهانی» در کتابهای آسمانی آمده است- اگر نگوییم همه آنها- تنها با وجود مقدس مهدی موعود (علیه السلام)، آخرین بازمانده حجت الهی از امامان معصوم شیعه مطابقت دارد.
آری خواننده عزیز! نویدهای مصلح بزرگ جهانی و بشارت ظهور مبارک حضرت مهدی (علیه السلام) علاوه بر قرآن مجید در تمام کتب مذهبی اهل ادیان مانند : کتاب زند، کتاب جاماسب، کتاب شاکمونی، کتاب جوک، کتاب دید براهمه، کتاب باسک، کتاب پاتیکل، کتاب دادنگ، کتاب ضفینای نبی، کتاب اشعیاء، کتاب وحی کودک، کتاب حکی نبی، کتاب مکاشفات یوحنای لاهوتی، کتاب دانیال نبی، انجیل متی، انجیل لوقا، انجیل مرقس، و سایر کتابها و الواح ذکر شده، و در همه این کتابها نویدها و بشارتهای ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) به عبارات و مضامینی که همه اصالت و حقیقت «مهدویت» را تایید می کنند، و آن را یک عقیده عمومی مشترک بین همه امتها و ملتها می دانند، به روشنی بیان شده است.
اگر چه غیر از قرآن مجید، همه کتابهای دیگر آسمانی مورد دستبرد و تحریف قرار گرفته است، ولی باز هم مطالبی در آنها دیده میشود که از دستبرد دگران مصون مانده، و در آنها عبارات و جملاتی از آمدن «مصلح جهانی» به چشم می خورد.
جالب توجه این که : در تمام کتابهای مقدسی که در میان اهل ادیان، به عنوان کتابهای آسمانی شناخته شده و آورندگان آن کتابها به عنوان پیامبر، شناخته می شوند، تصریحات زیادی به «مهدی موعود» شده است.
هر چند که ما این کتابها را به عنوان «کتاب آسمانی» نمی دانیم، و یقین نداریم که آورندگان آنها پیامبر بوده اند، بلکه معتقدیم که آنها یا «پیامبر» بوده اند، یا این مطالب را از کتابها و تعلیم پیامبران گذشته اقتباس کرده اند، ولی شگفت آور است که در برخی از این کتابها، بعضی از القاب خاص و اسامی مبارک حضرت مهدی (علیه السلام) و حتی سلسله «نسبی» آن حضرت و این که وی از سلاله پاک پیغمبر آخر الزمان، و از فرزندان دختر آن پیغمبر، و آخرین جانشین آن حضرت است، نیز مشخص گردیده است.
اینکه برای اثبات این مدعا قسمتی از نویدها و بشارتهای ظهور مهدی موعود (علیه السلام) را که در کتب مذهبی اهل ادیان آمده است، از کتب مقدسه هندیان، یهودیان، مسیحیان، زرتشتیان و سایر کتابهایی که در میان پیروان خود به عنوان کتاب آسمانی شناخته شده، نقل می کنیم، تا اصالت مسأله «مهدویت» و جهانی بودن اعتقاد به ظهور مبارک حضرت مهدی (علیه السلام) به خوبی روشن شود.
فصل اول
مهدی موعود (علیه السلام) در کتب مقدسه هندیان
در کتابهای مذهبی مقدسی که در میان هندیان به عنوان کتاب های آسمانی شناخته شده و آورندگان این کتاب ها به عنوان پیامبر شناخته می شوند، تصریحات زیادی به وجود مقدس مهدی موعود (علیه السلام) و ظهور مبارک آن حضرت شده است که قسمتی از آنها از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.
الف) بشارت ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) در کتاب اوپانیشاد
در کتاب «اوپانیشاد» که یکی از کتب معتبره و از منابع هندوها به شمار می رود، بشارت ظهور مهدی موعود (علیه السلام) چنین آمده است :
«این مظهر ویشنو (مظهر دهم) در انقضای کلی یا عصر آهن، سوار بر اسب سفیدی، در حالی که شمشیر برهنه درخشانی به صورت ستاره دنباله دار در دست دارد ظاهر می شود، و شریران را تماماً هلاک می سازد، و خلقت را از نو تجدید، و پاکی را رجعت خواهد داد … این مظهر دهم در انقضای عالم ظهور خواهد کرد.»
با اندک تاملی در جملات بشارت فوق، ظاهر میشود که مقصود از «مظهر ویشنو» همان وجود مقدس حجت بن الحسن العسکری (علیه السلام) است، زیرا طبق روایات متواتر اسلامی آن حضرت در آخر الزمان و در پایان جهان، ظهور خواهد نمود و با شمشیر قیام خواهد کرد، و تمامی جباران و ستمگران روی زمین را از بین خواهند برد، و در دوران حکومت آن مظهر قدرت خداوندی، جهان، آفرینش نوینی خواهد یافت.
در این زمینه اخبار و احادیث بسیار زیادی در کتب شیعه و سنی از پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین (علیه السلام) روایت شده است که برخی از آنها را جهت توضیح فرازهای بشارت مزبور، تحت چند عنوان می آوریم.
۱-مهدی (علیه السلام) در آخر الزمان ظاهر میشود
در کتاب «غیبت» شیخ طوسی (رحمه الله) از ابوسعید خدری روایت کرده است که گفت :
از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدم که بر فراز منبر می فرمود :
«مهدی از عترت و اهل بیت من است. او در آخر زمان ظهور میکند. در آن هنگام آسمان بارانش را فرو می فرستد. زمین گیاهان خود را می رویاند. و او سراسر روی زمین را پر از عدل و داد می نماید، آن چنان که دیگران- ستمگران- آن را پر از ظلم و جور کرده باشند» .
