دانلود تحقیق معاد و جاودانگی انسان
مقاله ای کامل درباره معاد و جاودانگی انسان، تحقیق درس اندیشه اسلامی
مقدمه:
بحث ما درباره مساله معاد است- مساله معاد از نظر اهمیت بعد از مساله توحید مهمترین مساله دینی و اسلامی است. پیغمبران (و بالخصوص آنچه از قرآن درباره پیغمبر ما استفاده می شود) آمده اند برای اینکه مردم را به این دو حقیقت مومن و معتقد کنند: یکی به خدا مبادأ و دیگر به قیامت و فعلا – به اصطلاح معمول ما- معاد.
– مساله معاد چیزی است که برای یک مسلمان ایمان به آن لازم است؛ یعنی چه؟
یعنی در ردیف مسائلی نیست که چون از ضروریات اسلام است ایمان به پیغمبر ضروری است، پس ایمان به آن هم به تبع ایمان به پیغمبر ضروری است. ما بعضی چیزها داریک که باید به آنها معتقد بود به این معنا که اعتقاد به آنها از اعتقاد به پیغمبر منفک نیست. مساله معاد و قیامت مثل روزه از ضروریات اسلام است (یعنی نمی شود کسی معتقد به پیغمبر باشد ولی منکر معاد باشد) در تعبیرات قرآن کامه ایمان به قیامت ایمان به یوم آخر آمده است؛ یعنی پیغمبر مساله معاد را به عنوان یک چیزی عرضه کرده است که مردم همان طوری که به خدا ایمان و اعتقاد پیدا کنند به آخرت هم باید ایمان و اعتقاد پیدا کنند، که معنی آن این می شود که همین طوری که خداشناسی لازم است یعنی انسان در یک حدی مستقلا با فکر خودش باید خدا را بشناسد) در مساله معاد نیز انسان باید معاد شناس باشد؛ یعنی پیغمبر که در مساله معاد بگوید چون من می گویم معادی هست شما هم بگویید معادی هست مثل اینکه من گفتم روزه واجب است و شما هم بگویید روزه واجب است. نه، ضمنا افکار را هدایت و رهبری و دعوت کرده که معاد را بشناسد، معرفت و ایمان به معاد پیدا کنند.
– علت اینکه مسلمین معاد را جزء اصول دین قرار داده اند این بوده که اسلام درباره معاد یک امر علاوه ای از ما خواسته؛ یعنی نخواسته ما فقط آن را به عنوان یکی از ضروریات اسلام به طفیل قبول نبوت قبول کرده بایم. خواسته که خود ما هم مستقلا به آن ایمان و اعتقاد داشته باشیم؛ ولو مثلا ما به نبوت اعتقاد نداشته باشیم، به معاد اعتقاد نداشته باشیم. این که «ولو» می گوییم نه اینکه از آن صرف نظر می کنم می خواهم بگویم یک مساله ای است که خواسته ما مستقلا به آن ایمان داشته باشیم و لهذا قرآن استدلال می کند بر قیامت؛ استدلال نمی کند بر روزه، می گوید روزه را پیغمبر گفته ولی استدلال می کند بر قیامت پ، چه آن نو استندلالی که پایه آن خود توحید است و چه آن استدلالی که پایه آن نظام خلقت است.
فهرست مطالب:
مقدمه
استدلال قرآن بر معاد
معاد در قرآن
انکار معاد بی دلیل است
پدیده های مشابه معاد
الف) رویش گیاه
ب) خواب اصحاب کهف
ج) زنده شدن حیوانات
د) زنده شدن بعضی از انسان ها در همین جهان
پاسخ به شبهات منکرین معاد
شبهه ی اعاده معدوم
شبهه عدم قابلیت بدن برای حیات مجدد:
شبهه درباره قدرت فاعل
شبهه درباره علم خداوند
وعده حتمی الهی
اشاره به براهین عقلی
تعبیر قرآن درباره مرگ
ویژگی های عالم آخرت از دیدگاه عقل
نتیجه گیری
منابع
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 22
مطالب مرتبط