این پاورپوینت در مورد اسراف در اقتصاد اخلاق بوده و شامل 25 اسلاید قابل ویرایش می باشد.
اقتصاد اخلاق
اقتصاد اخلاق نامی نو از مباحث ارزشی قدیمی در اقتصاد است که با توجه به رعایت اصول اخلاقی به تحلیل پدیدههای اقتصاد و رفتار اقتصادی میپردازد.
روش بررسی: منافع فرد و جامعه با ملاحظات مادّیات و معنویات هردو مدّ نظر قرار گیرد.
از نگاه رایج به مسائل اقتصادی جامعتر است و ضمن قبول قوانین علمی اقتصاد سعی بر یافتن رفاه مادّی و معنوی انسان در دامنهای وسیعتر از مادّیات صرف دارد.
اسراف
اسراف: «از حد اعتدال خارج شدن» است و این خروج بیشتر به اخراج در فزونی است تا نقصان.
راغب: «سرف» تجاوز از حد در کلیه افعال انسان
قرآن خطی شماره 4 آستان قدس رضوی: اَسْرَف به معنی «تباهکاری کند» و ِاسراف به معنی «تباهیها و تباه کرده» معنی شده است. این معنی از لحاظ اقتصادی در این بحث اهمیت بسزایی دارد.
قرآن
یٰا بَنی آدَمَ خُذُوا زینَتَکُم عِنْدَ کُلِّ مَسجِدٍ وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لاٰتُسْرِفُوا اِنَّهُ لاٰ یُحِبُّ الْمُسْرِفینَ
ای فرزندان آدم زینتهای خود را در هر مسجدی برگیرید و بخورید و بیاشامید و اسراف مکنید که خداوند اسرافکاران را دوست نمیدارد
تفسیر
معنی برحسب تنزیل:
استعمال قوا و اعضا در هر کاری زیادتر از مقدار تحصیل حقیقت آن فعل و زیادتر از تحصیل کمالات آن اعمّ از اینکه فعل واجب باشد یا مستحب یا مباح، اسراف محسوب میشود
معنی برحسب تأویل و باطن:
اسراف در خوردن و آشامیدن و پوشیدن به این است که نفس بر عقل غلبه کرده و از امر و نهی در مورد آنها غفلت میکند، یعنی اسراف تحصیل کردن مشتهیّات و خواستههای نفس است غالب بر عقل و امر الهی
اخبار
عن عبدالله بن عمر: «مَرَّ رَسُولُالله صلیالله علیه واله بِسَعد وَ هُوَ یَتوضّأُ، فقال: لاتَسرف یا سَعدُ!
قال: اَفی الوُضُوء سَرَف؟ قال: نِعم وَان کُنتَ عَلی نَهرِ جار»
از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم وارد شده:
آیا در وضو اسراف هست؟
فرمود: بلی، در وضو اسراف هست اگر چه بر سر نهر جاری باشی.
رفتار مصرف کننده و اسراف
فروض نظریه رفتار مصرف کننده در اقتصاد خرد:
اگر مصرف کننده مطلوبیت بیشتری از مصرف A بدست آورد تا B میگوئیم A مرجح است به B.
برای تمام گزینههای ممکن B و A مصرف کننده:
– بین A و B یا A را بر B یا B را بر A ترجیح میدهد
– یا بین A و B بیتفاوت است.
– فقط یکی از این ترجیحات صحیح است
اگر A را بر B و B را بر C ترجیح دهد او A را بر C ترجیح خواهد داد. Transitive
فرض مرتبی بودن مطلوبیت Ordinal
تابع مطلوبیت از قبیل اکیداً شبه مقعرStrictly quasi concave
فروض حاشیهای دیگر از لحاظ کیفیت، زمان و مقدار کالا (غیرعدد صحیح بودن)
اشباع ناپذیری Non-Satiation
این فروض رفتار عقلانی مصرف کننده را تشکیل میدهد و در اقتصاد اخلاق نیز مورد قبول است:
کل ما حکم به العقل حکم به الشرع.
در اقتصاد اخلاق و در مبحث اسراف: فرض اشباع ناپذیری را وارد نمیکنیم.
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 25
مطالب مرتبط