این تحقیق در مورد معماری مدارس قدیم می باشد و پس از بیان اصول معماری مدارس ، به بررسی اصول و شیوه معماری در مدارس قدیمی ایران می پردازد. این تحقیق به دانشجویان رشته های معماری و دیگر رشته های مرتبط با آن پیشنهاد می گردد.
مقدمه
بعد از آنکه فضاى آموزشى از نيايشگاهها جدا شد و شيوهٔ تدريس بهتدريج دگرگون گشت، احداث مدارس شکل تازهاى يافت. تدريس علوم دينى و مذهبى که در مساجد صورت مىگرفت به مدارس انتقال يافت. فضاى معمارى مدارس نيز همزمان با تحولات معمارى مساجد وارد مرحلهٔ تازهاى شد و از نقشهٔ چهار ايوانى براى ساختمان آن بهره گرفته شد و در تزئين آن از کاشيکارى و ساير تزئينات استفاده شد. مدارسى چون چهارباغ، سپهسالار و … را مىتوان معرف فضاى آموزشى در معمارى ايران دانست.
نقش معماری ساختمان مدرسه
اگر محیط آموزشی بخواهد زمینه ای ثمربخش برای نسل آینده باشد,ساختمانهایش می بایست خلاقانه باشند, نه تقلید شده. محیطی محرک برای آزاد کردن اندیشه و بیان خلاقه.
یکی از عوامل موثر تربیتی در آموزش و پرورش نوین, چگونگی فضای معماری مدرسه است. معلم, کتاب, دانش آموزان, روشهای تدریس, مدیریت آموزشی و خانواده از جمله عواملی هستند که معمولا در فرآیند یادگیری موثر تلقی گشته و مورد بررسی و کندوکاو قرار می گیرند. درحالی که درتعلیم و تربیت جدید, فضای آموزشی و فیزیکی مدرسه نه تنها یک محیط خشک و بی روح و فاقد تاثیر در فرآیند یادگیری محسوب نمی گردد, بلکه بعنوان یک عامل زنده و پویا در کیفیت فعالیتهای آموزشی و تربیتی دانش آموزان ایفای نقش می کند.
در و دیوار مدرسه نیز همانند علم و کتاب, برای دانش آموزان حامل پیام هستند و با کودکان و نوجوانان سخن می گویند. دیوارهای بلند و ضخیم, راهروهای تنگ و طویل محصور بودن و زندانی گشتن را القا می کند و محیط پر گل و سر سبز, کلاسهای تمیز و دارای رنگ مناسب و دلنشین, آرامش و نشاط را تلقین می کند.
فهرست مطالب
مقدمه
نقش معماری ساختمان مدرسه
فرم ساختمان در رابطه با اقلیم
انتخاب جهت قرار گیری ساختمان
تاریخچه مدرسه دارالفنون
اوج ظرافت هنر معماري در مدارس اصفهان
مدرسه آقاکافور
مدرسه امامي
جده بزرگ
جده کوچک
جلاليه
سليمانيه
شفيعيه
صدربازار
کاسه گران
ملاعبدالله
مدرسه ميرزا حسين
ناصري يا مدرسه عباسي
نيم آورد
بررسی تزئینات معماری مدرسه شوکتیه
منابع
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 34
مطالب مرتبط