این تحقیق در مورد موتور تزریق مستقیم بوده و به بررسی مفهوم ، تاریخچه ، عملکرد ، مزایا و معایب این موتور ها پرداخته می شود. این تحقیق به دانشجویان رشته های مکانیک خودرو و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.
مقدمه
سیستم تزریق مستقیم شرکت میتسوبیشی با اطلاعات دریافتی از سنسورهای مختلف، شرایط محیطی میزان دور موتور لازم و درخواستی را با همه شرایط سنجیده و بر این اساس، زمانبندی متغیر پاشش سوخت در مراحل تراکم یا مکش را مشخص میکند. خودرو در دور پائین و دورهای متوسط، عمل پاشش سوخت را درست در مرحله تراکم چند درجه پیش از عمل جرقه زدن شمع انجام میدهد. این عمل با توجه به نوع پاشش، چرخش افقی و فشار بالای پاشش همراه با چرخش عمودی سوخت هوا که توسط دیوارها و کف پیاله پیستون ایجاد میشود سوخت را دور شمع غنی و اطراف داخل سیلندر رقیق کرده و نسبت سوخت به هوا را از یک به ۱۴، به نسبت یک به ۴۰ میرساند، این عمل سبب کاهش فراوان مصرف سوخت میشود.
در دورهای بالا نیز که احتیاج به قدرت و شتاب احساس میشود پاشش به آرامی به منطقه مکش هوا انتقال مییابد. با چرخش پاشش و چرخش سوخت هوا حاصل از کف پیاله پیستون، نسبت سوخت هوا از یک به ۲۴ تا نسبت یک به ۱۳ متغیر است. در این موتورها، ورودیهای هوا برخلاف انواع قدیمی بر کف پیستون، حالت عمودی دارد، این نوع طراحی سبب شد قدرت و بازده تنفسی موتور افزایش یابد. در این حال، تزریق سوخت در داخل محفظه احتراق بهدلیل اینکه دما از محیط گرفته میشود سبب کاهش دما شده که به راحتی نسبت تراکم و محفظه احتراق را میتوان کوچکتر طراحی کرد که این عامل، قدرت خودرو را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.
نبود حامل سوخت به هوا، موجب راحتتر وارد شدن هوا به موتور میشود. همه این عوامل، کاهش مصرف و افزایش قدرت را در پی دارد. در عین حال، احتراق درست و مناسب و در عین حال کنترل شده در این سیستم، آلودگی را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد. این روش، از جدیدترین روشهائی است که برخلاف روشهای قبلی احتراق، بیشتر قابلیت کنترل دارد. در روش معمولی MPI که در کشور ما نیز متداول است، احتراق چندان تحت کنترل نیست اما در روش GDI و MPI پیشرفته، احتراق به اندازه زیاد تحت کنترل درآمده است. کنترل احتراق سبب کاهش آلودگی و مصرف و افزایش قدرت موتور خواهد شد.
موتور تزریق مستقیم چیست؟
موتورهای آینده و چگونگی آن به بحث داغ محافل صنعتی و دانشگاهی تبدیل شده است. سوخت هیدروژن، سوخت گاز، سوختهای گیاهی به همراه موتورهای اصلاح شده بنزینی یا دیزلی و موتورهای هیبریدی گوشهای از تلاشهای صورت گرفته برای دستیابی به موتورهای جدید است. مرکز تحقیقات موتور آلمان نیز در یک بررسی، در زمینه موتورهای بنزینی نظیر کوچکسازی Downsizing) ،موتورهای باتزریق مستقیم (GDI)و سیستم سوپاپهای کاملا متغیربرای ادامه حیات موتورهای احتراق داخلی در بحران سوخت و آلایندگی خودروها در ۱۰ سال آینده فنآوریهای جدید را چارهساز میداند.
درموتورهای معمول انژکتوری بنزین به داخل مانیفولد گازتزریق می شوداما در موتورهای تزریق مستقیم سوخت به داخل سیلندر تزریق می شود.نتیجه تزریق مستقیم نظارت دقیق تر بر نسبت هوا به سوخت در حالتهای مختلف رانندگی است.یکی دیگر از مزایای این سیستم قابلیت ایجاد تاخیر در تزریق مستقیم است که بر اساس آن توانایی به وجود آوردن مخلوط های متفاوتی در سیلندر حاصل می شود.
فهرست مطالب
مقدمه
موتور تزریق مستقیم چیست؟
تاریخچه
سیر تکاملی
دوره اول تا سال 1950
دوره دوم از سال 1950تاسال 1980
دوره سوم از سال 1995 تا اکنون
انواع سیستم احتراق GDI
ساختار سیستم احتراق
مزیت بهکارگیری این روش در خودروهای داخلی
معایب
اختلاف بین GDI و MPI
حالتهای موتور
1- دور آرام
2- دور زیاد
تکنولوژی های جدید بکار رفته در موتور
1- پیستون مخصوص(PISTTON CAVITY)
2-پمپ فشار قوی جهت ارسال سوخت (HIGH-PRESSURE FUEL PUMP)
3-انژکتور مارپیچ (HIGH-PRESSURE SWRIL INJECTION)
4-راهگاه ورودی هوای قائم
موقعیت محل نسبی استقرار شمع و انژکتور
سیستم احتراق هدایت دیواره ای
آرایش سیستم
مراحل عملکرد سیستم انژکتوری با هدایت دیواره ای
موقعیتهای احتمالی انژکتور و شمع برای افزایش فاصله نوک انژکتوراز شمع
طراحی گودی پیستون
سیستم احتراق هدایت هوایی
نتیجه گیری
منابع
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 35
مطالب مرتبط