پروپوزال بررسی ارتباط آموزش های پیش دبستانی و تحول شناختی

این پروپوزال در مورد بررسی ارتباط آموزش های پیش دبستانی و تحول شناختی دانش آموزان اول ابتدایی (رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش) می‌ باشد. پروپوزال کامل و آماده ، نگارش حرفه ای براساس اصول پروپوزال نویسی ، منبع نویسی داخل متن و پاورقی

پروپوزال بررسی ارتباط آموزش های پیش دبستانی و تحول شناختی

مقدمه
سال های آغازین زندگی کودک، یکی از مهم ترین دوره‏های تحول او به شمار می‏آید، آنچه در این دوران رخ می‏دهد به‏ طور اساسی بر تحول بعدی کودک اثرگذار است به همین دلیل نظام آموزش و پرورش توجه به تحول و پرورش کودک را به عنوان یکی از کارکرد های اساسی خود قرار داده است.

در این میان دورۀ پیش از دبستان که دورۀ جدا شدن تدریجی کودک از محیط خانه، آماده شدن برای انس گرفتن با کودکان دیگر و آشنایی با کار در مدرسه تلقی می شود (صافی، 1386) به عنوان درون دادی حساس از نظر ابعاد تحول مورد تأکید فراوان قرار گرفته است.

پژوهش ها حاکی از آن است که گذراندن دورۀ پیش دبستانی در تحول کلی و همه جانبۀ کودک اهمیت بسزایی دارد به ویژه اگر این نوع برنامه ها به گونه ای مؤثر سازمان داده شوند، می توانند محرومیت ناشی از کمبودهای محیط خانواده را جبران کنند و کودک را در ساختن مبنایی قوی برای سهولت تحول بعدی و بارور شدن استعداد هایش یاری کنند (کول ، ترجمۀ مفیدی، 1372).

به همین دلیل آموزش و پرورش در دورۀ پیش از دبستان در نظام های آموزشی بسیاری از کشور های جهان، جایگاه حساس و ارزشمندی دارد و در بعضی از کشورها، تقریباً همۀ کودکان قبل از ورود به دبستان، در این مراکز تربیتی، پرورش می یابند.

برخی از کارشناسان تعلیم و تربیت نقش آموزش های پیش از دبستان را در آمادگی برای ورود به دبستان، توسعۀ خزانۀ لغوی و ایجاد مفاهیم اساسی و قدرت بیان کودکان بسیار مؤثر بر می شمرند؛ لذا بر ایجاد دوره-های قبل از دبستان و توسعۀ کانون های آمادگی مدارس تأکید می کنند؛ بر همین اساس تعداد زیادی از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، آموزش پیش دبستانی را جزئی از نظام آموزش و پرورش خود قلمداد کرده اند (صافی، 1386).

در ایران پژوهش ها مؤید اهمیت و ضرورت دورۀ پیش دبستانی است از این رو کودکان گروه سنی 4 تا 6 سال تحت پوشش برنامه های تربیتی دورۀ پیش دبستانی قرار می گیرند. کودکان دورۀ پیش دبستانی ویژگی هایی از نظر شناختی، عاطفی، جسمانی و حرکتی دارند که در فرایند تربیت باید آنان را شناخت و به تناسب ویژگی هایشان به تربیت آنان پرداخت.

به همین جهت در شورای عالی آموزش و پرورش توجه به ابعاد تحول کودک در حیطه های شناختی، عاطفی و روانی-حرکتی مورد تأکید واقع شده است (شورای عالی آموزش و پرورش، 1391). یکی از این ابعاد تحول شناختی است که این پژوهش در نظر دارد نقش آموزش پیش دبستانی را بر تحول شناختی دانش آموزان بر پایۀ اول ابتدایی ارزیابی کند.

فهرست مطالب:
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلی
ضرورت و اهمیت موضوع
اهداف تحقیق
سوالات تحقیق
روش تحقیق
جامعه، نمونه ی آماری
روش تجزیه و تحلیل داده ها
جدول زمانبندی شده انجام پایان نامه
منابع فارسی کامل
منابع انگلیسی کامل


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 27

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط