دانلود مقاله تعریف حقوق مالکیت معنوی فکری
مقدّمه
«حق چاپ برای ناشر حفوظ است»؛ «کپی گرفتن از این جزوه جایز نیست»؛ «کلیه حقوق محفوظ است»؛ «رایت کردن این CD جایز نیست و موجب ضمان شرعی است.» کسانی که با کتابها جزوات و نشریات و محصولات فرهنگی در ارتباطند این جملات را بر روی آنها مشاهده نمودهاند و شاید اولین سؤالی که به ذهنشان خطور کرده این باشد که این جملات موجد حقی رای ناشر یا مؤلف میشود. به هر حال، هر کس دستکم یک کتاب نوشته یا یک محصول فرهنگی تولید کرده باشد باتوجه به سرمایهای که در این راه خرج کرده، اعم از سرمایههای مادی، معنوی، فکری و اعتباری، خود را نسبت به سود حاصل از آن و تولید مجدّد آن محق میداند. اکنون یک بحث این است که این حق عرفی مبانیی شرعی یا قانونی دارد یا نه؟
با توجه به اینکه هنوز مبانی فقهی این بحث به خوبی تبیین نشده است این مقاله به مبانی شرعی و فقهی آن نمیپردازد و صرفاً به بررسی تطبیقی حقوق مالکیت فکری (معنوی) در حقوق ایران و سازمان جهانی تجارت میپردازد. ایران به زودی به طور کامل، به این سازمان خواهد پیوست و الحاق کامل ایران به این سازمان لازمهاش به وجود آمدن بسترهای لازم در حقوق ایران است. با بررسی تطبیقی بین این دو (حقوق ایران و سازمان جهانی تجارت) میتوان به نقایص و ابهامات قوانین موجود پی برد.
آنچه میخوانید حاصل یک تحقیق گسترده میباشد که به دلیل طولانی بودن و برای رعایت اختصار، بخشهایی از آن حذف شده است.
تعریف حقوق مالکیت معنوی
عبارت (Intellectual Prorerty Rights) به زبان انگلیسی که معادل «حقوق مالکیت فکری» در فارسی میباشد، در کتب حقوقی ما بیشتر به «حقوق مالکیت معنوی» ترجمه شده است. (۱)
حقوق مالکیت فکری در معنای وسیع کلمه عبارت است از حقوق ناشی از آفرینشها و خلاقیتهای فکری در زمینههای علمی، صنعتی، ادبی، هنری. (۲)
این قسم حقوق عمدتاً به موضوعاتی میپردازد که زاییده فکر و اندیشه انسان و مرتبط با آفرینشهای ذهنی اوست. به بیان دیگر، موضوع این مالکیت ذاتاً غیر قابل لمس است. البته برخی صاحبنظران معتقدند که به جای اصطلاح مالکیت معنوی باید «مالکیت فکری» را به کار برد. (۳)
از آنرو که واژه معنوی در مقابل «مادی» است، به کار بردن این لفظ مناسب نیست و چون این مالکیت بیشتر با فکر و اندیشه انسان ارتباط دارد، پس اصطلاح مالکیت فکری مناسبتر است. (۴)
هرچند که این نظریه به ظاهر صحیح به نظر میرسد و حتی از نظر زبان فارسی مأنوستر است، اما در برخی موارد، مثل علایم و اسامی تجاری و حق انتساب اثر به پدیدآورنده اثر، این اصطلاح صدق نمیکند؛ برای مثال، استفاده از نام تجاری برای جلوگیری از خدعه و نیرنگ، خلاقیت فکری نیست؛ از اینرو، حقوق مالکیت معنوی بیشتر میتواند مورد پذیرش قرار گیرد. این نظام حقوقی، جدای از هرگونه شروط قرار دادی، حقوقی برای پدیدآورنده اثر شناخته و مقرّر داشته است که همواره افراد جامعه مکلّف به رعایت آن هستند. به عبارت دیگر، وجود این نظام باعث میشد که یک حق قانونی، مستقل از قرارداد و اراده افراد تحقّق یابد. (۵)
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 16
مطالب مرتبط