مقاله بررسی فقهی شهادت زن در اسلام

این تحقیق در مورد شهادت زن در اسلام بوده و به بررسی وجه حقوقی و قانونی آن می پردازد. این تحقیق به دانشجویان رشته حقوق و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.

مقدمه
يكي از مسائلي كه در مورد زنان و حقوق آنها وجود دارد و گاه موجب بروز ايجاد شبهه و اشكال از سوي برخي ناآگاهان و مغرضين مي شود، موضوع شهادت و گواهي زنان است . زيرا در قرآن كريم در اين مورد آمده است : دو نفر از مردان خود را به گواهي بگيريد و اگر دو مرد نبودند يك مرد و دو زن از ميان كساني گواه بگيريد كه مورد رضايت و اطمينان شما هستند تا اگر يكي از آن دو فراموش و يا اشتباه كند ديگري به يادش آورد . با استناد بر آيه 288 سوره بقره گواهي زنان از نظر فقهاي اسلامي اجمالاً نصف گواهي مردان به حساب مي آيد و علت آن در خود آيه شريفه ذكر شده است .

قرآن در اين مورد تنها علتي را كه بر شهادت دو زن معين مي كند محكم كاري و تذكر است و اين به سبب اهميت مسئله است . اگر زن تنها باشد ممكن است بر اثر تهديد و يا حس ترحم گواهي اشتباه بدهد ولي به پشتيباني و پشتوانه نيروي دوم بهتر مي تواند بر اعصاب خود مسلط بوده و در مورد حقي كه بايد ابراز كند با قدرت و انديشه قوي تري برخورد كند .

شهادت زن
«واضح است كه شارع حكيم هيچ گاه حكمي ظالمانه صادر نخواهد كرد و در مواردي كه در كتاب و سنت در حكمي شائبه عدم عدالت وجود دارد، بايد به مباني آن و طريق استنباط آن رجوع كرد. حال با توجه به اين اصل و ملاك مهم در جعل احكام شرعي، يكي از احكامي كه امروزه در آن شبهه تبعيض و عدم عدالت و برابري مطرح شده، مسئله عدم تساوي شهادت زنان با مردان است. اين عدم تساوي هم در مباحث مربوط به دعاوي مطرح است و هم در اثبات برخي از احكام شرعي مانند رؤيت هلال ماه. در برخي دعاوي مثل حدود عِرضي و يا برخي از احكام شرعي مانند ثبوت طلاق به طور كلي شهادت زنان نفي گرديده است كه موجب بروز شبهه عدم عدالت در اين حكم شده است .

اول اينكه ببينيم آيا اصلاً چنين حكمي از طرف شارع صادر شده يا خير; بدين معنا كه شارع حكيم كه تبعيض و ظلم را در احكام خويش نفي كرده است، آيا در اين مورد يك حكم كلي بر موضوعات فقهي و دعاوي كه نياز به شهادت شهود دارد، نموده است و ارزش شهادت دو زن را برابر شهادت يك مرد دانسته است؟ يا اينكه اصلا چنين حكمي وضع نكرده است كه در اين صورت ديگر شبهه تبعيض وجود ندارد و نمي توان حكم اسلام در شهادت زنان را مورد مناقشه و مخالف عدالت بر شمرد.

دوم آنكه اگر در مواردي به وسيله ادله متقن و نصوص صريح ثابت گرديد كه ارزش شهادت دو زن برابر شهادت يك مرد است و يا اينكه اصلاً شهادت زنان مورد پذيرش نيست، جهت توجيه اين حكم چه بايد كرد؟»

بايد بگوييم كه بين رويت وقايع بين زن و مرد هيچ تفاوتي نيست چون هر دو از اين حس به طور مساوي برخوردارند و هيچ يك بر ديگري برتري ندارد . اما به دليل اينكه محل محاكمه و محكمه محل تشنج ، التهاب و درگيري است و زن نيز داراي احساسات و عواطف رقيق و لطيف مي باشد به راحتي مي توان با اندكي گريه ، قسم خوردن و يا ساير مسائل احساسات او را تحريك نمود ، لذا شارع مقدس شهادت يك زن را كافي ندانسته و براي اينكه زن دچار تحريك عواطف و در نتيجه بي راهه رفتن در امر شهادت نشود مكمل ديگري بر او از جنس خودش قرار داده است تا اين خلاء جبران شود و اين مسئله نقص يا كمبود ارزش براي زنان به حساب نمی آيد ، همانگونه كه ضعيف تر بودن جنبه احساسات و عواطف مردان نسبت به زنان نقص براي آنان شمرده نمي شود . لذا مسئله شهادت زنان و اينكه شهادت دو زن برابر شهادت يك مرد است معيار برتري زن بر مرد نيست .

فهرست مطالب
مقدمه
شهادت زن
شهادت زن در آئين دادرسي اسلام
بررسي سندي و دلالتي روايات
شهادت زنان در باب طلاق
شهادت زنان در باب حد قتل
چرا شهادت یک مرد با شهادت دو زن مساوی است ؟
تفاوت های زن و مرد در نظام تکوین
نتیجه گیری
منابع


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 15

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.