دانلود پاورپوینت روانشناسی محیط در معماری powerpoint ppt
مقاله درس انسان، طبیعت، معماری
رابطه انسان، فضا ، معماری
روانشناسی محیطی مطالعه پیچیده بین مردم و محیط اطرافشان است. به عقیده جیفورد (Gifford) روانشناسی محیطی با شاخه اصلی روانشناسی تفاوت دارد زیرا به محیط فیزیکی روزمره می پردازد. این علم چارچوبی از نقطه نظرات، تحقیقها و فرضیات را فراهم می آورد که می تواند به ما در درک بهتری از روابط متقابل انسان و محیط اطراف، کمک کند. با استفاده از این دانش می توان پیش از طراحی و ساخت، ارزیابیهایی را انجام داد که بهترین ابزار برای طراحان حرفه ای به حساب می آید. اگر ما بدانیم چه چیز در گذشته عملکرد بهتری از خود نشانداده است، برای طراحی بهتر در آینده آمادگی بیشتری خواهیم داشت. با استفاده از تئوریهای کنترل می توان مشاهده کرد که محیط نقش اساسی را در شکل گیری احساس ارزشها و توانمند ساختن برای افراد و گروههای مختلف ایفاء می کند. فرضیه فضای قابل دفاع پیشبینی می کند که تغییرات مشخصی در طراحی فضاهای مسکونی که باعث کاهش فضاهای شهری عمومی و افزایش طبیعی نظارت، بازبینی و حس مالکیت توسط ساکنین می شود، باعث کاهش جرم خواهد شد. در محله هایی در اوهایو و نیویورک با در نظر گرفتن این امر در طراحی و توجه به فضاهای قابل دفاع، نرخ جرم کاهش یافته است. نمونه دیگر پارکی در یکی از محلات سیاتل می باشد که ساکنان محله نهایت مراقبت و نگهداری را از پارک محله خود انجام می دهند. شهروندان نقش فعالی را در از بین بردن علفهای هرز، تمیزکردن مسیرها و بطور کلی مراقبت از سلامت پارک ایفاء می کنند. در اصل آنها پارک را مال خود می دانند.
پاورپوینت روانشناسی محیط در معماری برای دروس معماری منظر ، طراحی معماری ، تنظیم شرایط محیطی و … کاربرد دارد. این پاورپوینت در ۳۵ اسلاید آماده شده که در ادامه می توانید بخشی از آن را مطالعه نموده و فهرست مطالب این پاورپوینت را نیز مشاهده نمایید و در صورت تمایل اقدام به خرید پاورپوینت روانشناسی محیط در معماری نمایید.
فضای معماری با زندگی رابطه ای نا گسستنی دارد . انسان هنگامی که متولد می شود در فضایی جدید قرار می گیرد که همان فضای معماری است. انسان در فضای معماری زندگی می کند، به فضا فکر میکند و فضا را خلق می نماید . معماری هنر به نظم درآوردن فضاست و انسان نمی تواند قبل از آنکه افعال خود را منظم کرده و به زندگی خود نوعی سازمان بخشیده باشد فضا را به نظم درآورد. رابطه انسان با فضای معماری رابطه ای است روزمره که بخش مهمی از زندگی او را در بر می گیرد. زیرا انسان این فضا را از درون نیز تجربه می کند . از این رو بعد از قرن ها هنوز مساله اصلی معماری، فضا و زندگی و چگونگی ارتباط بین این دو است. فضای معماری که اصلی ترین وجه معماری است، از طریق اصلی ترین وجه زندگی یعنی خلاقیت می تواند ایجاد شود.
عناصر خطی عمودی در معماری
یک عنصر خطی قائم ، از قبیل ستون ، نقطه ای را در سطح زمین ایجاد و آن را در فضا قابل رویت می سازد. یک ستون وقتی تنها قرار می گیرد جهت دار نیست مگر اینکه در انتهای مسیری باشد که به آن ختم می شود ، محورهای بیشماری می توانند از آن بگذرند.
یک ستون وقتی درون حجم تعریف شده ای از فضا قرار می گیرد ، فضای اطراف خود را تفکیک و در بستن فضا دخالت می کند ، یک ستون می تواند به دیوار بچسبد و سطح آن را تفکیک نماید ، می تواند کنج فضا را تاکید و تلاقی دیوارهای آن را مخفی کند ، یک ستون وقتی به طور آزاد در فضا قرار می گیرد می تواند تقسیمات فضایی را در درون یک اتاق تعریف نماید.
یک ستون وقتی در مرکز یک اتاق قرار می گیرد به عنوان مرکز آن فضا خودنمایی نموده ، تقسیمات فضایی مساوی را در فاصله خود و دیوارهای اطراف تعریف می کند.
فرم های الحاقی و برش یافته
ترکیب جمعی :
۱- فرم الحاقی
۲- نوع نسبتا آسان
۳- زیبا ، پرتحرک
۴- با دسته بندی و ایجاد سلسله مراتب می تواند کاملا انتظام یابد.
ترکیب های مکعب شکل :
بسیار مشکل از نظر ارضای روان
بسیار آسان از نظر راحتی در ترکیب
فرم برش یافته :
۱- دارای امکانات بسیار
۲- از دید خارجی مقاصد معمارانه تامین می شود
۳- از نظر داخلی تمام نیازهای عملکردی برآورده می گردد(ورود نور ، تداوم فضایی ، سیرکولاسیون )
فهرست مطالب :
رابطه انسان ، فضا ، معماری
عناصر خطی عمودی در معماری
فرم های الحاقی و برش یافته
فرم های مجموعه ای
تفکیک وجه
روانشناسی در معماری
فضاهای معماری
روانشناسی رنگ و معماری ایرانی
اهمیت روانشناسی در معماری مدارس
فلسفه معماری ویژگیهای روحانی و فرا واقعی
روانشناسی محیط و معماری منظر
تفاوت های طراحی درک محیطی و درک عامیانه
تعادل در معماری
انواع تعادل
خلاقیت در معماری
تکنیک های خلاقیت
بافت
شکل
حجم
روانشناسی در طراحی داخلی
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 35
مطالب مرتبط