این مقاله به بررسی تاریخچه سفر و جهانگردی در جهان می پردازد. از دوران باستان که مردم به دلیل تأمین غذا و دوری از خطر سفر می کردند، تا امپراطوری های بزرگ که جاده ها و راه های آبی را برای تجارت و مسافرت توسعه دادند، توضیحاتی ارائه می شود. همچنین دورههای قرون وسطی، رنسانس، انقلاب صنعتی و جهانگردی انبوه پس از جنگ جهانی دوم مورد بررسی قرار میگیرند. تغییرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ناشی از جهانگردی و تأثیر آن بر جوامع مختلف نیز تحلیل شده است.
بررسی پیشینه پژوهش :
تاریخچه جهانگردی و تفسیرهای جامعه شناسی در مورد تغییر نیازهای مسافران در دوره های مختلف یکی از مطمئن ترین منابع شناخت انگیزه های مسافرت در اعصار گوناگون است . به منظور درک محیط نوین جهانگردی و درک مسئله ها و چالش هایی که پیش روی دست اندرکاران این صنعت قرار دارد مروری گذرا بر روند تاریخی این صنعت از اهمیت خاصی برخوردار است .
عهد باستان :
مردم متعلق به تمدنهای ماقبل تاریخ با این انگیزه مسافرت می کردند که بتوانند غذا به دست آورند، از خطر دوری جویند یا به مناطقی که دارای آب و هوای مساعدتری است نقل مکان کنند . با افزایش مهارت و کسب فنون ، نیاز انسان به زندگی بدوی و خانه بدوشی کاهش یافت و در دوره های بعد انسان با انگیزه تجارت و تهاتر کالا مسافرت می کرد . درحالیکه امپراتوری های عهدباستان در قاره های آفریقا ، آسیا و خاورمیانه رشد می کردند ، ساختار زیربنایی ایجاب می کرد که جاده سازی شود و راههای آبی بوجود آید و برای ساده تر شدن مسافرت وسایل نقلیه تهیه گردد .
آغاز مسافرت های رسمی دولتی خود نتیجه مستقیم اقدامات حکام مناطق مختلف بود که نمایندگان خود را به مکانهای دوردست اعزام می نمودند تا جنگ های قبیله ای را اداره کنند و از شهروندان مالیات بگیرند .
در دوره های حکومت خانواده های سلطنتی در مصر مسافرت بیشتر با قصد تجارت و تفریح انجام می گرفت و اینگونه مسافرت ها رونق زیادی یافت . در آن زمان دولتها اقدام به جاده سازی کردند و در نقاط مختلف علامتهایی نصب گردید که نشان دهنده فاصله نقاط بود . یونانیان باستان در امر پیشبرد و توسعه مسافرت و جهانگردی در دو زمینه خاص فعالیتهای چشمگیری کردند .
نخست با ضرب سکه و جایگزین کردن آن به جای کالا مشکل مسافران را در امر حمل کالا برای انجام معاملات حل کردند و دوم زبان یونانی در سراسر حوزه مدیترانه رواج یافت و ارتباطات به صورت راحت تری برقرار می شود . فردی به نام پوسانیاس که اهل یونان بود درسال 170 میلادی کتابی به نام راهنمای یونان منتشرکرد که این کتاب مشتمل بر 10 جلد بود و مسافران را راهنمایی می کرد .
امپراطور روم زمانی که به اوج خود رسید، مقامات دولتی و طبقه حاکم روزهای صلح و آرامش را در تفریح بسر می بردند و کسانی که از امپراطوری روم باستان به خارج میرفتند به خرید کالا علاقه نشان می دادند. مسئله پنهان کردن کالاهای گمرکی در آن زمان رواج یافت زیرا 25% واردات به عنوان عوارض گمرکی ضبط می گردید .
تمدنهای آسیایی هم تاریخ بلند بالایی از سیاحت دارند که نمونه های بارز آن وجود تفریحگاههایی در مناطق خوش آب و هوای چین و ژاپن در مناطق تابستانی می باشد .
