دانلود مقاله رابطه ابعاد هوش هیجانی و مشکلات رفتاری دانش آموزان در سه موقعیت خانه، مدرسه و با همسالان در مقطع راهنمایی
مقاله ی کارشناسی ارشد در رشته ی روانشناسی کودکان استثنایی
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ابعاد هوش هیجانی و مشکلات رفتاری دانش آموزان در سه موقعیت خانه، مدرسه و با همسالان در مقطع راهنمایی بود. بدین منظور گروهی متشکل از 400 دانشآموز(185 پسر و 215 دختر) در این پژوهش شرکت داده شدند. به منظور سنجش هوش هیجانی و مشکلات رفتاری به ترتیب از پرسشنامههای تجدید نظر شدهی هوش هیجانی(آستین، ساکلوفسکی، هوانگ و مککنی، 2004) و نیمرخ درجهبندی رفتار براون و هامیل(1978) استفاده گردیده است. پایائی هر یک از ابزارهای سنجش به ترتیب از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و ضریب کودرریچاردسون و روائی آنها از طریق محاسبه ضریب همبستگی درونی بین زیر مقیاس¬های هر یک از ابزارهای سنجش احراز گردید. نتایج حاکی از پایائی و روائی قابل قبول ابزارها بود. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین ابعاد هوش هیجانی و مشکلات رفتاری دانشآموزان در سه موقعیت خانه، مدرسه و در ارتباط با همسالان همبستگی معنادار وجود دارد. هم¬چنین تحلیل¬های رگرسیونی چندگانه برای پیش¬بینی مشکلات رفتاری در سه موقعیت خانه، مدرسه و در ارتباط با همسالان توسط ابعاد هوش هیجانی نشان داد که بعد ارزیابی هیجان، مشکلات رفتاری را در سه موقعیت خانه، مدرسه و در ارتباط با همسالان مورد پیشبینی قرار میدهد. همینطور، بعد تنظیم هیجان پیشبینی کنندهی مشکلات رفتاری در موقعیتهای مدرسه و همسالان است.
واژههای کلیدی: ابعاد هوش هیجانی، مشکلات رفتاری، همسالان
فصل اول
مقدمه
1-1- کلیات
طی سالها تلاشهای بسیاری برای تعریف هوش صورت گرفته است. محققان، در صد سال گذشته، بر اساس نظریههای مختلف تعریفهای گوناگونی از هوش ارائه دادهاند و روشهای متعددی را برای اندازهگیری هوش مطرح نمودهاند. در نیمهی اول قرن بیستم، آلفرد بینه، هوش را به عنوان توانایی شناختی مطرح و بر همین مبنا آزمونی برای اندازهگیری میزان بهرهی هوشی افراد ابداع نمود. پس از وی، ترمن و وکسلر آزمونهای جدیدتری از هوش ارائه کردند. اسپیرمن ، هوش را توانایی فکر کردن، فهمیدن و حل مسأله نامید و از این توانایی، تحت عنوان هوش عمومی یا عامل جی نام برد (متینگلی ،2010).
در دهههای اخیر، هوش به عنوان یک توانایی کلی محسوب نمیگردد، بلکه مجموعهای از ظرفیتهای گوناگون خوانده میشود (رجائی، 1389). این عقیده که افراد بیش از یک توانایی شناختی کلی دارند، در نظریهی هوش چندگانه گاردنر (1983) و پس از آن در نظریهی سهوجهی استرنبرگ (1996) مطرح شد. گاردنر، هوش را مجموعهای از مهارتهایی میداند که برای حل مسأله و تولید محصولات جدیدی که در یک فرهنگ ارزشمند تلقی میشوند، به کار میرود (آمرام ،2005). هم چنین استرنبرگ، یک مدل سه وجهی از هوش ارائه کرد، که شامل هوش تحصیلی، هوش عملی و هوش خلاقانه میباشد (رجائی، 1389).
مفهوم جدیدی از هوش با عنوان هوش هیجانی که از لحاظ نظری، در طبقهای از هوش اجتماعی (وانرووی، وایزوزوران ،2004) و هوشهای درونفردی و بینفردی گاردنر (1983) قرار میگیرد، توسط مایر و سالووی (1990) گسترش یافت. در سال 1990، مایر و سالووی اصطلاح هوش هیجانی را برای اولین بار برای بیان درک احساسات افراد، همدردی با احساسات دیگران و مهارت کنترل خُلق و خو به کار بردند. در حقیقت، این هوش مشتمل بر شناخت احساسات خویش و دیگران و استفاده از آن برای اتخاذ تصمیمات مناسب در زندگی است. بسیاری از محققان (برای مثال، جان سون ،1997؛ مایر و سالووی،1997؛ برگر و میلم ، 1999) معتقدند که هوشبهر به تنهایی، میزان کمی از واریانس موفقیتهای تحصیلی و زندگی را تبیین میکند. در همین راستا، نظریهی هوش هیجانی بهدنبال توضیح این مسأله است که چرا برخی از دانشآموزان با وجود توانایی هوشی بالا، دستاوردهای تحصیلی قابل ملاحظهای ندارند و یا موفقیت را در زندگی تجربه نمیکنند.
