این پاورپوینت به بررسی مفاهیم و اصول مرتبط با خرابی پیشرونده در سازه ها می پردازد. موضوعاتی نظیر علل و عوامل ایجاد خرابی پیشرونده، تحلیل های موردی، روش های طراحی برای مقاوم سازی سازه ها در برابر خرابی پیشرونده، و استراتژی های مختلف برای کنترل و کاهش اثرات این نوع خرابی به طور جامع در این ارائه مورد بررسی قرار گرفته اند.
مقدمه
خرابی پیشرونده یکی از مخاطرات جدی در طراحی و بهره برداری از سازه ها است که می تواند به سرعت و به صورت غیرمنتظره، کل سازه یا بخشهای عمده ای از آن را تخریب کند. این نوع خرابی، اغلب به دلیل شکست یک یا چند عنصر سازه ای به وقوع می پیوندد و در صورتی که به درستی مهار نشود، می تواند منجر به فروپاشی کامل سازه شود. نمونه های متعددی از خرابی های پیشرونده در تاریخ سازه ها ثبت شده است که از جمله معروف ترین آنها می توان به فروپاشی برج های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک اشاره کرد. این رویدادها به خوبی نشان می دهند که طراحی سازه ها برای مقابله با چنین خرابی هایی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
در طراحی سازه ها برای مقاومت در برابر خرابی پیشرونده، دو رویکرد اصلی مورد استفاده قرار می گیرد: رویکرد مستقیم و رویکرد غیرمستقیم. در رویکرد مستقیم، سازه به گونه ای طراحی می شود که در صورت حذف یک یا چند عنصر بحرانی، سازه قادر به تحمل بارهای اضافی و جلوگیری از فروپاشی کامل باشد. این رویکرد با تقویت محلی عناصر سازه ای و ایجاد مسیرهای باربری جایگزین، به دنبال افزایش مقاومت کلی سازه در برابر خرابی های ناگهانی است. از سوی دیگر، رویکرد غیرمستقیم بر افزایش پیوستگی و شکل پذیری سازه تاکید دارد تا خرابی های موضعی نتوانند به سرعت به بخش های دیگر سازه سرایت کنند.
خرابی های پیشرونده می توانند ناشی از عوامل مختلفی باشند، از جمله بارهای غیرعادی مانند انفجارها، برخوردهای تصادفی، و یا حذف ناخواسته المان های سازه ای به دلیل خطاهای اجرایی. این بارها معمولاً به گونه ای غیرقابل پیش بینی و با شدتهای مختلف عمل می کنند، که این امر نیاز به تحلیل های دقیق و طراحی های مقاوم را دوچندان می کند.
فهرست مطالب
- خرابی پیشرونده و طراحی مقاوم سازه ها در برابر آن
- بارهای غیرعادی (Abnormal Loading)
- طبقه بندی بارهای غیرعادی
- استراتژی های طراحی
- روش های متنوع برای کاهش احتمال خطر خرابی پیشرونده
- روش کنترل حادثه (Event Control Method)
- روش طراحی غیرمستقیم (Indirect Design Method)
- روش طراحی مستقیم (Direct Design Method)
- روش مقاوم سازی محلی ویژه (The Specific Local Resistance Method)
- روش مسیر جایگزین (The Alternate Path Method)
- تحلیل مورد استفاده در روش مسیر جایگزین
- مقایسه روش های طراحی
- پایان
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 38
مطالب مرتبط