دانلود مقاله جهانگردی و هتلداری
مقدمه
امکانات ارتباطی که دوران معاصر و کنونی در اختیار انسان قرار میدهد امکان جا به جا شدن شمار قابل ملاحظه ای انسان را در پهنه نسبتا وسیعی ممکن کرده است و حرکت واقعی جهانگردی، جهانگردی توده ای و گروهی به سوی کشف افقهای دور دست خصوصا افق هایی که دارای فرهنگ و عاد فرهنگی اصیل و کهن میباشند از مدتها قبل شکل گرفته و اکنون در حال گسترش میباشد. اگر جابجایی جمعیت را در درون کشورها به این مسئله بیفزاییم اهمیت مسافرت بعنوان یک نیاز طبیعی، روحی، روانی، اجتماعی و … از هر نظر بیشتر روشن خواهد شد. زمانی گردشگری معنای واقعی خود را خواهد یافت که علاوه بر تسهیل شرایط انجام آن در فضایی مطلوب اتفاق افتد.
در بسیاری از کشورها از جمله کشور ما پدیده مسافرت کردن در حال گسترش میباشد و توسعه آن نیز ضرورت دارد به دلایل مختلف از جمله جاذبههای متنوع و متفاوت در بسیاری زمینه امکان گسترش فعالیت توریستی چه داخلی و چه خارجی وجود دارد و هتل به عنوان یکی از مجموعه فضاهای توریستی اقامتی، فراغتی، اجتماعی، فرهنگی و … اقتصادی با توجه به جلوههای متعدد و متنوع آن به عنوان زمینه طراحی معماری مورد توجه و مطالعه قرار گرفته است.
نکات مطرح شده حکایت از نگرشی جدید در زمینه فوق دارد به نگرشی که حاصل دورههای جدید حرکت توریسم جمعی و گروهی است یعنی جامعه ای کنجکاو، پرسشگر، آنسوی نگرد رو به پیش که علاوه بر طرح مسائل مختلف و توجه به آنها محیط زیست خود را نیز مطرح میکند.
بیان مسئله
با گسترش و توسعه سمع و خارق العاده وسایل و امکانات حمل و نقل هتل داری و هتل به صنعتی واقعی تبدیل گردید به طریقی که هتل به صورت هر محصول صنعتی دیگری تولید میشود، یقینا هتل و هتل داری میباید سود آوری مورد انتظار و متعارف سرمایه گذار را تامین کند، اما هتل دارای وجود دیگری نیز هست بسیار و متنوع و شگرف زیرا فضایی است که مانند دیگر فضاها به شیوه خاص خود انسان- جمعی انسان- را به صورت فردی و گروهی مورد خطاب قرار میدهد جمعی که فرد فرد آن دارای ویژگیهای خاص خود بوده و نباید در قالبی از پیش فرض شده و قرارداده شود. بنابراین میهمان خانه، هتل، هتل آپارتمان، زائرسرا، مسافرخانه، متل، فضای اقامت موقت و … بخشی از فضای اجتماعی است که در آن برخوردهای اجتماعی باید ممکن گردد و از این منظر هتل بخشی از فضای برخورد اجتماعی و گاه آمیزش با فضای فرهنگی است که باید از اهداف صرفا تجاری فراتر رود.
فضای هتل و جو ایجاد شده توسط آن باید به استفاده کننده امکان تازه کردن نفس را بدهد و نیز عرضه کننده جزیره غنی کردن خود باشد. هتل یا آنچه در این مکان و فضا میگذرد باید امکان تجربه فردی خاطره انگیز یا زمینه ساز اتفاقات و برخوردهای مناسب انسانی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و … را میسر نماید. در این نگرش هتل اهمیتی ویژه مییابد که باید به کمک معماری هماهنگ و منطبق بر نیازها و حالت آن مکان و سازماندهی در خور به طیفی از امکانات دست یافته به طیفی از امکانات هم زبان، بدیع، پویا، زنده، مفرح، متنوع، ساده و به بیانی دیگر هدف و انگیزه باید تلاش در ابعاد و خلق یک فرهنگ فضا (عادت و رفتار) و عملکرد آن یعنی جمع بندی از تمامی یا اکثر خواستهها و تمایلات فرد در جمع انسانها و فرهنگ او باشد.