هوش هیجانی به عنوان شکلی از هوش اجتماعی، معرف توانایی شخص در مواجهه و انطباق با فشارهای روانی است (محمدی و غرایی،1386). برخی از صاحبنظران معتقدند افرادی که دارای قابلیت تشخیص، استفاده و تنظیم هیجان میباشند، مزیت قابلملاحظهای در محیط آموزشی و ارتباطات اجتماعی دارند (مورفی ، به نقل از متینگلی،2010). در همین راستا، پژوهش پلیتری (2002) نشانگر این است که اشخاص باهوش هیجانی بالا تمایل به کاربرد واکنشهای دفاعی سازگارانهتری دارند. یافتههای دنهام (2007) نیز تحقیقات پیشین در این زمینه را حمایت میکند.
در بیشتر پژوهشها، هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی همبستگی مثبت (پارکر، 2004) و با رفتارهای خلاف مقررات آموزشی مانند غیبت غیر مجاز و اخراج از کلاس درس همبستگی منفی نشان داده است (پترایدز، فردیکسون و فارنهام ،2004). در همین راستا، شولتز، ایزارد و بیر (2000)، به این نتیجه رسیدند که نقص در بیان عاطفی کودکان پیشدبستانی، مشکلات رفتاری و اجتماعی در سالهای اول تحصیل را پیشبینی میکند. متینگلی (2010) مینویسد که نقص در آگاهی هیجانی و بیان هیجانی به طور بالقوه بر سالهای بعدی زندگی تأثیر منفی میگذارد و رفتار مخرب در طول سالهای ابتدایی زندگی با مشکلات رفتاری در نوجوانی مرتبط است. افزون بر این، تحقیقیات نشان داده است که اختلالات هیجانی در نوجوانی، رفتارهای ضداجتماعی را در سالهای بعدی زندگی پیشبینی میکند (برجارد، پدینیلی و روآن ، به نقل از متینگلی،2010). شاید یکی از دلائل، این باشد که نقص در هوش هیجانی با کاهش توانایی در مدیریت خُلق و درک احساسات دیگران همبسته است (سیاروچی، چان و کاپوتی ، به نقل از محمدی و غرایی،1386).
فرد بر اساس تجربیات دوران کودکی، میآموزد که به دیگران اطمینان کند و دنیای اطراف خود را با امنیت تلقی کند و یا همواره با بدبینی به محیط اطراف خود بنگرد. بنابراین، این دوره فرصتی حیاتی برای شکلگیری هوش هیجانی در افراد است و این توانایی به صورتی محدودتر در تمام طول دوران عمر رشد مییابد (سلطانیفر،1386). کسب مهارتهای هوش هیجانی برای افراد، مزایای شناختی، اجتماعی و زیستشناختی در بر دارد. سلطانیفر (1386) مینویسد، پژوهشها حاکی از آن است که افراد با هوش هیجانی بالا، سطوح پایینتری از هورمونهای مرتبط با استرس و دیگر نشانگرهای برانگیختگی هیجانی را دارا هستند و توانایی بیشتری برای تمرکز بر مشکل و استفاده از مهارت حل مسأله دارند، که این موجب افزایش تواناییهای شناختی آنان خواهد شد. وی معتقد است که موفقیت افراد در مدارس و در سالهای بعدی دانشگاه، تنها با هوشبهر آنها ارتباط ندارد بلکه با مهارتهای هیجانی و اجتماعی هوش هیجانی مانند داشتن انگیزۀ لازم، توانایی منتظر ماندن، اطاعت از دستورات و کنترل تکانه، مهارت کمک خواستن از دیگران و بیان نیازهای هیجانی و آموزشی مرتبط میباشد.
بدان سبب که دورهی نوجوانی، از بحرانیترین و حساسترین دورههای رشد انسان است، نوجوان با تنشهای درونی و بیرونی بسیاری مواجه میگردد. وی بهدنبال کشف هویت، و جدایی از وابستگیهای دوران کودکی است و متعاقب آن، مشکلات رفتاری در این دوره شیوع بیشتری دارد. یکی از ویژگیهای بارز نوجوانی میل به استقلال است که اغلب در ارتباط با والدین به شکل تعارض جلوهگر میشود. نوجوان از والدین خود انتقاد میکند و از محبت کردن آنها ممکن است تعبیر نادرستی داشته باشد. او بیشتر تمایل دارد به والدینش از دید دوستان و همسالان بنگرد که امکان دارد برای وی مشکلاتی را به وجود آورد. پژوهشها نشان داده است، نوجوانانی که با والدین خود ارتباط مثبت دارند، کمتر دچار مشکلات رفتاری میشوند. در رابطه با مشکلات نوجوان با گروه همسالان میتوان گفت که نیاز به پذیرش توسط همسالان در دوره نوجوانی افزایش مییابد. نتایج پژوهشها نشان داده است، نوجوانانی که از گروه همسالان جدا شدهاند و یا با آنها در تعارض هستند، مشکلات رفتاری بیشتری را تجربه مینمایند (انیسی،1376).
افراد با کفایت هیجانی بالا، مهارت اجتماعی بهتر، روابط دراز مدت پایدار و حل تعارض مناسبتری دارند (سلطانیفر،1386). از سویی، به کمک آموزش و تجربه امکان افزایش این مهارتها وجود دارد و محیط خانواده اولین محیط برای آموزش این مهارتهای هیجانی است. این آموزش، با گفتار و رفتار مستقیم والدین با کودکان و الگوبرداری فرزندان از مهارتهای هیجانی پدر و مادر صورت میگیرد. این تواناییها، موجب میشود کودکان احساسات خود را بشناسند و در ابراز این هیجان، به صورتی مناسب عمل کنند. الگوبرداری از والدین به کودکان کمک میکند تا روشهایی برای آرام کردن خود و کنترل احساسات ناخوشایند پیدا نمایند. هم چنین، در درک احساسات دیگران و همدلی با آنان موفقتر باشند (سلطانیفر،1386).
نتایج تحقیقاتی نشانگر آن است که به کارگیری مؤلفههای هوش هیجانی در موقعیتهای خانوادگی و روابط با همسالان، سلامت روان و کاهش مشکلات رفتاری را در پی دارد. این در صورتی میسر میگردد که افراد بتوانند با استفاده از مهارتهای هیجانی، به بیان و تنظیم هیجان خود بپردازند و نیز ارزیابی صحیحی از رفتار یکدیگر داشته باشند تا تبدیل به افرادی کارآمد، مولد و خرسند در زندگی روزمره شوند.
با توجه به پیشینهای که از هوش هیجانی و اهمیت آن در تنظیم رفتار وجود دارد، پژوهش حاضر به بررسی رابطهی ابعاد هوش هیجانی با مشکلات رفتاری میپردازد.
1-2- بیان مسأله
یکی از مباحثی که امروزه در روانشناسی و تعلیم و تربیت مطرح است، مسائل و مشکلات خاص زندگی اجتماعی کودکان ونوجوانان است. در این شرایط یکی از مهارتهایی که قادر است سلامت و آرامش روانی را در مواجهه با مشکلات زندگی اجتماعی حفظ نماید، توانایی تنظیم هیجان و حل تعارضها در موقعیتهای گوناگون است. افراد ناتوان از حل این مسائل، ممکن است اقدام به اعمالی نظیر استفاده از مواد مخدر برای آرامش یافتن یا جلب توجه و ترک تحصیل به دلیل ناتوانی در برطرف کردن مشکلات تحصیلی کنند (واحدی و فتحی آذر، 1385).
مشکلات رفتاری اغلب شایع ترین علت ارجاع کودکان و نوجوانان به مراکز روانشناختی و روانپزشکی است. برخی مطالعات نشان داده است که کودکان مبتلا به این اختلالات حداقل 66% از مراجعات به روانپزشکان را تشکیل میدهند. تحقیقات در زمینه ارتباط مشکلات رفتاری و هوش هیجانی بیانگر آن است که نقص در هوش هیجانی، ممکن است با بعضی از مشکلات رفتاری نوجوانان نظیر رفتارهای مخاطرهآمیز، قانون شکنی، مشکلات ارتباطی و پرخاشگری مرتبط باشد (ایگان،1991). با این حال، تحقیقات معدودی در زمینه رابطه هوش هیجانی با مشکلات رفتاری نوجوانان صورت گرفته است و نیاز به شواهد بیشتری در فرهنگهای متفاوت است تا نتیجهگیری از این تحقیقات را حمایت کند.
