دانلود تحقیق و مقاله رایگان – معرفی کامل رشته تربیت بدنی
معرفي رشته تربيت بدني
ماهيت:
رشته تربيت بدني ميتواند مورد علاقه برخي دانشآموزان که از توانائي جسماني و سابقه ورزشي خوبي برخورد دارند، واقع شود و مي تواند به عنوان يک انتخاب قرار گيرد.
جاذبههاي اين رشته به کلاس هاي علمي و ظهور آن ها در کلاس بسيار عملي آن است.
سلامت بدن و ورزيدگي آن از بسياري جهات بر روي سلامت روان اثر مي گذارد و ظرفيت انجام کار و توليد افراد جامعه را بالا برده و کيفيت زندگي را بهبود ميبخشد.
گرچه مسئله اشتغال فارغالتحصيلان اين رشته آنقدر مهم است که بايد از شعار دوري نمائيم ولي ما بايد به اين فرهنگ برسيم که هر جنب و جوش نامش ورزش نيست و حرکات خودسرانه مي تواند به انسان آسيب برساند، گرچه در کوتاه مدت متوجه آسيب نشويم .
روش زندگي در جهان بطور کلي تغيير نموده و تحرک و پويايي به ايستايي تبديل شده است، تغذيه روش نامناسب پيدا کرده و سوخت و ساز بدن دچار نقصان شده و اين رويه حتي در کشورهاي جهان سوم نيز شکل جدي به خود گرفته پشت ميزنشيني، و ساعت هاي متوالي کار با کامپيوتر و نابودي و آلودگي زيستگاه هاي طبيعي، انسانها را با تهديد جدي روبرو کرده و ذهن و روحي خسته و درمانده را براي او به ارمغان آورده است حتي سرگرمي ها او نيز کمتر نشانه اي از تحرک و پويايي دارد.
و اين در حالي است که موج بيماري کودکان و نوجوانان را نيز در برگرفته و با توجه به اين وضعيت است که رشته تربيت بدني و علوم ورزش اهميت ويژه اي پيدا کرده است. تاثير مثبت فعاليت هاي بدني و حرکات ورزشي مي تواند آرامش عصبي – رواني انسان را تامين کند، بدن او را تقويت کند و از پيامدهاي ويرانگر و زيانبار استرس ها کاسته و جامعه را بسوي اعتدال و شادابي نسبي رهنمون نمايد.
دانشجويان اين رشته در طي دوران تحصيل با آمادگي جسماني، آناتومي، روانشناسي عمومي، تغذيه و بهداشت مواد غذايي، فيزيولوژي، تاسيسات و اماکن ورزشي، آزمون هاي ورزشي آشنا شده و در تمرينات عملي ورزش هاي فوتبال، واليبال، ژيمناستيک، بدمينتون، شنا شرکت مي کنند.
کساني که دوره کارشناسي تربيت بدني و علوم ورزشي را به پايان مي رسانند مي توانند علاوه بر تدريس دروس تربيت بدني در مدارس و مراکز آموزشي بکار کارشناسي تربيت بدني در سازمانهاي دولتي، فدراسيون هاي ورزشي و نهادهاي انقلابي و همچنين خدمت در مراکز ورزشي و درماني جانبازان و معلولين بپردازند.
توانايي هاي لازم:
دانشجوي اين رشته بايد از کودکي ورزشکار باشد. چون يکسري از مهارت هاي پايه اي را مثل ژيمناستيک و يا دوميداني که نياز به هماهنگي کامل عصب و عضله دارد، نمي توان در بزرگسالي فراگرفت. در ضمن افرادي که از کودکي اهل ورزش هستند، انگيزه ي بيشتري براي فراگيري مطالب علمي و عملي از خود نشان مي دهند. گفتني است که قد آقايان داوطلب رشته تربيت بدني بايد حداقل 165 سانتي متر و خانم ها 158 سانتي متر باشد (قهرمانان تيم ملي از شرط ياد شده مستثني هستند) و حداقل ديد چشم آنها بايد 7 از 10 باشد. گفتني است که اين رشته بصورت نيمه متمرکز دانشجو مي گيرد. يعني در يک آزمون عملي مهارت، آمادگي و توانايي جسمي دانشجويان سنجيده مي شود.
موقعيت شغلي در ايران:
فارغ التحصيل تربيت بدني مي تواند به عنوان مربي و مسوول ورزش در وزارتخانه ها و بعضي از وزارتخانه ها که بخش تربيت بدني دارند، فعاليت کند. همچنين مي تواند در ساخت وسايل و البسه ورزشي مشاور يک طراح باشد. چون نظرات يک کارشناس ورزشي نقش موثري در بهبود وسايل ورزشي دارد. در کل فارغ التحصيل اين رشته اگر فرد فعالي باشد، هيچ وقت بيکار نمي ماند چون مي تواند به عنوان مربي در باشگاه هاي ورزشي آزاد فعاليت کند و يا به عنوان مربي، کارشناس يا مربي بدنسازي جذب سازمان تربيت بدني شود.
