این پروپوزال در مورد بررسی ارتباط سلامت سازمانی و کیفیت زندگی کاری با بهره وری می باشد. پروپوزال کامل و آماده ، نگارش حرفه ای براساس اصول پروپوزال نویسی ، منبع نویسی داخل متن و پاورقی
مقدمه
موفقیت و کامیابی یک نهاد و سازمان به عوامل متعددی بستگی دارد که منابع انسانی مهمترین بخش یک سازمان قلمدا می شود. شناسایی الگوهای رفتاری کارکنان و همچنین عوامل مرتبط با نگرش های شغلی کارکنان از عوامل مهم در تشخیص موفقیت و کامیابی سازمان ها به شمار می آید. به عقیده صاحب نظران به منظور مطلوب نمودن کار باید به سلامت کارکنان، ایمنی و رضایت آنان به عنوان پیش شرط اثر بخشی سازمانی توجه نمود(سلمانی،1384). آموزش و پرورش از دیر باز نقش اساسی در تداوم و بقای جوامع بشری ایفا کرده است.
آداب و رسوم، اعتقادات، ارزشها، نگرشها و رفتارها، دانشها و مهارتهای جامعه از طریق آموزش و پرورش قابل انتقال و دوام میباشند. در جوامع ابتدایی، عوامل اصلی آموزش و پرورش عبارت بودند از: زندگی خانوادگی، کار گروهی و مراسم دینی. در جوامع امروز، جریان پرورش کودکان در خانواده آغاز میشود، ولی به زودی، سازمانی اختصاصی، یعنی مدرسه، مسئولیت ایفای این وظیفه را رسماً بر عهده میگیرد.
آموزش وپرورش یکی از ارکان مهم توسعه به شمار میرود و موفقیت آن به برخورداری از مدیریت اثربخش وابسته است (علاقهبند، 1382). چگونگی استفاده بهینه و مطلوب از منابع نیروی انسانی از شرایط مهم کارایی و بازده سازمان می باشد. بهره وری در به خدمت گیری نیروی کار در سازمان به این معنی است که بتوان با استفاده از مدیریت بهتر ثمره بیشتری را با صرف منابع کمتر نیروی انسانی حاصل نمود.
بهره وری بیش از آن که متوجه خلق امکانات تازه و ایجاد ظرفیت های جدید باشد، متوجه اصلاح و بهبود وضعیت موجود است. بنابراین حاکم شدن فرهنگ بهره وری، موجب استفاده بهینه از کلیه امکانات مادی و معنوی سازمان ها می شود و بدون اضافه کردن فناوری و نیروی انسانی جدید می توان از امکانات، شرایط، توان و قابلیت های نیروی انسانی موجود از خلاقیت در تحقق هدف های سازمان حداکثر بهره را برد.
هره وری مطلوب با تغییر ساختارها، اضافه کردن فناوری، تدوین دستورکار و صدور بخشنامه حاصل نمی شود بلکه انسان محور هر نوع بهره وری فردی، اجتماعی و سازمانی است. بنابراین باید بیشترین توجه و برنامه ریزی در بهره وری سازمانی متوجه عوامل انسانی شود (گراهام ،1999، به نقل از هنری و همکاران،1382).
متغیر دیگری که با بهره وری رابطه نزدیکی دارد کیفیت زندگی کاری است، اصطلاح کیفیت زندگی کاری در سالهای اخیر رواج زیادی داشته است. اما در مورد معنای این اصطلاح توافق کمی وجود دارد، در عین حال می توان گفت حداقل دو استفاده معمول از آن وجود دارد: اول اینکه کیفیت زندگی کاری اشاره به مجموعه ای از نتایج برای کارکنان نظیر رضایت مندی شغلی، فرصتهای رشد، مسائل روانشناختی، امنیت شغلی، روابط انسانی کارفرما، کارکنان و میزان پایین بودن حوادث دارد. دوم، کیفیت زندگی کاری همچنین به مجموعه ای از کارها یا عملکردهای سازمانی نظیر مدیریت مشارکتی، غنی سازی شغلی و شرایط کاری مطمئن اشاره دارد.
