دانلود مقاله بررسی رابطه بین موانع اجرای روش های تدریس فعال درافت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی
مفاهیم و اصطلاحات :
تدریس فعال :
تدریس عبارت است از تعامل یا رفتار متقابل معلم و دانش آموز بر اساس طرح منظم ، از پیش تعیین شده ، آگاهانه و هدفدار معلم ، برای ایجاد تغییر در رفتار دانش آموزان ( نوروزی و دیگران ،۱۳۷۶ ،شعبانی ،۱۳۷۹ ، ادیب نیا ،۱۳۸۰ ، یادگار زاده ) . در این فرایند یادگیرنده باید انگیزه برای یادگیری داشته باشد ، در جریان یادگیری فعال بوده و احساس تعهد کند و مطالبی که می آموزد در زندگی فردی و اجتماعی کاربرد داشته باشد .
تدریسی را که در آن بر فعالیت دانش آموزان تاکید می شود ، تدریس فعال می نامند . در تدریس فعال دانش آموزان در جریان آموزش و یادگیری نقش فعالی به عهده دارند به بحث می پردازند ، مسائل را حل و تمرین می کنند ، دارای انگیزه اند ، به مطالب درسی احساس نیاز می کنند، با استفاده راهنمایی های معلم به کسب تجربه می پردازند و با تعهد و مسئولیت عمل می کنند . به عبارت دیگر در تدریس فعال تعامل دو یا چند طرفه بین معلم و شاگرد و شاگردان با هم به وجود می آید ( عباسیان ، ۱۳۷۵ – بررسی روش های تدریس فعال ) .
–
محتوای کتابهای درسی یا محتوای آموزشی :
محتوای آموزشی یا کتاب درسی که بر اساس هدفهای آموزشی معین ، تهیه و تنظیم میشود اصول و مفاهیمی هستند که به شاگردان ارائه میشود تا ورود آنان را به فعالیتهای آموزشی میسر و رسیدن آنان را به هدفهای اجرایی امکان پذیر سازد ( شعبانی ۱۳۷۱ )
امکانات آموزشی : امکانات آموزشی را از نظر نقشی که در فرایند آموزشی بازی میکند به دو دسته معیاری و تسهیل کننده تقسی میکنند . منظور از امکانات معیاری : وسایلی هستند که از فراگیر خواسته میشود برای نشان دادن کارایی آموخته هایش آنها را شرح دهد ، تفسیر کند و دوباره بسازد یا مشخص کند . این دسته از وسایل جزئی از معیارها و فرایند یادگیری هستند . امکانات آموزشی تسهیل کننده : جزئی از معیارهای مورد نظر فعهالیتهای آموزشی نیستند بلکه نقش این وسایل کمک به شاگرد برای درک بهتر مطالب و یااطلاع بیشتر از موضوع و فعالیت مورد نظر و به طور کلی کسب مهارت است بنابراین بعد از آموزش نادیده گرفته میشود زیرا دیگ ر نیازی به آنها نیست ( شعبانی ۱۳۷۴ – تاثیر روش های تدریس در افزایش توانائی ها )
–
فهرست
چکیده : ۱
فصل اول. ۲
کلیات پژوهش… ۲
مقدمه. ۳
بیان مسئله : ۴
اهمیت و ضرورت تحقیق : ۶
اهداف تحقیق : ۷
موضوع تحقیق : ۷
فرضیه ها و سوالات : ۸
مفاهیم و اصطلاحات : ۱۱
تدریس فعال : ۱۱
محتوای کتابهای درسی یا محتوای آموزشی : ۱۱
فضای آموزشی : ۱۲
رضایت شغلی : ۱۲
نظام ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی : ۱۳
مدیریت کلاس درس : ۱۳
ارتباط عاطفی : ۱۳
ارتباط آموزشی : ۱۴
آموزش و پرورش : ۱۴
افت تحصیلی : ۱۴
مشکلات و تنگناها : ۱۴
خلاصه فصل اول : ۱۵
فصل دوم: ۱۶
پیشینه تحقیق. ۱۶
مقدمه. ۱۷
انواع رویکردها ، در فرآیند یاددهی – یادگیری : ۱۸
نقد یاددهی – یادگیری با رویکرد غیر فعال یا سنتی : ۲۰
یاددهی – یادگیری با رویکرد فعال : ۲۱
ویژگی های ونکات اصلی در یاددهی – یادگیری با رویکرد فعال : ۲۶
رابطه تدریس و یادگیری : ۳۰
مبانی نظری رابطه تدریس ویادگیری : ۳۱
الگوهای تدریس : ۳۳
ارتباط الگوهای تدریس با برنامه درسی : ۳۴
ارائه الگوی عمومی تدریس با رویکرد فعال : ۳۶
مراحل الگوی عمومی تدریس با رویکرد فعال : ۳۶
پیشینه تحقیق : ۴۲
تحقیقات انجام شده در ایران : ۴۲
تحقیقات انجام شده در جهان : ۴۶
الگوها تدریس در سه کشور : ۵۰
خلاصه فصل دوم : ۵۱
فصل سوم: ۵۲
روش اجرای تحقیق. ۵۲
مقدمه: ۵۳
روش تحقیق : ۵۴
روش تحقیق توصیفی : ۵۴
جامعه آماری : ۵۴
نمونه آماری و روش نمونه گیری : ۵۴
روش تجزیه و تحلیل آماری : ۵۵
روایی : ۵۵
روایی محتوا : ۵۵
روایی بیرونی : ۵۵
پایایی : ۵۵
خلاصه فصل سوم : ۵۷
فصل چهارم: ۵۸
تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش… ۵۸
مقدمه : ۵۹
لیست فرمولها : ۶۰
بررسی فرضیات : ۶۱
جدول و نمودارها ۶۵
خلاصه فصل چهارم : ۸۷
پیشنهادها و راهکارها ۸۸
منابع و مآخذ. ۹۰
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 95
مطالب مرتبط