و در روایات اهل بیت (علیهم السلام) در ضمن روایتی از امام محمد باقر (علیه السلام) نقل شده است که فرمود :
«دولت ما آخرین دولتهاست و هیچ خاندانی نیست که حکومتی برای آن مقدر شده باشد، جز این که پیش از ما به حکومت می رسد تا وقتی که ما به حکومت رسیدیم کسی نگوید: اگر ما نیز به قدرت می رسیدیم، همانند اینان رفتار می کردیم، و این است معنای کلام خداوند که فرموده است: «والعاقبه للمتقین» [سرانجام از آن پرهیزکاران است] .
۲-مهدی (علیه السلام) بر اسب دست و پا سفیدی سوار است.
این عنوان که در دومین فراز بشارت کتاب «اوپانیشاد» آمده است، در اخبار معصومین (علیهم السلام) بدان اشاره شده که برای نمونه برخی از آنها را در اینجا می آوریم:
در حدیثی از حضرت امیر مؤمنان علی (علیه السلام) روایت شده که در مورد ظهور مبارک حضرت مهدی (علیه السلام) و به هنگام حرکت آن حضرت از نجف به سوی مسجد سهله فرموده است :
«گویی او را با چشم خود می بینم که در نزدیکی نجف از وادی السلام عبور کرده، به سوی مسجد سهله پیش می رود در حالی که بر اسب دست و پا سفیدی سوار است که پیشانی سفید و درخشنده ای دارد، و همه درخشندگی آن را چون چراغ و ستاره می بینند و او را در حال دعا می خواند …»
امام صادق (علیه السلام) در همین زمینه می فرماید:
«گویی قائم (علیه السلام) را در پشت نجف به چشم خود می بینم که بر اسب تیره رنگی، سیاه و سفید که متمایل به مشکی است سوار است و در میان دو چشمش سفیدی خیره کننده ای است. سپس اسبش او را به حرکت در میآورد به طوری که مردم هر شهری خیال می کنند که آن حضرت در میان آنها و در شهر آنهاست.»
۳-مهدی (علیه السلام) با شمشیر قیام میکند
بر اساس روایات فراوان، تنها کسی که از امامان معصوم (علیهم السلام) برای تاسیس خلافت اسلامی و حکومت واحد جهانی قیام میکند و شمشیر می کشد و مخالفان ستیزه جو را سرکوب می نماید و در مبارزه حق علیه باطل پیروز می شود، حضرت مهدی (علیه السلام) است که او با آن هیبت و شکوه الهی و شمشیر برنده ای که در دست دارد از طرف هر کس از ستمگران و سرکشان و طاغوتیان اطاعت میشود، و هیچ کس هر اندازه که قدرتمند و سرکش و یاغی باشد جرأت مخالفت با او را ندارد.
در این زمینه، روایات بسیاری زیادی در منابع معتبر شیعه و سنی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و سایر پیشوایان معصوم (علیهم السلام) وارد شده که برای اثبات مطلب برخی از آنها را در اینجا می آوریم.
فهرست مطالب
مقدمه ۱
فصل اول ۵
مهدی موعود (علیه السلام) در کتب مقدسه هندیان ۵
۱-مهدی (علیه السلام) در آخر الزمان ظاهر میشود ۷
۲-مهدی (علیه السلام) بر اسب دست و پا سفیدی سوار است. ۸
۳-مهدی (علیه السلام) با شمشیر قیام میکند ۹
۴٫ مهدی (علیه السلام) پاکی را به جهان برمی گرداند ۱۱
فصل دوم ۲۰
بشارت ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) در کتب «یهود» ۲۰
الف) بشارت ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) در «زبور و داوود» ۲۲
چند بشارت دیگر از کتاب اشعیا ۲۶
ج) بشارت ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) در کتاب بوئیل نبی ۲۷
د) بشارت ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) در کتاب «زکریای نبی» ۲۹
۱-سرنوشت یهودیان مغرور ۳۱
۲-اخراج یهود از سرزمینهای اسلامی ۳۱
۳-صهیونیسم و تشکیل دولتی به نام اسرائیل ۳۳
هـ) بشارت ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) در کتاب «حزقیال نبی» ۳۵
و) بشارت ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) در کتاب حجی نبی ۳۶
ز) بشارت ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) در کتاب «صفینای نبی» ۳۹
ح) بشارت ظهور حضرت مهی (علیه السلام) در کتاب «دانیال نبی» باب
دوازدهم ۴۰
فصل سوم ۴۳
بشارت ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) در کتاب «مسیحیت» ۴۳
الف) انجیل متی ۴۴
ب) انجیل مرقس ۴۷
ج) انجیل لوقا ۴۸
هـ) انجیل یوحنا ۴۹
مکاشفه یوحنا ۴۹
و) اعمال رسولان ۵۲
فرود آمدن حضرت عیسی (علیه السلام) از آسمان ۵۲
فصل چهارم ۵۸
بشارت ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) در منابع «زرتشتیان» ۵۸
مهدی (ع) در اخبار و احادیث ۶۸
چرا از میان این همه احادیث نشاط انگیز اینها انتخاب شده است ؟! ۷۱
انتظار ظهور «منجی» در بین یهود و نصاری ۷۲
مسیح های دروغین ۷۴
عقاید اقوام مختلف جهان درباره مصلح موعود ۷۵
مهدی (ع) در قرآن ۸۰
غلبه قدرت- غلبه منطقی ۸۴
نتیجه : ۸۸
نکته ها : ۸۸
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 131
مطالب مرتبط