قرون وسطی :
سده پنجم تا چهاردهم میلادی را قرون وسطی می نامند . در این دوره مسافرت و تجارت رونق خود را از دست داد زیرا جاده ها تقریبا از بین رفته و شرایط مسافرت بسیار مشکل و حتی خطرناک شده بود. در سده چهاردهم مسافرت به قصد زیارت به صورت یک پدیده انبوه درآمده بود و مسیحیان به بیت المقدس و روم مسافرت می کردند. مسئول کاروان در ازای مبلغ مشخصی که دریافت می کرد همه هزینه های مربوط به رفت و برگشت را می پرداخت : کارت عبور ، غذا ، خوابگاه و استراحتگاه حیوان . برای حمل مسافران و رهایی از دیوان سالاری این اشخاص رشوه پرداخت می کردند . از مشهورترین جهانگردان می توان به مارکوپولو و سرجان مندویل اشاره کرد.
رنسانس :
از سده چهارده تا هفده بیشتر مسافرتها با هدف کسب دانش و تجربه آموزی انجام می شد . اروپاییان در قرن 15 و 16 میلادی به اکتشاف دریایی مهمی دست یافتند و پس از عبور از مغرب و جنوب آفریقا سرانجام به جنوب شرقی آسیا راه یافتند . در انگلستان ملکه الیزابت اول برای تربیت نمایندگان خارجی برای گروهی از اشراف گذرنامه صادر می گرد و این افراد برای کسب دانش و تجربه های جدید معمولا به چین مسافرت می کردند . نجبا و اشراف زادگان فرانسوی نیز برای تکمیل تحصیلات و کسب تجربه اقدم به مسافرت می کردند و آنها را توریست می خواندند.
انقلاب صنعتی :
انقلاب صنعتی که از سال 1750 تا 1850 ادامه یافت پایه و اساس گردش های دسته جمعی را بوجود آورد . در این دوره کارگران ساده کشاورزی که در مناطق روستایی وجود داشتند رهسپار شهرها و کارخانه های تولیدی شدند وهمین مسئله باعث تغییرات ژرف اقتصادی و اجتماعی شد . بروز انقلاب در امرحمل ونقل ابتدا در راههای آهن و کشتی های بخار اتفاق افتاد وسپس با ساخت اتومبیل ادامه یافت و در نهایت باعث استفاده جهانگردان از هواپیما و مسافرت به قاط دوردست دنیا شد.
این تحولات منجر به پیدایش اولین تشکیلات سازمان یافته جهانگردی شد . تدوین قوانین و مقررات در زمینه حق مرخصی برای کارمندان و از طرف دیگر بالارفتن سطح زندگی مردم وعلاقه مندی به بهبود وضع زندگی و کنجکاوی نسبت به وضع زندگی و پیشرفت سایر ملل کمک شایانی به توسعه جهانگردی نمود .
جهانگردی انبوه پیامد منطقی تغییرات کلیدی اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و تکنولوژیکی پس از جنگ جهانی دوم بود. مسافرت با جت در سال 1958 نقطه عطف سفرهای انبوه به شمار می رود. جهانگردی انبوه تا اواسط سالهای 1970 موضوع روز بود و از آن پس به تدریج جهانگردی نوین جایگزین آن شد . باید اذعان کرد که جهانگردی انبوه یکباره ناپدید نمی شود و یا جهانگردی نوین کاملا جایگزین نمی شود، معهذا نرخ رشد جهانگردی نوین از این زمان از جهانگردی قدیم پیشی می گیرد.
