دانلود مقاله بررسی اثربخشی نمایش عروسکی بر افزایش مهارت های اجتماعی دختران کم توان ذهنی آموزش پذیر ۱۲-۸ سال
مقدمه
درصد چشمگیری از از کودکان، بر اثر عواملی گوناگون (چون عوامل ارثی، عوامل دوره بارداری مادر، اشکالات موقع تولد و یا بروز بیماری ها و حوادث اولین سال های طفولیت) دچار نقیصه هایی از نظر ذهنی و جسمی می گردند که این نقیصه ها یا معلولیت،گاه به علت فقدان راه حل مناسب، در تمام سنین و تا آخر عمر اینگونه کودکان، با آنان همراه می باشد. علی رغم برنامه های گسترده ای که در امر پیشگیری از معلولیت، در سطوح گوناگون در جوامع مختلف اجرا می گردد، متاسفانه گویی هیچ گاه نباید منتظر ریشه کن شدن اینگونه نقیصه ها در ابنا بشر بوده و یا حداقل آنکه تاکنون قدمی اساسی در این راه برداشته نشده است. به همین جهت به منظور کاهش مشکلات در رابطه با بروز نقیصه های جسمی و ذهنی، معمولا در هر جامعه به دو اقدام اساسی می پردازند. قدم اول،سعی و کوشش هر چه بیشتر در امر پیشگیری از معلولیت و جلوگیری از بروز نقایص ذهنی و جسمی، و قدم دوم، ایجاد امکانات لازم رفاهی و توانبخشی در خدمت معلولان و خانواده های آن هاست (داورمنش،۱۳۸۵).
یکی از راه های انجام چنین فعالیت ها و تحقق اهداف تربیتی و آموزشی برای کودکان کم توان ذهنی استفاده از هنرهای نمایشی است. مثلا نمایش ساده ای چون پانتومیم بیشتر هدف های آموزشی را در بر دارد و کودک می تواند از آن برای دستیابی به تمرکز افکار و دقت کمک بگیرد. همچنین می توانیم هدف های تعلیم و تربیت را جهت اصلاح رفتار د رقالب نمایش پیاده کنیم و با تمرین های بسیار و با کمک سایر مربیان،آن ها را برای مسئولیت پذیری، ایفای نقش، سازگاری اجتماعی و عاطفی و تعدیل رفتار آماده کنیم. از طرفی با تشویق این کودکان به اجرای بازی های نمایشی می توان کودکان تماشاگر را نیز به انجام این تمرینات نمایشی ترغیب نمود (مقدسی،۱۳۷۳).
–
فهرست مطالب
فصل اول ۱
مقدمه ۲
بیان مساله ۳
اهمیت و ضرورت پژوهش ۷
اهداف کاربردی ۱۰
فرضیه های پژوهش ۱۱
فرضیه اصلی ۱۱
فصل دوم
کم توانان ذهنی آموزش پذیر ۲۱
کم توانان ذهنی تربیت پذیر ۲۱
کم توانان ذهنی حمایت پذیر ۲۲
طبقه بندی بر اساس دیدگاه انجمن روانپزشکی آمریکا ۲۲
طبقه بندی بر اساس دیدگاه سازمان بهداشت جهانی ۲۳
علل کم توانی ذهنی ۲۳
خصوصیات کم توانی ذهنی خفیف ۲۵
مهارت های اجتماعی ۲۶
عوامل انتخاب مهارت های اجتماعی ۲۹
آموزش مهارت های اجتماعی به کم توانان ذهنی ۲۹
نقش و اهمیت هنر ۳۱
تعریف نمایش ۳۲
خاستگاه نمایش ۳۴
نمایش به عنوان درمان ۳۶
نمایش عروسکی و انواع آن ۴۲
عروسک های سایه ای ۴۲
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور ۴۷
تحقیقات انجام شده در داخل کشور ۵۳
فصل سوم
روش نمونه گیری ۶۱
قلمروها و زیر قلمرهای واینلند ۶۳
قلمرو ارتباطی ۶۳
قلمرو مهارت های زندگی روزمره ۶۳
قلمرو اجتماعی شدن ۶۴
قلمرو مهارت های حرکتی ۶۴
قلمرو رفتارهای ناسازگار ۶۴
روش تجزیه و تحلیل داده ها ۶۵
روش اجرا ۶۵
ملاحظات اخلاقی ۷۰
فصل چهارم ۷۱
مقدمه ۷۲
آمار توصیفی ۷۲
آمار استنباطی ۷۴
فصل پنجم ۷۶
مقدمه ۷۷
فرضیه اول ۷۷
فرضیه دوم ۷۸
فرضیه سوم ۷۹
فرضیه چهارم ۸۰
محدودیت های پژوهش ۸۲
پیشنهادات پژوهش ۸۲
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 92
مطالب مرتبط