این پروپوزال درباره بررسی ارتباط میان سرمایه فکری و کیفیت خدمات می باشد. پروپوزال کامل و آماده با نگارش حرفه ای بر اساس اصول پروپوزال نویسی ، منبع نویسی داخل متن و پاورقی
مقدمه:
سرمایه فکری، موضوع جدیدی است که به لحاظ نظری، در چند سال اخیر در سطح جهانی مطرح شده است. اما از آنجایی که منبعی با ارزش برای کشورها و سازمان ها محسوب می شود، به سرعت در حال تبدیل شدن به شاخص توسعه یافتگی کشورها است. این منبع نامشهود، یکی از باارزش ترین منابع شرکت ها و سرمایه مهم در رشد کارآفرینی محسوب شده است. از این رو ضرورت توسعه و مدیریت سرمایه فکری، به الزامی جدی در سطح کلان ملی و حوزه کسب و کار تبدیل گردیده و با حرکت به سمت اقتصاد دانش پایه، به تغییر پارادایم حاکم در اقتصاد صنعتی منجر شده است، به طوری که می توان شاهد پیدایش اقتصاد مبتنی بر دانش بود که بنیان آن بر سرمایه فکری است(زنجیر دار و همکاران،1387، ص1).
به تعبیری ساده، شاید بتوان سرمایه فکری را بسته دانشی تشکیل شده از مجموعه منابع نامشهود و پنهان، اصول، فرهنگ، الگوهای رفتاری، قابلیت، شایستگی ها، ساختارها، ارتباطات، فرایندها و پردازش های منتج از دانش محسوب کرد. بنیان دانش بر پایه برداشت های ذهنی استوار است و با شکل گیری اقتصاد دانشی، دانش در مقایسه با سایر عوامل تولید مانند زمین و سرمایه و ماشین الات و … اولویت بیشتری دارد، بطوری که در این نوع اقتصاد، دانش مهمترین عامل تولید و مزیت رقابتی سازمان ها محسوب می شود.
در اقتصاد دانشی، بر خلاف اقتصاد صنعتی، دارایی های فکری و بخصوص سرمایه انسانی، جزء مهمترین دارائی سازمان محسوب می شود و موفقیت بالقوه سازمان ها ریشه در قابلیت فکری آنها دارد. بنابراین نحوه مدیریت سرمایه فکری در سازمانها و نقش آنها بر کسب مزیت رقابتی می تواند در پیشبرد اهداف سازمانی نقش بسزایی ایفا کند(بطحایی، 1385).
یکی از ویژگیهای این دانش این است که نامشهود است یعنی غیر قابل لمس و غیر قابل محسوس است و ارزش گذاری و اندازه گیری آن خیلی سخت و مشکل است در صورتی که در گذشته سازمان ها با استفاده از روشهای حسابداری قادر بودند تا ارزش و اندازه عوامل تولید خود را به طور کامل محاسبه کنند. امروز این روش های حسابداری دیگر دارای کارایی لازم نیستند. دانش بعنوان یکی از مهمترین اجزای دارایی های نامشهود محسوب می شود. اگر در گذشته بیشتر داراییهای سازمانها مشهود بوده اند امروز قسمت اعظم دارایی های سازمانها نامشهود هستند.
با ورود به اقتصاد دانشی، به مدل جدیدی از داراییهای سازمان نیاز داریم. بطور کلی داراییهای سازمان را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:
1- داراییهای مشهود : عبارت است از وجه نقد یا معادل وجه نقد و سایر دارائی هایی که انتظار می رود طی چرخه عملیاتی معمول قابل اندازه گیری بوده و مصرف یا فروخته شودو ارزش ریالی داشته باشد مثل زمین، ساختمان، ماشین آلات، اثاثه و اموال
2- داراییهای نامشهود : این دارییها هم به دو دسته کلی تقسیم می شوند:
الف- داراییهایی که بوسیله قانون حمایت شده اند و به آنها عنوان مالکیت معنوی داده اند و شامل حق امتیاز ها، کپی رایتها، فرانشیر و علائم تجاری است.برخی از موارد آن در تراز نامه منعکس می شوند.
ب- سایر داراییهای نامشهود که شامل سرمایه فکری است که تحت اصول اقتصاد فراوانی عمل می کنند یعنی با استفاده بیشتر از آنها، از ارزش آنها کاسته نمی شود و معمولا در ترازنامه منعکس نمی شوند(نیک پور،1390، ص113).
سرمایه فکری ترکیبی از سرمایه انسانی(هوش، مهارت، بینش ها و پتانسیل آنها در سازمان) و سرمایه ساختاری(فرایندها، پایگاه داده ها، دانش، اختراعات، فرهنگ سازمانی) و سرمایه رابطه ای( روابط رسمی و غیر رسمی، علائم تجاری، شهرت، اعتماد و فاداری شرکا )است.
فهرست مطالب
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلی
ضرورت و اهمیت موضوع
اهداف تحقیق: اهدف اصلی و فرعی
سوالات تحقیق: سوالات اصلی و فرعی
فرضیات تحقیق: فرضیات اصلی و فرعی
روش تحقیق
جامعه، نمونه ی آماری
روش تجزیه و تحلیل داده ها
جدول زمانبندی شده انجام پایان نامه
منابع فارسی کامل
منابع انگلیسی کامل
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 15
مطالب مرتبط