این تحقیق در مورد نقش رسانه و رادیو در تنوع فرهنگی می باشد و به بیان نقش رسانه و علی الخصوص رادیو در تنوع فرهنگی می پردازد.
مقدمه
رسانههای جمعی و ازجمله رادیو جایگاه بسیار مهمی در شکلدادن به نگرشها و افکار عمومی بر عهده داشته و نقش مؤثری را در زمینه مشارکت اجتماعی ایفا میکنند.
چکیده
فرهنگ در معانی وسیع خود،شناخت،باورها،هنر،اخلاق،زبان و آداب و رسوم و در یک کلام کلیت زندگی اجتماعی انسان را دربرمیگیرد.بر این اساس هیچ انسان بیفرهنگی وجود ندارد؛به تناسب و ضرورت تنوع زیستی و طبیعی اسنانها،تنوع فرهنگی هم در میان ملل وجود دارد.لذا همچنانکه حق زیست و حیات برای تمام مردمان،محترم است؛ تنوع فرهنگی هم از ضروریات زندگی اجتماعی دنیای مدرن امروزی است که اعلامیههای جهانی یونسکو نیز بر آن صحه گذاشته است.
از جمله ضروریات زندگی اجتماعی و جامعه مدرن امروزی تعدد و تکثر رسانههای ارتباط جمعی از جمله رادیوست. رادیو با توجه به ویژگیهای خاص خود از حیث سهل الوصول بودن،خاصیت همه جایی آن،رسانه گرم بودن و دامنه نفوذ آن،مورد توجه همه نظامهای ارتباطی دولتها و ملتهاست.
مردمان هر فرهنگ و قویبنا بر علقهها و وابستگیهای هویتی و عاطفی به فرهنگ خود،جذب رسانهها،برنامهها و محتواهایی از رسانهها میشوند که منعکسکننده عناصر فرهنگی خود آنها باشد.
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به سبب تعدد و تنوع اقوام و فرهنگهایی که در میان ملت ایران وجود دارد؛با اهتمامی که به توسعه شبکههای رسانهای محلی و استانی داشته و دارد موجب افزایش مخاطب رسانههای داخلی از یک طرف،و تقویت هویت و همگرایی ملی در کشور شده و این به نوبه خود مقاومت و ایستادگی در برابر نفوذ و تهاجم فرهنگی رسانههای بیگانه را سبب شده است.
فهرست مطالب
مقدمه
چکیده
تعریف فرهنگ
منظور از تنوع فرهنگی
مفادی از اعلامیه جهانی یونسکو درباره تنوع فرهنگی
برخی از تئوریهای ارتباطات
رادیو،رسانهای همه جایی،صدای زندگی واقعی
رادیو و محتوای فرهنگ بومی
کارکردهای ویژهی رادیوهای محلی(استانی)
جشنوارههای تولیدات رادیوها و مراکز استانها
منابع و ماخذ
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 14
مطالب مرتبط