این تحقیق در مورد مدیریت و کنترل خشم می باشد که به طور کامل این پدیده را بررسی نموده و دلایل ، نشانه ها و راهکارهای کنترل و مدیریت آن را بیان می نماید. این تحقیق به دانشجویان رشته های روانشناسی ، علوم تربیتی و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.
مقدمه
خشم یک احساس پیچیده است که به صورت جسمانی و هیجانی ابراز می شود.خشم واکنش طبیعی ارگانیسم نسبت به شرایط و موقعیت هایی است که در آن دچار ناکامی می شویم و احساس تهدید می کنیم، یا معتقدیم صدمه خواهیم دید یا فردی در مورد ما دچار اشتباه شده است. این احساس می تواند از یک احساس خفیف ناخوشایند تا یک احساس شدید عصبانیت را در برگیرد.
خشم و پرخاشگری یک رفتار است که هدف آن صدمه زدن بهپرخاشگری یک فرد دیگر یا اموال اوست. پرخاشگری می تواند به شکل سوء استفاده کلامی، تهدید کردن یا اعمال آسیب زننده باشد. ولی خشم یک احساس است که الزاما منجر به پرخاشگری نمی شود. بنابراین یک فرد ممکن است خشمگین شود، بدون اینکه الزاما رفتار پرخاشگرانه داشته باشد.
خصومت
خصومت یک اصطلاح مرتبط با خشم و پرخاشگری است . خصومت به مجموعه ای از نگرش ها و قضاوتهای برانگیزاننده رفتارهای پرخاشگرانه اطلاق می شود. بنابراین خشم یک هیجان و پرخاشگری یک رفتار است در حالی که خصومت نگرشی است که شامل دوست نداشتن دیگران و ارزیابی منفی آنان است .
چه موقع خشم مشکل ساز می شود؟
زمانی که شدت آن بیش از حد باشد. به طور مکرر رخ دهد و به شیوه نامناسب ابراز شود .
عوامل برانگیزاننده خشم
خشم یا عصبانیت را میتوان یک حس قوی نارضایتی یا تعارض تعریف کرد که مجموعهای از شرایط و فاکتورها به آن دامن میزنند. عصبانیت به عنوان یک حس طبیعی در وجود بشر به ما هشدار میدهد که در روند اوضاع یا محیط پیرامونمان مشکلی وجود دارد که نیاز به رسیدگی و توجه دارد. به گفته آرلین هیرش، مشاور کاریابی و روانشناسی در شیکاگو، خشم یا عصبانیت موقعی بروز میکند که افراد از انجام کاری که میخواهند منع شده یا مجبور به انجام کاری برخلاف تمایل خود میشوند و به عبارتی دیگر، مورد سوء استفاده قرار میگیرند.
با این حال، بیشتر کارمندان در محیط کار، زمانی در خود احساس عصبانیت میکنند که با پیشنهادهای آنان موافقت نمیشود. افراد ضعیف و ناکارآمد به جای آنها پاداش میگیرند و ارتقای شغلی مییابند یا افراد بالادست آنها به خاطر اموری پیش پا افتاده یا اشتباهاتی که تقصیر آنها نبوده دست به توبیخ آنها میزنند. به عبارتی دیگر، عصبانیت در محیط کاری به خاطر اهانتهای شخصی یا نادیدهگرفتن حقوق کارمندان است.
بیشتر کارمندان ناراضی و عصبانی، در محیط کار ترجیح میدهند بسوزند و بسازند تا اینکه با ابراز خشم خود، وضعیت را از آنچه هست بدتر کنند. به اعتقاد آنان، از کوره دررفتن نه تنها مشکلی را حل نمیکند، بلکه میتواند خود، مشکلی را بر مشکلات بیفزاید. به عنوان مثال باعث از دست دادن کارشان یا به هم خوردن روابطشان با دیگران شود. هیرش میگوید: «کارمندانی که نمیتوانند عصبانیت خود را کنترل کنند یا با عصبانیت دیگران کنار بیایند، اغلب به حرفه خود آسیب میزنند. روکردن این عصبانیت میتواند رابطه فرد با رئیس و دیگر همکارانش را به خطر اندازد.»
فهرست مطالب
مقدمه
خصومت
چه موقع خشم مشکل ساز می شود؟
عوامل برانگیزاننده خشم
علائم هشدار دهنده نشانه های خشم
نشانه های خشم
نشانه های جسمانی همراه با خشم
نشانه های رفتاری خشم
نشانه های شناختی
نشانه های شناختی
نحوه واکنش به خشم
روش ابراز خشم شما چیست؟
انواع خشم؟
روشهای اکتسابی
فرو نشاندن
بیرون ریختن و منفجر شدن
کنترل یا مهار کردن
باورهای غلط در ابراز خشم
راههای کنترل خشم در محیط کار
مهار و کنترل خشم
کنترل زبان
نفس عمیق بکشید
از مسائل و مشکلات جزیی عصبانی نشوید
اهمیت ندهید
دیدگاههای مختلف را مد نظر قرار دهید
کمی قدم بزنید تا خشمتان فروکش کند
قبل از نشان دادن هرگونه واکنش، توضیح بخواهید
از قانون 10 ثانیه ای استفاده کنید
باکسی که می تواند آرامتان کند حرف بزنید
برای از بین بردن عصبانیتتان ورزش کنید
ببینید چه چیز باعث عصبانیتتان می شود
همکارانتان را بشناسید
واکنش افراد دیگر را پیش بینی کنید
خود را برای حفظ آرامش آماده کنید
شروع به نوشتن کنید
قبل از نوشتن هر ایمیل نامحترمانه کمی صبر کنید
بجای داد زدن حرف بزنید
در پایان هر روز خشمتان را دور بیندازید
برای طغیان های عصبی خود عذرخواهی کنید
مثل یک انسان رفتار کرده و جلو بروید
به فواید و مضرات عصبانیت فکر کنید
موقعیت را بپذیرید
به سلامت خود بیندیشید
تصمیم نگیرید
عوارض خشم و عصبانیت
خشم از دیدگاه اسلام
خشم مقدس
افراط نکردن در حالات خشم
شیوه های کنترل خشم
آثار و فواید کنترل عصبانیت
سیره امام باقر(ع)
مضرات غضب
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 40
مطالب مرتبط