پاورپوینت یادگیری و شرطی سازی
مقدمه
نقش یادگیری در همه صحنه های زندگی ما نمایان است. یادگیری نه تنها در آموختن مهارتی خاص یا مطلب درسی، بلکه در رشد هیجانی، تعامل اجتماعی، و حتی رشد شخصیت نیز دخالت دارد.
مثلا؛ یاد میگیریم از چه بترسیم، چه چیزی دوست بداریم، چگونه مودبانه صحبت کنیم، چگونه صمیمیت نشان دهیم.
تعریف یادگیری
تغییری نسبتا دائمی در رفتار است که در نتیجه تمرین حاصل می شود. تغییراتی که در رفتار که حاصل رسش ( و نه تمرین)، یا شرایط موقت جاندار ( مثل خستگی یا حالات ناشی از مصرف مواد) باشند، مشمول این تعریف نمی شوند.
تمام یادگیری ها مشابه هم نیستند.
انواع یادگیری
– خوگیری
– شرطی سازی کلاسیک
– شرطی سازی عامل
– یادگیری پیچیده
خوگیری
ساده ترین نوع یادگیری؛
عبارت است از نادیده گرفتن محرکی که با آن مأنوس شده ایم، و پیامد مهمی برای ما ندارد.
مثلا؛ یادگرفتن اینکه صدای تیک تاک ساعت تازه ای را نشنویم.
شرطی سازی کلاسیک
شرطی سازی کلاسیک: نوعی فرایند یادگیری است که طی آن محرک قبلا خنثی با محرک دیگری، از راه جفت شدن مکرر پیوند می یابد.
پاولف که تصادفا به موردی از یادگیری پیوندی برخورده بود مصمم شد دریابد آیا می توان به سگ آموخت که غذا را با چیزهای دیگری مثل نور یا صوت پیوند دادیا نه؟
اصطلاحات شرطی سازی کلاسیک
محرک غیر شرطی: محرکی که خودبخود بدون شرطی سازی قبلی، معمولا به وسیله بازتاب، پاسخی را فرا می خواند.
پاسخ غیر شرطی: پاسخی است اساسا به محرک غیرشرطی که برای برقراری پاسخ شرطی به محرک قبلا خنثی بکار میرود.
محرک شرطی: محرکی خنثی که پس از شرطی سازی از طرق پیوند با محرکی غیرشرطی، پاسخ شرطی را فرامی خواند.
پاسخ شرطی: پاسخ یادگرفته یا آموخته شده به محرکی که در ابتدا آن پاسخ را فرانمی خواند ( یعنی به محرک شرطی).
کوشش آزمایشی: هربار ارائه توأمان محرک شرطی و محرک غیر شرطی یک کوشش آزمایشی نامیده می شود.
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 30
مطالب مرتبط