این تحقیق در مورد روابط کار در سازمان می باشد که به بیان ویژگی ها و عوامل موثر در کار سازمانی می پردازد. این تحقیق به دانشجویان رشته مدیریت و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.
مقدمه
انسان موجودی است اجتماعی و ریشه کلمه انسان از انس و الفت گرفته شده است ، و به این دلیل انسانها تمایل دارند بصورت اجتماعی و گروهی و دسته جمعی کار و فعالیت کنند . مضافاً به اینکه انجام بعضی کارها خارج از حد توان فیزیکی و فکری و عقلایی یک نفر بوده و همین ایشان را ملزم میسازد که دست به دامان کارهای گروهی و دسته جمعی و … شوند .
لیکن برای اینکه بتوان، از این خصیصه که به دو شکل کلی، در سازمان های اداری اتفاق می افتد، به بهترین نحود استفاده نمود ، بطوریکه سایر موارد حاشیه ای در مجاورت و در کنار هم کار کردن ، را اصلاح کرده و ارتباطات افراد مانع و مزاحمتی برای انجام کار و یا رسیدن به اهداف ایجاد ننماید ، لازم است با دقت نظر بیشتری این حالات را بررسی نموده و در مورد چگونگی انجام آنها آگاهی بیشتری کسب نماییم .
کار سازمانی
در این نوع همکاری ، توانمندی افراد برای انجام کار مشخص و معین ، مهم است ، و مانند مسابقات دو میدانی امدادی ، نتیجه نهایی محصول همکاری همه افراد گروه است .، هر یک از افراد شرح کار واضح و مشخصی داشته و مدیریت از جایگاهی بالاتر اتفاق می افتد .
افراد مانند چرخ دنده های بهم متصل ، باهم همکاری دارند و اگر بنا به هر دلیلی یکی از آنها قادر به ادامه همکاری نباشد ، براحتی میتوان شخص دیگری را به عنوان جایگزین معرفی کرد و در سیستم قرار داد .
در این مدل همکاری ، طرز انجام دادن کارافراد و کلاً رویکرد بیرونی هر کاری، است که تعیین کننده حضور افراد در سازمان است .
افزایش انرژی افراد با این نوع همکاری مانند بازی طناب کشی است ! که نیرو و توان افراد به هم افزوده شده و با قدرتی مضاعف عمل مینمایند.
در هر سیستم و ساختار و سازمانی ، ترکیب درصدی، از حالات فوق برای رسیدن به هدف سازمانی وجود دارد که مدیر مجموعه ، با توجه به جنس محصول تولیدی و منابع انسانی که در دسترس دارد و … از این ترکیب استفاده میکند .
برای مدیریت هر یک از این ساختارها، چه کار سازمانی و چه کار گروهی ، اصول و ضوابط خاصی میبایستی رعایت شود.
در سیستم کار سازمانی ، نمای شماتیک بصورت هرم بوده و هدایت و مدیریت بر عهده یک نفر، و آنهم مدیر سازمان است .
مدیر سازمان افراد هم سنخ را بصورت گروه های مجزا در سیستم قرار میدهد ، و بر محصول هر بخش نظارت داشته و در نهایت بر ترکیب این محصولات نیز مدیریت میکند . افراد شاغل در این ساختار ، کافی است در پذیرش قوانین سازمانی باشند و مقررات سازمانی را به رسمیت بشناسند .
در سیستم کار گروهی ، نمای شماتیک سیستم بصورت دایره است. کسی از دیگری برتر و بالاتر نیست و کلیه افراد گروه هم سطح و هم سنخ و در حوزه تخصصی خود هم اندازه هستند.
بستر مشترک در این سیستم بر اساس توانمدندی افراد و هدف مشترک تعریف میشود و پس از آن افراد شروع به تعامل برای رسیدن به هدف میکنند.
(به عنوان مثال قایق پارویی را در نظر بگیرید ، که هدایت قایق بصورت چرخشی براساس توانمندی افراد در موقعیتی که قایق با آن قرار میگیرد ، برعهده افراد مختلف قرار میگیرد)
فهرست مطالب
مقدمه
کار سازمانی
ویژگیهای ارتباطات سازمانی
انگیزه و فایدهی ارتباط سازمانی
روحیه سازمانی لازمه کار مضاعف
عوامل مؤثر در ایجاد روحیـه مثبت در سازمان
ارزیابی روحیه کارکنان سازمان
امنيت شغلي با رويكرد ايمني و سلامت و نقش آن در نگهداري كاركنان سازمان
نتیجه گیری و پیشنهادات
منابع
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 16
مطالب مرتبط