در این رابطه برنامههای کیفیت زندگی کاری ممکن است به عنوان راهبرد مدیریت منابع انسانی شامل عملکردهای کیفیت زندگی کاری و بهبود برنامههای کیفیت زندگی کاری و بهبود کارآیی و بهرهوری سازمانی در نظر گرفته شود. با وجود شرایط مطلوب کاری یکی از ضرورت های انجام فعالیت افراد در سازمان، که از آن به عنوان کیفیت زندگی کاری تعبیر می شود، باعث بوجود آمدن انگیزه و رضایت خاطر افراد شده و آنها را به سمت کار و تلاش بیشتر و مطلوب تر سوق می دهد.
همچنین تحقیقات زیادی نشان داده اند که کیفیت زندگی کاری تأثیرات قابل توجهی روی پاسخ های رفتاری فرد از قبیل هویت سازمانی، رضایت شغلی، مشارکت شغلی، عملکرد شغلی، قصد ترک خدمت و برخی از نگرش های شغلی دارد(سیگری و همکاران، 2001). ضرورت توجه به کیفیت زندگی کار و بهبود آن، از آن جهت حائز اهمیت می باشد که 65 درصد عمر مفید انسان در کار سپری می شود. کیفیت زندگی کاری تلاش برای بازسازی ابعاد چندگانه سازمان و تشکیل یک سازوکار می باشد که تغییرات را در طی زمان معرفی و حفظ می کند.
کیفیت زندگی کاری یک طرح و برنامه چند بعدی است که عموماً به رضایت کلی از زندگی کاری و تعادل میان زندگی و کار می انجامد. رضایت از کار، تعادل زندگی و کار، توسعه مهارت های شخصی، توجه به کارهای فردی و عملکرد کارکنان، ویژگی هایی هستند که با کیفیت زندگی کاری منطبق می باشند، به نظر می رسد افزایش کیفیت زندگی کاری یکی از بهترین راه هایی است که می توان برای جذب و نگهداری کارکنان با ذوق و استعداد در سازمان ها مورد استفاده قرار داد(مهاجرانی ، شهسواری، 1389). علاوه بر کیفیت زندگی کاری، سلامت سازمانی نیز آثار بالقوه و جدی بر رضایت کارکنان و بالطبع عملکرد سازمان داشته، و می تواند پیشگویی کننده برای اثر بخشی سازمان باشد(روزگار،1386، به نقل از پورتراب،1389).
به نظر لایدن و کلینگ (2000) سلامت سازمانی یک مفهوم تقریباً تازه ای است به معنی توانایی سازمان برای انجام وظایف خود به طور موثر که باعث رشد و بهبود سازمان می شود. یک سازمان سالم جایی است که افراد می خواهند در آنجا بمانند و کار کنند و خود نیز افرادی سودمند و موثر باشند. (هوی و میسکل ،1991). در مجموع می توان گفت که تحقق اهداف سازمان می تواند تحت تاثیر متغیرهای مورد بررسی در تحقیق حاضر قرار گیرد، که بنظر می رسد محیط و شرایط سازمان را به گونه ای برای کارکنان فراهم ساخت که در آنها ایجاد انگیزه شده و این باعث افزایش کیفیت زندگی کاری با سلامت سازمانی و در نتیجه منجر به بهره وری سازمان گردد.
فهرست مطالب:
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلی
ضرورت و اهمیت موضوع
اهداف تحقیق: اهدف اصلی و فرعی
سوالات تحقیق: سوالات اصلی و فرعی
فرضیات تحقیق: فرضیات اصلی و فرعی
روش تحقیق
جامعه، نمونه ی آماری
روش تجزیه و تحلیل داده ها
جدول زمانبندی شده انجام پایان نامه
منابع فارسی کامل
منابع انگلیسی کامل
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 28
مطالب مرتبط