این مقاله به بررسی تأثیر سبکهای فرزندپروری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه هشتم در مدارس غیردولتی قائمشهر میپردازد. یافتهها نشان می دهد که سبک مقتدرانه با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت دارد، در حالی که سبک های مستبدانه و آسان گیر تأثیر منفی دارند.
چکيده
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین سبکهای فرزندپروری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام شده است. جامعه آماری شامل والدینی است که فرزندانشان در پایه هشتم مدارس غیردولتی شهر قائمشهر تحصیل میکنند. برای انتخاب نمونههای مورد نیاز، از جدول مورگان استفاده شد و مطالعه بهصورت توصیفی و با روش پیمایشی انجام گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه استاندارد سبکهای فرزندپروری دایانا بامریند و معدل پایان ترم دانش آموزان بود.
دادههای بهدستآمده از طریق ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند. نتایج این تحلیلها نشان داد که سبک فرزندپروری مقتدرانه بهطور معناداری با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت دارد. از سوی دیگر، سبکهای فرزندپروری مستبدانه، آسانگیر و سهلانگار با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی و معناداری دارند.
به دلیل نقش مهم شیوههای تربیتی والدین در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، این پژوهش بر اهمیت آموزش والدین در زمینه شیوههای فرزندپروری مناسب تأکید میکند. آگاهی والدین از این شیوهها میتواند بهطور مؤثری در موفقیت تحصیلی فرزندانشان مؤثر باشد.
مقدمه
خانواده به عنوان نخستین نهاد اجتماعی و تربیتی، نقشی اساسی در شکلگیری شخصیت و ارزشهای فکری فرد ایفا میکند. این نهاد بهعنوان اولین معلم و مربی، مسیری را برای فرزندان خود ترسیم میکند که سرنوشت، سبک زندگی، و مسیر آینده آنها را تحت تأثیر قرار میدهد. واکنشهای نوجوانان نسبت به محیط اطراف خود نیز بهشدت تحت تأثیر معیارها و ارزشهای اجتماعی و فرهنگی است که در خانواده و محیط پیرامونی خود دریافت میکنند. ارتباط مثبت و سازنده بین والدین و فرزندان میتواند تأثیر بسزایی در افزایش انگیزه تحصیلی و موفقیت آنان داشته باشد.
در دهه ۱۹۶۰، دایانا بامریند با انجام پژوهشی جامع و کاربردی بر روی بیش از صد کودک در سن مدرسه، بهعنوان اولین پژوهشگر، سبکهای مختلف فرزندپروری را شناسایی و آنها را به چهار دسته مقتدرانه، مستبدانه، سهلانگار و آسانگیر تقسیم کرد. این تقسیمبندی بر اساس دو مؤلفه اصلی محبت و کنترل انجام شد که هر یک از این سبکها با تغییر در میزان این دو مؤلفه تأثیرات متفاوتی بر موفقیت تحصیلی فرزندان دارند.
والدین مقتدر، که انتظارات معقول و منطقی از فرزندان خود دارند و این انتظارات را با محبت و صمیمیت همراه میکنند، معمولاً فرزندانی پرورش میدهند که از نظر تحصیلی موفقتر هستند. پژوهشهای بامریند نشان داد که این نوع فرزندپروری باعث تربیت فرزندانی میشود که بهخوبی در زمینه تحصیلی رشد میکنند و نتایج درخشانی کسب میکنند.
در مقابل، والدین مستبد که خواستار اطاعت بیچونوچرا از فرزندان خود هستند و کمتر از محبت در تعاملات خود بهره میبرند، فرزندانی تربیت میکنند که معمولاً مضطرب، گوشهگیر و در مواجهه با ناکامیها خشن و تندخو هستند. این سبک فرزندپروری با کاهش عملکرد تحصیلی فرزندان ارتباط دارد و موجب میشود که این دانش آموزان در مقایسه با همسالان خود نمرات کمتری کسب کنند.
والدین آسانگیر که انتظارات کمی از فرزندان خود دارند و معمولاً میزان زیادی محبت به آنها نشان میدهند، فرزندانی ناپخته و وابسته به دیگران تربیت میکنند. این والدین معمولاً به پیشرفت تحصیلی فرزندان خود توجه چندانی ندارند، و این عدم توجه منجر به عملکرد ضعیف تحصیلی فرزندانشان میشود. در حالی که والدین سهلانگار نیز با پاسخدهی و انتظارات بسیار پایین، زمینه را برای عدم پیشرفت تحصیلی فرزندان فراهم میکنند.
با توجه به اینکه فرزندان آیندهسازان جامعه هستند، پیشرفت تحصیلی آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. محیط خانواده و شیوههای تربیتی والدین نقش بسزایی در این زمینه ایفا میکند. پژوهشها نشان میدهد که روشهای تربیتی والدین تأثیر مستقیمی بر پیشرفت تحصیلی فرزندان دارد. والدین مقتدر با ترکیب مناسب محبت و کنترل، شرایطی را فراهم میکنند که منجر به موفقیت تحصیلی فرزندان میشود.
مطالعات متعدد حاکی از آن است که دانش آموزانی که والدین مقتدر دارند، معمولاً در مدرسه موفقتر هستند و نمرات بالاتری کسب میکنند. در مقابل، والدینی که از روشهای مستبدانه یا آسانگیر استفاده میکنند، معمولاً فرزندانی دارند که عملکرد تحصیلی ضعیفتری دارند. بنابراین، مسئله اساسی این پژوهش، بررسی رابطه بین شیوه های تربیتی والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است و همچنین تعیین اینکه کدام سبک فرزندپروری بهترین نتایج را در زمینه تحصیل برای دانش آموزان به همراه دارد.
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
اهمیت و ضرورت مسئله
فرضیات پژوهش
روش پژوهش
ابزار سنجش
متن اصلی
بخش اول: توصیف متغیرهای زمینهای تحقیق
بخش دوم: آزمون فرضیهها
نتیجهگیری
منابع
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 10
مطالب مرتبط