نتایج بسیاری از پژوهشها نشانگر این است که هوش هیجانی، برخلاف هوش شناختی یک توانایی ثابت نیست، بلکه قابل رشد است و میتوان این مهارتها را از طریق آموزش افزایش داد و سطح کمی و کیفی آن را ارتقا بخشید (چرنیس ، 2000؛ زاینس و وایسبرگ، وانگ و والبری ، 2004؛ گرشام، باوون و کوک ،2006؛ بار آن،2006). شواهدی وجود دارد که نشان میدهد بعضی از مهارتهای هوش هیجانی میتواند افراد را از فشار روانی محافظت نماید و منجر به انطباق بهتر آنها شود. به طور مثال، یافتههای پژوهشی حاکی از آن است که مهارت در کنترل هیجان با گرایش به حفظ خُلق مثبت رابطه دارد و این یافته تلویح روشنی را برای پیشگیری از حالتهای افسردگی مطرح میسازد. هم چنین نوجوانانی که توانایی کنترل هیجان دیگران را دارند از حمایت اجتماعی بیشتری برخوردارند و چنین حمایتی منجر به مصونیت از حالات افسردگی و افکارخودکشی میشود (سیاروچی، چان، باجگار ، به نقل از محمدی و غرایی،1386).
پژوهشها نمایانگر آن است که برتری کودکان در درک احساسات غیر کلامی دیگران، منجر به ثبات عاطفی و محبوبیت آنان در میان همسالان میگردد (حنیفی و جویباری،1389). از سوی دیگر، رابطهای منفی بین همدلی، به عنوان یکی از مؤلفههای هوش هیجانی، با پرخاشگری حاصل شده است. کودکان پرخاشگر، به طور معمول در درک هیجان دیگران و در نظر گرفتن دیدگاه طرف مقابل و کنترل خشم مشکل دارند (واحدی و فتحی آذر،1385). علاوه بر این، نتایج تحقیقاتی نشان داده است که نوجوانان با رفتار مخرب، در هوش هیجانی بهخصوص در توانایی درک، فهم و مدیریت هیجان نقص دارند. این یافته که افراد با مشکلات رفتاری در شناسایی و ادراک حالتهای هیجانی خود و دیگران مشکل دارند، در پژوهشهای متعدد به تأیید رسیده است (برای مثال، کیسی و اسچلوز ، 1994؛ کیسی ،1996؛ زیبل ،1997؛ برس و بستینی ،1997؛ بلیر و کولز ،2000). سیاروچی، دیان و آندرسون (2002) گزارش نمودهاند که کمبود هوش هیجانی منجر به نمرات بالا در مقیاسهای اضطراب و افسردگی میشود و نوجوانانی که رفتارهای مخرب دارند در مقایسه با نوجوانان فاقد رفتارهای مخرب از هوش هیجانی پایینتری برخوردارند. هوش هیجانی پایین هم چنین پیشبینی کنندهی مشکلات مربوط به وابستگی به دارو و الکل بوده است.
مدرسه، خانه و گروه همسالان سه موقعیت مهم در زندگی هر نوجوان میباشند. چرا که قسمت عمدهی روابط نوجوانان را در محیط اجتماعی پوشش میدهند. نوجوانان بیشتر وقت روزانه خود را در مدرسه و در ارتباط با معلمان و همسالان می گذارند. هم چنین موقعیت خانه از آنجا که نخستین مکان زندگی اجتماعی فرد و منشأ اولیهی رشد اجتماعی اوست، از اهمیت ویژهای برخوردار است. در همین راستا، با توجه به اهمیت هوش هیجانی در رفتارهای اجتماعی و ارتباط آن با مشکلات رفتاری در موقعیتهای متفاوت اجتماعی، این پژوهش به بررسی رابطه هوش هیجانی و ابعاد آن با مشکلات رفتاری دانشآموزان مقطع راهنمایی در سه موقعیت خانه، مدرسه و همسالان میپردازد و هدف آن بررسی این امر است که ابعاد هوش هیجانی چه نقشی در پیشبینی مشکلات رفتاری نوجوانان در محیطهای اجتماعی ایفا میکند.
فهرست مطالب
فصل اول: مقدمه
1 -1- کلیات 2
1-2-بیان مساله 6
1-3-ضرورت و اهمیت تحقیق 8.
