مقاله بازار بزرگ تهران به بررسی نقش حیاتی بازار در شکل گیری و توسعه شهر تهران می پردازد. بازار تهران به عنوان یک مرکز اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، همواره نقش مهمی در زندگی اجتماعی و اقتصادی این شهر داشته است. این بازار به علت تمرکز فعالیت های تجاری و عدم تطابق با شرایط جدید، با مشکلات تراکم و کمبود فضای باز مواجه است. در این مقاله، پیشینه تاریخی بازار، ویژگیهای اقتصادی و مشکلات موجود آن بررسی می شود. همچنین تأثیرات تغییرات شهری و تحولات سیاسی بر ساختار و عملکرد بازار مورد توجه قرار گرفته است.
مقدمه
یکی از مهمترین عناصر در شکلگیری و رشد و توسعه و حیات هر شهر، بازار ومرکز تجاری ان میباشد که سبب پویایی خود شهر میگردد. این عامل در شهرهای ایرانیو اسلامی بازار آن شهر بوده و در سایر نقاط جهان در مراکز عمده خرید متبلور میگرددبازار در همة شهرهای ایران فقط جایگاه تولید و تجارت و داد و ستد نبوده است از یک سوبه علت پیوند مذهب و بازار با یکدیگر، پایگاه فرهنگی جامعه به شمار رفته است و از سویدیگر به دلیل تقابل نهادهای یاد شده با حکومت به نوعی کانون سیاست و مبارزه مردمیمبدل گردیده است.
از بزرگترین بازارهای ایران، بازار بزرگ تهران میباشد که به علت تمرکز تمامیفعالیتهای اجتماعی و اقتصادی در این مرکز و عدم تطبیق آن با کالبد شرایط جدیدافزایش تقاضاها، تراکم و این بخش از شهر دچار لطمات زیادی شده است. در میان اینبخش از شهر وجود فضای باز شهری بخصوص برای بازاری مانند بازار تهران دارایبافتی فشرده است. به منظور ایجاد فضاهایی برای تنفس این بافت و همچنین گشودگیهایفضای موردنیاز برای مقابله با سوانحی از جمله آتش سوزی و زلزله بسیار لازم میباشد.اصلیتری مشکل فضایی – کالبدی این قسمت از شهر تهران نیز مانند بقیه نقاط، فقرفضایی به معنای فضای باز آراسته و واجد نظم میباشد. در این تحقیق به بررسی پیشینه،وضع حاضر و مشکلات بازار پرداخته شده است.
موقعیت محدوده در منطقه 12:
نظام تقسیمات شهری ملاک عمل شهرداری تهران الگوی سه سطحی شامل شهرتهران، مناطق ونواحی شهرداری است. بر این اساس محدوده مطالعاتی بخشی از منطقة12 شهرداری و دربرگیرندة نواحی 2 و 3 آن میباشد. منطقة 12 دربرگیرندة هسته تاریختهران و بخش عمدهای از مرکز کلانشهر است. مهمترین عناصر، کانونها و محورهایقدیم ارزشمند و یادمانهای گذشته تهران در این منطقه قرار گرفتهاند.
ویژگی اصلی استفاده از زمین در منطقه وجود کاربریهای فرا منطقهای در آناست که در این میان سهم کاربری تجاری با 37 درصد بیشترین است و پس از آن حمل و نقل و نبار با 20 درصدمساحت در مرتبه بعدی قرار دارد. محدودة مطالعاتی با ماما هکتار کاربری تجاری 40درصد سطح کاربریهای تجاری منطقه را در خود جای داده است که این موضوع خودنمایانگر اهمیت این محدوده در منطقه میباشد.
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 60
مطالب مرتبط