مقاله تاثیر مطالعات غیر درسی با پیشرفت درس فارسی دانش آموزان کلاس اول ابتدایی

این مقاله به بررسی تاثیر مطالعات غیر درسی بر پیشرفت درس فارسی دانش آموزان کلاس اول ابتدایی می‌ پردازد.

مقاله تاثیر مطالعات غیر درسی با پیشرفت درس فارسی دانش آموزان کلاس اول ابتدایی

چکیده

مطالعات غیر درسی دانش‌ آموزان، نظیر خواندن مجله کودک و کتاب‌ های داستانی که با توجه به سن، علاقه و استعداد آنان و با همکاری معلم و اولیاء انتخاب می‌شود، می‌تواند به عنوان یک رسانه آموزشی موثر عمل کند. این منابع خواندنی به کودکان کمک می‌کنند تا ضمن مطالعه و شناخت بیشتر محیط پیرامون، تجارب ارزشمندی را کسب کنند. تحقیقات پرلز ۲۰۰۱ نشان می‌دهد که مطالعه باعث تقویت انگیزه‌های درونی، یادگیری عمیق‌ تر و کاربرد آموخته‌ها در موقعیت‌های جدید می‌شود. به همین دلیل مولانا فرموده است که خردمند باید همواره تجربه‌ هایش را به کار گیرد و تجربه‌ های جدیدی بیاموزد.

بررسی‌های مختلف نگارنده نشان می‌دهد که تلفیق فارسی با مطالعات غیر درسی، افق‌های جدیدی را در ذهن کودکان باز می‌کند و به قول لئوناردو داوینچی، بینش و بصیرت را تقویت می‌کند. روش تحقیق این پژوهش شبه‌ آزمایشی است و جامعه آماری آن شامل 20 نفر دانش‌ آموز دختر و پسر کلاس اول ابتدایی است که به صورت غیر تصادفی انتخاب شده‌اند. این دانش‌ آموزان به دو گروه 10 نفره تقسیم شده‌اند: گروه گواه و گروه آزمایش. ابزار گردآوری اطلاعات شامل نتایج فعالیت‌ های خوانداری و نوشتاری این دو گروه است و تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصله از گروه آزمایش، نشان‌ دهنده تأثیر مثبت مطالعات غیر درسی بر یادگیری و انگیزه‌های درونی کودکان است.

مقدمه

بهبود مسائل تعلیم و تربیت همواره از دغدغه‌های اصلی تاریخ زندگی بشریت بوده است. برای همگامی با فناوری و ارتباطات نوین، رویکردهای تربیتی باید فعال و توسعه‌یافته باشند. یادگیری عمیق موضوعات درسی به پرورش شهروندانی کمک می‌کند که ابعاد مختلف توانایی‌هایشان مانند خودشکوفایی، خلاقیت و استدلال شکوفا شود. تجارب قبلی، مبنای ادراکات، طرز تفکر و رفتار هستند و در دنیای پیچیده امروز، شاگردان نیاز دارند بیشتر و بهتر درباره محیط خود بیاموزند. با توجه به اینکه امکان آموختن از طریق تجربه دست اول همیشه وجود ندارد، مطالعات غیردرسی به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد تا به مسائل علمی و غیرعلمی نگاهی دقیق‌تر داشته باشند. البته، شروع آموزش نباید با فشار و اجبار همراه باشد، چرا که در صورت عدم آمادگی کودک، این فعالیت باید به تعویق بیفتد تا از شکست و ناکامی جلوگیری شود و پیشرفت لازم در زمان مناسب حاصل گردد.

اگر خواهان تربیت دانش‌آموزانی خلاق، متفکر، مستقل و کنجکاو هستیم و در پی کشف علل کاهش افت تحصیلی و ارتقاء انگیزه پیشرفت تحصیلی آنها می‌باشیم، باید برنامه‌ریزی درسی را به سمت توسعه ذهنی و گسترش ظرفیت اندیشیدن سوق دهیم. یکی از روش‌های موثر در این زمینه، نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در زندگی دانش‌آموزان است. خواندن زمانی تحقق می‌یابد که دانش‌آموزان بتوانند حروف را به طور صحیح ترکیب کرده و کلمات و عبارات را به خوبی و روان بخوانند و درک کنند. این امر نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و حمایت از علاقه‌مندی‌ها و استعدادهای دانش‌آموزان در مطالعات غیردرسی است.

اهمیت فارسی در دوره ی ابتدایی

جان دیویی و فریر معتقدند که انسان از طریق خواندن به خودآگاهی و شعور اجتماعی می‌رسد. انجمن بین‌المللی ارزشیابی تحصیلی (IEA) نیز بر اهمیت خواندن تأکید دارد و بیان می‌کند که خواندن یکی از توانایی‌هایی است که دانش‌آموزان در سال‌های اولیه دبستان کسب می‌کنند و این مهارت موجب رشد عقلانی، عاطفی و اجتماعی کودک شده و توان یادگیری او را در موضوعات دیگر تقویت می‌کند. بنابراین، خواندن اساسی‌ترین وسیله آموزش است و فرد با کسب مهارت خواندن، معلومات لازم زندگی را به دست می‌آورد و توانایی‌هایش در زمینه‌های تمیز، استدلال، تعمیم، تجرید، حکم و قضاوت تقویت می‌شود. این مهارت‌ها به پرورش شخصیت فرد کمک کرده و با کسب اطلاعات سودمند، او را قادر می‌سازد تا روابط حسنه‌ای با دیگران برقرار کرده و لذت روحی و نشاط خاطر را برای خود و دیگران فراهم کند.

اهداف فارسی در دوره ی ابتدایی

  1. شناخت حروف و کلمات و درک معانی آنها به منظور قادر شدن برای خواندن و فهمیدن مطالب نوشتاری که برای او تدوین شده.
  2. پرورش قوه ی قضاوت صحیح در کودکان جهت استخراج مطالب از منابع مفید و تشخیص مطالب درست از نادرست.
  3. ایجاد توانائیها مطلوب در خواندن مانند بلندی یا کوتاهی صدا، کندی یا تندی خواندن، نشان دادن حالات عاطفی نویسنده، رعایت نشانه های دستوری، تلفظ صحیح و لذت بردن از خواندن در جمع بدون اضطراب.

فهرست مطالب

چکیده
مقدمه
اهمیت فارسی در دوره ی ابتدایی
اهداف فارسی در دوره ی ابتدایی
بیان مساله
اهداف تحقیق
فرضیه ها
تاریخچه تحقیق
تحلیلی کلی بر مطالعه و توجه به ویژگیهای کودکان هفت ساله
روش تحقیق
ابزار گردآوری اطلاعات
داده های اولیه
هماهنگی های معلم با اولیاء دانش آموزان
اصولی که برای مطالعه والدین باید به آنها توجه نمایند
تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق
شیوه تحلیل اطلاعات
یافته های تحقیق
جایگاه مطالعه‏ی غیردرسی در آموزش‏و پرورش
رهنمودهایی به منظور مطالعه کتب غیر درسی
رهنمودهایی برای پدران و مادران
رهنمودهایی برای آموزگاران و دبیران
۱۲ راهکار ویژه جهت افزایش کارایی مطالعه
نتیجه گیری و خلاصه
محدودیت ها
پیشنهادات
فهرست منابع


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 56

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط