مبانی نظری حسابرسی صورت های مالی شامل بررسی اصول و اهداف حسابرسی، اهمیت کنترل های داخلی، و تأثیر کاهش هزینه و زمان بر کارایی حسابرسی است. این مبانی به ارائه گزارش های مالی قابل اعتماد کمک کرده و بر بهبود کیفیت و کارایی حسابرسی تأکید دارد.
مقدمه
در سال های اخیر که رقابت در تمام زمینه های اقتصادی ایجاد شده است و تنها کسانی در بازار باقی می مانند که توان رقابت با سایر رقبا را داشته باشند، یکی از عوامل مهمی که مدنظر قرار گرفته کارایی در فعالیت ها است. کارایی یکی از عوامل مهم برای کسب توان رقابت و همچنین حفظ آن در بازار است.
حسابرسی و ارائه خدمات حسابرسی نیز از این امر مستثنی نبوده و نیست. در حرفه حسابرسی نیز هرکس بتواند بهترین خدمات را در کمترین زمان و با حداقل هزینه ارائه کند، می تواند در بازار موفق تر باشد. یا به عبارت دیگر هرکه بتواند در ارائه خدمات، کارایی بیشتری داشته باشد، توان رقابتی بالاتری خواهد داشت و می تواند سهم خود را از بازار خدمات حرفه ای حفظ و حتی ارتقا دهد.
در این سال ها این سؤال که آیا حسابرسی صورت های مالی توسط مؤسسات حسابرسی به شکل کارا انجام می شود یا خیر، مورد توجه محققان و فعالان حرفه ی حسابداری و حسابرسی بوده است. به عنوان مثال می توان گفت که تشخیص عدم کارایی در یک حسابرسی خاص می تواند انگیزه ای در حسابرسان ایجاد نماید تا تغییراتی در نحوه فعالیت های خود ایجاد کنند، چرا که این عدم کارایی می تواند سهم آن ها را از بازار خدمات حسابرسی تحت تأثیر قرار دهد و موجب از دست رفتن سهم آن ها از بازار گردد.
همچنین شناخت ویژگی های یک حسابرسی نسبتاً ناکارا باعث ایجاد بینشی مفید از ویژگی های مؤثر بر کارایی حسابرسی صورت های مالی می گردد (استاین و سیمونیک، ۲۰۰۴). این شناخت ها و تحقیقات می توانند راهگشایی برای مطالعات دیگری باشند که در حقیقت برای رشد کارایی حسابرسی صورت های مالی حیاتی و مهم است و آن مشخص کردن عواملی است که کارایی حسابرسی را تحت تأثیر قرار می دهند.
با شناخت این عوامل، حسابرسان می توانند با انجام تغییراتی هرچند جزئی در مراحل کار یا درخواست تغییراتی در محیط کار یا اطلاعات ارائه شده توسط صاحب کار یا شرکت تحت حسابرسی، روند انجام حسابرسی را تسریع بخشیده و کار را با هزینه های کمتری به انجام رسانند.
فهرست مطالب
مقدمه 14
2-2- بخش اول: مبانی نظری تحقیق 15
2-2-1- پیشینه مختصر حسابرسی در ایران 15
2-2-2- شناخت واحد مورد رسیدگی، محیط و نوع فعالیت آن 18
2-2-3- شناخت از سیستم کنترل داخلی واحد مورد رسیدگی 19
2-2-4- استفاده از خدمات حسابرس داخلی 20
2-2-5- تأثیر کاهش در هزینه و زمان اجرای حسابرسی بر کارایی حسابرسی 21
2-2-6- استفاده از خدمات کارشناسی 21
2-2-7- کنترل کیفیت حسابرسی اطلاعات مالی تاریخی 22
2-2-8- حسابرسان مستقل 23
2-2-9- استفاده کنندگان گزارش حسابرس مستقل (حسابرسان دیوان محاسبات) 24
2-2-10- ضرورت و اهداف و اصول کلی حسابرسی 26
2-2-10-1- ضرورت حسابرسی 26
2-2-10-2- هدف حسابرسی 27
2-2-10-3- اصول کلی حسابرسی 27
2-2-11- مراحل مختلف حسابرسی صورتهای مالی 28
2-3- بخش دوم: پیشینه تحقیق 30
2-3-1- تحقیقات داخلی 30
2-3-2- تحقیقات خارجی 32
منابع
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 33
مطالب مرتبط