چکیده:
ارزیابی اضطراب و فشار روانی دانش آموزان در سال های اخیر مورد توجه متخصصان روانشناسی و تعلیم و تربیت قرار گرفته است. هدف از این پژوهش، تاثیر نقش یادگیری خط بریل در اضطراب و فشار روانی نابینایان 14-18 سال شهر تهران می باشد. به همین منظور تعداد دانش آموزان نابینا با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند از طریق پرسشنامه اضطراب کتل و سیاهه مقابله با فشار روانی CISS اطلاعات جمع آوری گردید. سپس یافته های به دست آمده از طریق فنون آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزار spss و آزمون t- test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شد. نتایج داده ها نشان داد که یادگیری خط بریل منجر به کاهش اضطراب و فشار روانی نابینایان می گردد.
واژگان کلیدی: خط بریل ، اضطراب، فشار روانی، نابینایی
فهرست مطالب
چکیده 5
فصل اول: کلیات پژوهش 6
مقدمه 7
بیان مسأله 12
اهمیت و ضرورت تحقیق 13
اهداف کلی تحقیق 14
فرضیه های پژوهش 14
سؤال پژوهش 15
روش پژوهش 15
تعریف واژه ها و اصطلاحات 15
تعریف نظری دانش آموز نابینا 15
تعریف عملیاتی دانش آموز نابینا 15
تعریف نظری خط بریل 15
تعریف عملیاتی خط بریل 15
تعریف نظری اضطراب 16
تعریف عملیاتی اضطراب 16
تعریف نظری فشار روانی 16
تعریف عملیاتی فشار روانی 16
فصل دوم: ادبیات پژوهش 17
اضطراب 18
مکانیسم های مغزی اضطراب 21
همه گیرشناسی اختلالهای اضطرابی کودکی و نوجوانی 23
درمان اختلالهای اضطرابی کودکان 25
مفهوم استرس 26
نخستین نشانه ها در تشخیص فشار روانی 28
حالت فشار روانی 29
نابینایی 32
تاریخچه ی آموزش نابینایان در جهان 34
تعریف و طبقه بندی نابینایی 35
نابینای قانونی و نیمه بینای قانونی 37
نابینای آموزشی 38
ویژگی های افراد نابینا 39
خصوصیات شخصیتی افراد نابینا 39
خصوصیات رفتاری و ظاهری افراد نابینا 40
ارزشیابی و تشخیص اختلال بینایی 41
بریل 42
فصل سوم: روش پژوهش 44
روش پژوهش 45
جامعه ی آماری 45
نمونه و روش نمونه گیری 45
شیوه ی نمره گذاری 47
اعتبار و روایی تست 47
روایی سیاهه مقابله با فشار روانی 50
اعتبار روایی مقابله با فشار روانی 50
نمره گذاری مقابله با فشار روانی51
روش جمع آوری اطلاعات 52
روش آماری 52
نتیجه گیری 53
پیشنهاد های پژوهش 54
منابع 55
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 58
مطالب مرتبط