معماری یک هتل میتواند ایجاد حس تعلق به آن فضا و محیط را تسهیل کند و در نتیجه باعث حس امنیت و اطمینان شود. پس میتواند چنین پنداشت که هتل قابل زنجیره شدن و تکرار مشابه از این مکان به آن مکان با تشابهات اغراق آمیز حتی در جزئیات و ابراز آن یعنی فضای مدل هویت خاص نمیباشد بلکه فضایی است مانونس که میتوان به آن احساس تعلق کرد.
فهرست
مقدمه ۱
بیان مسئله ۳
اهداف مقاله: ۵
اوقات فراغت: ۷
جهان گردی: ۸
جاذبههای جهانگردی: ۹
انواع جهانگردی: ۱۰
انگیزههای جهانگردی: ۱۲
تاثیرات جهانگردی: ۱۳
اهمیت صنعت توریسم: ۱۵
بررسی توریسم در خراسان: ۱۷
بررسی تورسیم در مشهد: ۱۸
نتیجه گیری ۱۸
اماکن اقامتی: ۱۹
مراجعین به اماکن اقامتی: ۱۹
تاریخچه سفر و اماکن اقامتی: ۲۱
اماکن اقامتی در ایران: ۲۳
ضوابط و استاندارها: ۲۴
استاندارد فضاهای لازم در رستوران ۳۵
آشپزخانه و انبار غذا ۳۵
اطاقهای فرعی ۳۶
کیوسکهای فروش تنقلات ۳۷
نگهبانی واطلاعات ۳۷
پارگینگ ۳۸
اداری ۳۸
اطاق مدیر ۳۹
اطاق کارمندان ۳۹
بررسی نمونههای داخلی: ۴۲
هتل هایت I ۴۲
هتل لاله ۴۳
مجموعههای توریستی نمک آبرود ۴۴
شهر توریستی نمک آبرود ۴۴
تفریجگاه ساحلی نمک آبرود ۴۶
هتل هایت II ۴۸
بررسی نمونههای خارجی: ۴۹
هتل موغال شراتون ۴۹
هتل اسکوار چهار گوش ۵۰
پاریس فرانسه ۵۰
هتل ساحلی میرامار ۵۲
هتل راپونچی پرینس ۵۳
هتل هاتسان ۵۴
مطالعات تکمیلی: ۵۵
اتاقهای خواب: ۵۶
شخص استفاده کننده از فضا: ۵۸
تناسبات: ۶۰
مبلمان اتاقهای خواب ۶۲
سوئیتها ۶۲
سوئیتها ۶۴
لابی و ورودی: ۶۹
عناصر و فضاهای موجود در لابی ۷۰
۲- پیشخوان پذیرش: ۷۱
۴- فضای پذیرایی یا لانچ: ۷۱
۷- فضای نگهداری چمدانها و پادو: ۷۲
رستوان اصلی: ۷۳
نکاتی که باید در طراحی رستوران مد نظر باشد: ۷۵
رستوران چشم انداز: ۷۶
سالن اجتماعات و جشنها ۷۷
بخش اداری: ۸۰
تقسیم بندی اداری: ۸۱
فعالیت ۸۶
تفریحی: ۸۷
تجاری: ۸۷
ورزشی ۸۸
تفریحی ۸۸
نور ۸۹
ارتباط بین عملکردها: ۹۰
فرم کلی در فضا ۹۱
دید و منظر ۹۲
دید از بیرون به داخل ۹۳
آشپزخانه ۹۴
۲-۱ قسمتهای اماده سازی ۹۷
محاسبه ظرفیت آشپزخانه ۹۸
پرسنل ۹۸
تاسیسات آشپزخانه ۹۹
رختشویخانه ۱۰۰
مصرف الکتریسته و گاز ۱۰۱
فرمول محاسبه مقدار شتستو : ۱۰۱
تاسیسات مکانهای ورزشی و تفریحی ۱۰۳
حفظ امنیت در مقابل حریق ۱۰۴
فضای موتور خانه ۱۰۴
تهویه موتورخانه: ۱۰۸
بررسی شهر مشهد: ۱۰۹
بررسی اقلیم ۱۱۰
دما و رطوبت هوا: ۱۱۰
وزش باد: ۱۱۱
جهت استقرار ساختمان: ۱۱۲
فرم ساختمان: ۱۱۳
پوشش سطح خارجی: ۱۱۳
مساحت بازشوها ۱۱۳
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 115
مطالب مرتبط