این تحقیق در مورد بودجه و تقسیم آن بین شرکت های دولتی می باشد.
مقدمه
بخش عمدهای از رقم بودجه کل کشور، مربوط به منابع و مصارف شرکتهای دولتی، بانکها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت است که هم به طور اشتباه ارقام بودجه را متورم کرده است و در بسیاری از تحلیلها انحراف ایجاد میکند و هم از کارآیی لازم برخوردار نیست و از ابتدای سال اجرای بودجه هم طبق قانون قابلتغییر است و هر ساله کمترین وقت و تلاش برای رسیدگی به این بودجه از سوی قانونگذار صرف میشود، متاثر از ابهام در بنگاهداری دولتی، روش تهیه و تنظیم بودجه شرکتهای دولتی هم اشتباه است و خاصیتی ندارد. ارقام بودجه توسط عواملی تهیه و تنظیم نهایی میشود که کمترین آگاهی نسبت به ادبیات بنگاهداری، بودجه ریزی در بنگاههای اقتصادی و حتی وضعیت شرکتها دارند.
معنای لغوی
کلمه فرانسوی “Bougette “( بوژت)، در حقیقت ریشه کلمهای است که امروزه به عنوان بودجه(Budget)، مورد استفاده عموم قرار میگیرد. این کلمه ابتدا از زبان فرانسه به زبان انگلیسی و سپس به زبانهای دیگر راه یافته است.
مردم عادی، بودجه را به معنای دخل و خرج، درآمدها و هزینهها و دریافتها و پرداختهای دولت میشناسند؛ در حالیکه بودجه عبارتست از برآورد درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و پیشبینی هزینهها برای انجام برنامهها و عملیات معین در دوره محدودی از زمان، به منظور دستیابی به هدفهای از پیش تعیینشده. در این برآورد، درآمدها و هزینههای قطعی سال قبل و درآمدها و هزینههای مصوب سال جاری نیز ارائه میشود.
فهرست مطالب
مقدمه
معنای لغوی
تعریف قانونی بودجه
اصول بودجه
مراحل بودجه
شرح وظایف اداره کل بودجه
برخی از اشکالات موجود در نظام تهیه و تنظیم و تصویب بودجه شرکت های دولتی
۱- اشکالات ناشی از تفاوت ماهیت سرفصلهای بودجه
۲ – اشکالات ناشی از احتساب مضاعف (چندباره) ارقام
۳ – اشکالات ناشی از ابهام در مرجع نهایی تصویب بودجه شرکتها
۴ – اشکالات ناشی از نامناسب بودن ساختار فعلی با تنوع اهداف شرکتها
۵ – نامناسب بودن روش جمعآوری و آرایش اطلاعات بودجه
۶ – فقدان هدف مشخص در نظام فعلی بودجه شرکتهای دولتی
راهحلهای پیشنهادی
راه حل هایی برای اصلاح نظام فعلی
منابع
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 17
مطالب مرتبط