1-4-اهداف پژوهش 10
1-5-پرسشهای پژوهش 11
1-6-تعریف مفهومی متغیرهای پژوهش 11
1-7-تعریف عملیاتی 12
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1-مبانی نظری 14
2-1-1-منشاء هوش هیجانی 14
2-1-2-مدلهای هوش هیجانی 19
2-1-2-1-مدل توانایی مایر و سالووی 19
2-1-2-2-مدل ترکیبی گلمن 20
2-1-2-3-مدل ترکیبی بار-آن 22
2-1-3-مشکلات رفتاری 24
2-1-3-1-اختلال سلوک 26
2-1-3-2-اختلال نافرمانی 27
2-1-3-3-اختلالات اضطرابی 28
2-1-3-4-پرخاشگری 29
2-1-3-5-اختلال نقص توجه-بیش فعالی 29
2-1-3-6-کمرویی 30
2-2-مروری بر پژوهشهای پیشین 31
2-2-1-رابطهی هوش هیجانی با مشکلات رفتاری درونساز 31
2-2-2-رابطهی هوش هیجانی با مشکلات رفتاری برونساز 34
2-2-3-جمعبندی تحقیقات پیشین 40
فصل سوم: روش پژوهش
3-1-جامعهی آماری 42
3-2-نمونه و روش نمونهگیری 42
3-3-ابزار پژوهش 43
3-3-1-مقیاس تجدیدنظرشدهی هوش هیجانی 43
3-3-1-1-روایی و پایایی مقیاس تجدیدنظرشدهی هوش هیجانی 44
3-3-2-نیمرخ درجهبندی رفتار 47
3-3-2-1-پایایی و روایی نیمرخ درجهبندی رفتار 48
3-4-شیوهی اجرای پژوهش 50
3-5-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 50
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1-اطلاعات توصیفی پژوهش 52
4-2-رابطهی همبستگی بین ابعاد هوش هیجانی و مشکلات رفتاری .53
4-3-پیشبینی مشکلات رفتاری در موقعیت خانه بر اساس ابعاد هوش هیجانی. 54.
4-4- پیشبینی مشکلات رفتاری در موقعیت مدرسه
بر اساس ابعاد هوش هیجانی 55.
4-5- پیشبینی مشکلات رفتاری در ارتباط با همسالان
بر اساس ابعاد هوش هیجانی. 56
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1-مقدمه 59
5-2-رابطه ابعاد هوش هیجانی و مشکلات رفتاری 60.
5-3-پیشبینی مشکلات رفتاری در موقعیت خانه بر اساس ابعاد هوش هیجانی 63.
5-4- پیشبینی مشکلات رفتاری در موقعیت مدرسه بر اساس ابعاد هوش هیجانی. 64.
5-5- پیشبینی مشکلات رفتاری در ارتباط با همسالان بر اساس ابعاد هوش هیجانی. .66
5-6- نتیجهگیری و کاربرد نتایج 67
5-7-محدودیتهای پژوهش 69
5-8-پیشنهادهای پژوهش 69
5-8-1-پیشنهادهای تحقیقاتی 69
5-8-2-پیشنهادهای کاربردی 70
فهرست منابع
منابع فارسی 71
منابع انگلیسی 75
فهرست جداول
جدول(3-1) نتایج حاصل از تحلیل عاملی مقیاس تجدید نظرشده هوش هیجانی 46
جدول(3-2) ضرایب آلفای کرونباخ برای ابعاد مقیاس هوش هیجانی 47
جدول(3-3) موقعیتها و گویههای مربوط به مقیاس درجهبندی رفتار 48
جدول(3-4) ماتریس همبستگی ابعاد و کل نیمرخ درجهبندی رفتار(نسخهی دانشآموز) 49
جدول(3-5) ضرایب کودرریچاردسون برای نیمرخ درجهبندی رفتار 49
جدول(4 -1) میانگین و انحراف استاندارد نمرات ابعاد هوش هیجانی 52
جدول(4-2) میانگین و انحراف استاندارد نمرات مشکلات رفتاری 53
جدول(4-3) ماتریس همبستگی بین ابعاد هوش هیجانی و مشکلات رفتاری 53
جدول(4-4) تحلیل رگرسیون مشکلات رفتاری در موقعیت خانه
بر ابعاد هوش هیجانی 55
جدول(4-5) تحلیل رگرسیون مشکلات رفتاری در موقعیت مدرسه
بر ابعاد هوش هیجانی 55
جدول(4-6) تحلیل رگرسیون مشکلات رفتاری در موقعیت مدرسه
بر ابعاد هوش هیجانی 56
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 100
مطالب مرتبط