تاریخچه سفر و جهانگردی در ایران :
سفر و جهانگردی در ایران باستان :
هرچند که گذشت زمان و هجوم اقوام بیگانه به ایران موجب از بین رفتن منابع غنی تمدن کهن پارسی گردیده لیکن از لابلای اوراق به جا مانده و گفته های اقوام همسایه اینطور استنباط می شود که ایرانیان مردمانی بوده اند شاد زیست، آزاده، متمدن و اهل دانش اندوزی و تبادل فرهنگی. در دوران ایران باستان اندیشه های ایرانی در سراسرگیتی پراکنده بود و این عامل خود نشانی از سیروسفر دارد . در اوستا کتاب دینی ایرانیان باستان ، ننواختن و موجبات آسایش فراهم نکردن برای مسافران جزو گناهان کبیره به شمار می آمده است . آیینها و آدابی که از ایرانیان باستان به جا مانده نیز نمایشگر آن است که این قوم مردمانی اهل سیروسفر و گشت و گذار بوده اند که آیین سیزده نوروز از آن جمله است .
بخشی از فهست مطالب
بررسی پیشینه پژوهش
عهد باستان
قرون وسطی
رنسانس
انقلاب صنعتی
تاریخچه سفر و جهانگردی در ایران
سفر و جهانگردی در ایران باستان
سفر وجهانگردی در دوران هخامنشی :
سفر وجهانگردی در دوران اسکندر :
سفر و جهانگردی در دوره اشکانی و ساسانی :
سفر و جهانگردی در دوران اسلامی :
سفر و جهانگردی در دوران مغول :
سفر و جهانگردی در دوران صفوی :
سفر و جهانگردی پس از صفویه :
آمار ورودی جهانگردان خارجی به ایران
بررسی دیدگاهها :
دیدگاه جهانگردان پیشین
دیدگاه جهانگردان کنونی
دیدگاه کارشناسان جهانگردی در ایران
دیدگاه اسلام در زمینه سفر و جهانگردی :
مفاهیم جهانگردی
جهانگرد :
شناخت اثرات جهانگردی
اثرات اقتصادی
جهانگردی بین المللی و موازنه پرداختها
جهانگردی و موازنه سرمایه ها
تأثیر جهانگردی بردرآمد ملی
تأثیر تبدیل ارز خارجی
تأثیر جهانگردی براشتغال :
جهانگردی به عنوان ابزاری برای توسعه
اثرات فرهنگی و اجتماعی
اثرات مثبت و منفی فرهنگی- اجتماعی جهانگردان
اثرات سیاسی
پیشبرد توسعه اقتصادی
حمایت از صنایع
تأمین درآمد :
ایجاد یک محیط با ثبات اقتصادی :
تأمین سایر هدفهای سیاسی :
اثرات جهانگردی بر محیط فیزیکی :
اثرات منفی بالقوه جهانگردی بر محیط فیزیکی
راهکارهای توسعه گردشگری :
مدیریت استراتژیک جهانگردی :
چارچوبی برای راهبرد سازمانی
استراتژی (راهبرد) :
مأموریت سازمان :
تجزیه و تحلیل رقابتی :
متغیرهای مهم محیطی
ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک
اجرای راهبردی :
چه کسی یا کسانی طرح استراتژیک را اجرا خواهند کرد ؟
چه کار باید بکنند ؟
آنها چطور آن کار را انجام خواهند داد ؟
مدیریت توسعه منابع انسانی :
سیستم اطلاعات منابع انسانی :
موسسه های دولتی آموزشهای نظری – عملی جهانگردی وهتلداری :
برنامه ریزی توسعه منابع انسانی
مدیریت بازاریابی :
اصول بنیادن بازاریابی خدمات
الگوی توسعه گردشگری
رفتار مصرفی توریست
نظام اطلاعاتی بازاریابی و تحقیقات :
زمینه های اطلاعاتی برای نظام اطلاعات مدیریت
قیمت گذاری :
نظام توزیع درصنعت گردشگری :
شبکه های توزیع گردشگری
نقش واسطه های مسافرتی :
مدیریت دستگاه دولتی امورجهانگردی و سیستم اطلاعات مدیریت :
مدیریت توسعه محصول
: محصول جهانگردی
فعالیت های توسعه محصول:
برنامه های اطلاع رسانی همگانی
تعیین اهداف
تعیین بودجه
و…..
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 100
مطالب مرتبط