بررسی نقش خانواده ها در افت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی
مقدمه
دانش آموزان در دوران ابتدایی بنا بر ضرورت نيازهاى درونى و فطرى خويش بدنبال کسب دانش و آگاهى هستند، بنابراين بصورت طبيعى به تحصيل علاقهمندند.
اغلب دانش آموزان در حال تحصيل در مدارس، از بهرهى هوشى لازم براى انجام تحصيل در مقطع مربوط به خود برخوردارند و به گفتهى بنيامين بلوم اغلب دانشآموزان قادر به کسب اهداف آموزشى هستند و تنها زمان يادگيرى براى آنها متفاوت است.
بیان مسئله :
بررسی پیرامون رابطه میان خانواده ها و افت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی ، تا چه اندازه به هدف ها، محتوا، فعالیت های یادگیری دانش آموزان، روش های ارزشیابی راهبردهای تدریس، ابزار یادگیری، زمان و مكان یادگیری پرداخته ایم و محیط های آموزشی مان عوامل اجرایی، معلم و مسئولان با این امور آشنا هستند. آیا واقعاً نقطه شروع همه فراگیران یكسان است؟ آیا همه باید به یك شكل و شیوه مورد ارزشیابی قرار بگیرند؟ آیا ارزشیابی ها استاندارد است؟ و دارای اعتبار هستند؟ می توانند هدف های رفتاری موردنظر را بسنجند؟ باتوجه به مراحل پدیده آموزشی صحبت درباره افت تحصیلی نباید سطحی و گذرا باشد. كلیه مراحل از شروع نوشتن ارزش ها، دیدگاه ها، هدف تا آخرین مرحله اجرا و ارزشیابی یك به یك با شیوه های همه پرسی، پرسشنامه، همایش، سمینار، تحقیقات آماری باید مورد بررسی قرار گیرد تا به عوامل موثر در افت تحصیلی به شیوه علمی دست یافت.
اهمیت و ضرورت تحقیق :
در كشور ما محتوای كتب درسی توسط دفاتر تحقیق و تالیف كتب درسی به وسیله اساتید متخصص تدوین می شود. سطح ارتباط مولفین كتاب با عوامل درگیر با محتوای كتب معلم و شاگرد ضعیف بوده و نسبت به نیاز دانش آموز و تقاضای معلم بی اطلاع هستند یا حداقل شناخت از نزدیك وجود ندارد.
برخی از موارد این تحقیق مربوط به
بررسی علل و عوامل مؤثر در افت تحصیلی دانش آموزان
افت تحصيلى و مشکلات ناشى از آن
نقش سطح علمی معلمان
ناآشنایی با حیطه عاطفی دانش آموزان
مشکلات خانوادگی
مشکلات عاطفی
مشکلات تدریس
و..
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 32
مطالب مرتبط