شرايط ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر:
فارغ اتحصيلان رشته کارشناسي تربيت بدني و علوم ورزشي در صورت داشتن علاقه جهت ادامه تحصيل مي توانند در رشته هاي زير در مقطع کارشناسي ارشد ادامه تحصيل دهند.
درس هاي اين رشته در طول تحصيلي:
دروس پايه:
آناتومي انساني، فيزيولوژي انساني، شيمي عمومي، فيزيک عمومي، رياضيات پايه و مقدمات آمار، کمک هاي اوليه، زيست شناسي.
دروس اصلي:
اصول فلسفه آموزش و پرورش، مباني برنامه ريزي آموزش متوسطه، روانشناسي کودکي و نوجواني، روانشناسي تربيتي، اصول و فنون مشاوره و راهنمايي، سنجش و اندازه گيري، توليد و کاربرد مواد آموزشي، روش ها و فنون تدريس، مديريت آموزشي.
دروس تخصصي:
اصول و مباني تربيت بدني، تاريخ تربيت بدني، تغذيه و ورزش، آسيب شناسي ورزشي، رشد و تکامل حرکتي، فيزيولوژي ورزشي، يادگيري حرکتي، سنجش و اندازه گيري در تربيت بدني، بهداشت و ورزش، تربيت بدني در مدارس، مديريت سازمانهاي ورزشي، مديريت و طرز اجراي مسابقات، زبان اختصاصي، حرکت شناسي ورزشي، حرکات اصلاحي، تربيت بدني و ورزش معلولين، مقدمات بيومکانيک ورزشي، مباني رواني و اجتماعي، تربيت بدني، آمادگي جسماني، فوتبال، دو و ميداني، ژيمناستيک، شنا، واليبال، بسکتبال، هندبال، تنيس روي ميز، کشتي، بدمينتون.
1ـ تربيت بدني و علوم با گرايش هاي:
ـ مديريت ورزشي
ـ فيزيولوژي
ـ رفتار حرکتي
ـ حرکات اصلاحي
ـ آسيب شناسي
2ـ ساير رشته هاي کارشناسي ارشد ناپيوسته گروه علوم انساني (تحصيلات تکميلي)
بازار کار و موقعیت شغلی فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی در کشور
كساني كه دوره كارشناسي تربيت بدني و علوم ورزشي را به پايان مي رسانند مي توانند علاوه بر تدريس دروس تربيت بدني در مدارس و مراكز آموزشي بكار كارشناسي تربيت بدني در سازمانهاي دولتي ، فدراسيونهاي ورزشي و نهادهاي انقلابي و همچنين خدمت در مراكز ورزشي و درماني جانبازان و معلولين بپردازند.
فارغ التحصیل تربیت بدنی همچنین می تواند به عنوان مربی و مسوول ورزش در وزارتخانه ها و بعضی از وزارتخانه ها که بخش تربیت بدنی دارند، فعالیت کند. همچنین می تواند در ساخت وسایل و البسه ورزشی مشاور یک طراح باشد. چون نظرات یک کارشناس ورزشی نقش موثری در بهبود وسایل ورزشی دارد. در کل فارغ التحصیل این رشته اگر فرد فعالی باشد، هیچ وقت بیکار نمی ماند چون می تواند به عنوان مربی در باشگاههای ورزشی آزاد فعالیت کند و یا به عنوان مربی، کارشناس یا مربی بدنسازی جذب وزارتخانه ورزش و جوانان(سازمان تربیت بدنی)شود.
در ادامه بازار کار این رشته باید بگم اگه کسی زرنگ باشه بیکار نمیمونه، ساده ترین کار این است که با کارت های مربیگری که بدست میاورید میتوانید در انواع باشگاه ها ورزشی مشغول به کار و یا اینکه کارشناس تربیت بدنی ارگانها و سازمان های مختلف شوید. (کارشناس تربیت بدنی همه ی کارهای مربوط به حوزه ی تربیت بدنی در سازمان ها رو انجام میدهد) و یا میتوانید به عنوان معلم ورزش مدارس(در مقاطع ابتدایی؛راهنمایی و متوسطه پسرانه و دخترانه مشغول به کار شوید و یا در بخش های مدیریتی باشگاه های و هیات های مختلف مشغول به خدمت به کشور عزیزمان شوید .یا اصلا خودتان یه باشگاه فرهنگی – ورزشی راهاندازی کنید و یا اینکه مربی و یا روانشناس ورزشی یک تیم باشگاهی بشید.
در مورد بازار کار گرایش های مختلف هم باید بگویم که در حد کارشناسی در کشور ما چندان تفاوتی ندارد و این گرایشی بودن بیشتر در مقطع کارشناشی ارشد(فوق لیسانس) میتواند مفید باشد. مگر اینکه در شرایط خاصی سازمانی نیاز به لیسانس(کارشناس) تربیت بدنی و علوم ورزشی با گرایش خاص داشته باشد.
