این تحقیق در مورد ارتباط بین معلم و دانش آموز بوده و ضمن بیان راه های ارتباط صحیح بین معلم و دانش آموز، به بیان موانع و راهکارهای برطرف نمودن آن ها می پردازد. این تحقیق به دانشجویان رشته های علوم تربیتی ، آموزش ابتدایی ، علوم اجتماعی و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.
مقدمه:
انسان ها داراى قوّه خلاقيت هستند; برخى در يك زمينه داراى خلاقيت بيش تر و برخى در زمينه اى ديگر. خلاقيت مى تواند به وسيله معلمان در دانش آموزان شكوفا گشته و يا از بين برود. بنابراين، بايد محيط و فضاى مساعدى براى رشد و پرورش قوّه خلاقيت دانش آموزان فراهم آورد.
آموزش بدون ايجاد رابطه معنايي نخواهد داشت. معلمان در همان آغاز كار خود پي ميبرند كه نحوه برقراري ارتباط با دانشآموزان بسيار اهميت دارد. توصيه ميشود كه معلمان به تأثير نوع ارتباط خود بر شكلگيري گرايشهاي انگيزشي دانشآموزان توجه كنند. به عنوان مثال: اگر محبت دركلاس شكل يك مسؤوليت اجتماعي به خود گيرد، دانشآموزان به يكديگر كمك ميكنند و مواظب يكديگر هستند.
گلاسر عقيده دارد بدون شكوفايي محبت و ارزش وجود، تشكيل يك هويت موفق نا ممكن است بنابراين مهارتهاي ارتباط با دانشآموز، از مهمترين مهارتهاي مورد نياز يك معلم كارآمد ميباشد.
تاثیرات نحوه برخورد معلم با دانش آموزان
يكي از عوامل بسيار مهم در موفقيت معلم، چگونگي برخورد او با دانشآموزان در اولين روزهاي حضور در كلاس درس است. متأسفانه خيلي از مواقع اين عامل مهم مورد غفلت قرار ميگيرد و گاهي ديده ميشود كه ديدگاه برخي همكاران اين است كه در همان روزهاي اول به گونهاي برخورد كنند كه تا آخر سال كلاسي به ظاهر ساكت داشته باشند و دانشآموزان را سر به راه كنند.
-در سن معینی که کودک پا به کودکستان و یا دبستان می گذارد و تجربه جدیدی را در زندگی آغاز می کند تصور و پندار معلمان درباره فرد و نحوه آشنایی شاگرد با معلمان و رابطه ای که بین معلم و دانش آموز ایجاد می گردد عامل مهمی در شکل گیری شخصیت و نحوه خویشتن پنداری دانش آموز به شمار می آید. معلمان علاقه مند با رفتار انسانی خود دانش آموزانی با صفات انسانی و علاقه مند در مدرسه به وجود می آورند.
در حالی که معلمان بی علاقه و وقت گذران که به روابط انسانی بی توجهند دانش آموزانی افسرده و گریزان از مدرسه تربیت می کنند. اعتقاد و پندار معلم درباره نوع رفتار دانش آموز و توانایی های او و نحوه استفاده از این عوامل می تواند شخصیت دانش آموز را در مسیر خاصی پرورش دهد. معلمی که دانش آموز را در مدرسه با کلماتی نظیر تنبل، بی عرضه و بیچاره نامگذاری می کند، نباید از دانش آموز توقع داشته باشد که فرد علاقه مند و منطقی ای شود.
صد البته نيت اين افراد آن است كه در اين فضاي آرام بتوانند به دانشآموزان، درس علم و ادب بياموزند ولي نتيجهاي كه عايد ميشود متأ سفانه برخلاف اين خواسته و آرزو، موجب پيچيدهتر شدن اوضاع ميشود و گروهي از دانشآموزان به خصوص در دوره راهنمايي و متوسطه در مقابل اين شيوه عمل معلم مقاومت ميكنند و همين عامل به افزايش پرخاشگري و رفتارهاي نابهنجار موجب ميشود. در دوره ابتدايي نيز به روند شكلگيري شخصيت آنها لطمه وارد ميشود و بهاي آموختن چند مطلب درسي را با داشتن شخصيتي منفعل و يا پرخاشگر ميپردازند.
فهرست مطالب
مقدمه
تاثیرات نحوه برخورد معلم با دانش آموزان
راهکارهای ارتباط موثر با دانش آموز
1- ايجاد روابط مثبت با دانشآموز
2- اجتناب از تنبيه شديد و مكرر
3- پرهيز از پيش داوريهاي غير منصفانه
4- ابراز علاقه وتوجه به دانشآموزان
5- ثبات داشتن و بخشنده بودن
6- داشتن انتظارهاي بالا و ممكن
موانع ارتباطی بین معلم و دانش آموز
تدريس صرفاً کلامي
جالب، جاذب و مورد توجه نبودن پيام
انتقال منفي
رويايي شدن و در خود فرو رفتن دانش آموزان
بي توجه به سطح درک دانش آموزان
موانع فيزيکي
معلم و شيوه هاى پرورش تفكر اخلاق
شيوه هاى گوناگون تدريس
فعال شدن شاگردان در كلاس
ارتباط با اذهان خلّاق
هنر تدریس
رفتارهای غلط معلم
اصلاح ارتباط
تشویق
ایجاد انگیزه
نتیجه گیری
منابع
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 18
مطالب مرتبط