بازار کار و موقعیت شغلی فوق لیسانس (کارشناسی ارشد)گرایش مدیریت ورزشی تربیت بدنی
1- عضویت در هیات علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور و تدریس دروس تخصصی نظری و عملی تربیت بدنی در مقاطع کاردانی و کارشناسی(فوق دیپلم و لیسانس)
2- تدریس درس تربیت بدنی و ورزش عمومی(تربیت بدنی 1 و 2 ) دانشجویان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دانشگاههای دولتی؛پیام نور؛غیرانتفاعی؛جامع علمی کاربردی و آزاد اسلامی؛اموزشکده سما
3- برنامه ریزی و مدیریت آموزشی در تربیت بدنی دانشگاهها و مراکز آموزش تربیت بدنی
4- تدریس دروس نظری و عملی اختصاص ورزش در دوره های تربیت مربی ورزش
5- برنامه ریزی و مدیریت در تربیت بدنی سازمانهای ورزشی کشور نهادهای انقلابی و بخش خصوصی
6- انجام تحقیق در مسائل تربیت بدنی و ورزش در مراکز تحقیقی و دانشگاهها
7- تدریس در موسسات آموزش عالی برای تربیت متخصصان و معلمان تربیت بدنی در سطح کارشناسی
8- تدريس درس مديريت ورزشي در دوره هاي كارداني و كارشناسي
9- تدريس در كارگاه هاي آموزشي مديران ورزشي
10- اداره امور و كارشناسي سازمانهاي ورزشي دولتي – خصوصي
11- اداره امور و كارشناسي فدراسيونها و هيئت ها و انجمن هاي ورزشي
12- سرپرستي تيم ها و كاروانهاي ورزشي
13- اداره و كارشناسي اماكن ورزشي
14- مشاوره و همكاري با موسسات آموزشي، سازمانها و فدراسيونها ، هيئت ها و پايگاه هاي ورزشي در برنامه ريزي فعاليتهاي بدني كاركنان
15- پژوهش و تحقیق در شاخه هاي مختلف مدیریت ورزشی
16-تربيت كارشناس تربيت بدني در حيطه مدیریت
17-راهنمايي و برنامه ريزي براي آشنايي مربيان و ورزشكاران با اصول مدیریت ورزشی
18-استخدام در اداره تربیت بدنی وزارتخانه آموزش و پروش کشور
19-استخدام در وزارتخانه ورزش و جوانان و ادارات کل ورزش و جوانان استانها و شهرستانها
20-استخدام در سازمان صدا وسیما ؛به عنوان گوینده؛مجری و یا کارشناس برنامه های ورزشی رادیو و تلویزیون کشور
بازار كار گرايش فيزيولوژي ورزشی رشته تربیت بدنی:
1- تدريس مسائل فيزيولوژي، علم تمرين، تغذيه و ورزش
2- تحقيق در زمينه مسائل فيزيولوژي ورزش، علم تمرين ، تغذيه و ورزش
3- برنامه ريزي و تجويز تمرينات ورزشي به منظور افزايش توانمندي هاي جسماني حركتي افراد عادي ، آسيب ديده و …
4- برنامه ريزي و تجويز تمرينات ورزشي خاص براي رشته هاي مختلف ورزشي و تنظيم رژيم هاي غذايي ويژه
5- مشاوره و همكاري با موسسات آموزشي، سازمانها و فدراسيونها ، هيئت ها و پايگاه هاي ورزشي در برنامه ريزي فعاليتهاي بدني كاركنان
گرايش رفتار حركتي:
1- تحليل وضعيت مربوط به رشد در كودكان و نوجوانان
2- تحليل وضعيت مربوط به يادگيري و اجراي مهارتهاي حركتي در کليه رده هاي سني
3- شناخت اثرات روانشناختي فعاليتهاي ورزشي و همچنين شناخت ويژگي هاي رواني ورزشكاران وشيوه هاي بهبود مهارت رواني
4- درك اهميت تحقيق در رفتار حركتي روي فرايند تدريس – يادگيري
5- تدريس دروس يادگيري حرکتي، رشد و تكامل حركتي در دوره هاي پايين تر و دوره هاي مربيگري
6- پژوهش در شاخه هاي مختلف رفتار حركتي
گرايش حركات اصلاحي و آسيب شناسي ورزشي :
1- تدريس درس آسيب شناسي ورزشي، معلولين ، كمكهاي اوليه
2- تدريس درس حرکت درماني در دوره هاي پايين تر
3- تدريس حركات اصلاحي و معرفی رشته تربیت بدنی، نوتواني ورزشي در دوره هاي كارداني و كارشناسي
4- راهنمايي و برنامه ريزي براي استفاده از ورزش در جهت حفظ سلامت عمومي و كمك به بيماران و معلولين
5- راهنمايي و برنامه ريزي براي آشنايي مربيان و ورزشكاران به اصول علمي و تكنيكي ساده در كنترل و پيشگيري از آسيبهاي ورزشي
6- تربيت كارشناس تربيت بدني در حيطه آسيب شناسي ورزشي و حرکات اصلاحي
7- غربال گري و راهنمايي در زمينه ناهنجاري هاي اسكلتي – عضلاني در كليه اقشار جامعه بويژه دانش آموزان
مطالب مرتبط