پروتکل آموزش تاب آوری هندرسون و میلستین (پکیج تاب آوری) شامل مجموعهای از جلسات آموزشی است که به منظور تقویت توانمندی های فردی و اجتماعی افراد طراحی شده است. این پروتکل با روش های متنوعی نظیر سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی و تمرین های عملی به توسعه مهارت های خودآگاهی، عزت نفس، کنترل هیجانات و ارتباط مؤثر می پردازد.
مقدمه
تاب آوری به عنوان یکی از مهمترین مهارتهای روانشناختی در برابر چالش ها و فشارهای زندگی مورد توجه قرار گرفته است. پروتکل آموزش تاب آوری هندرسون و میلستین، یک رویکرد ساختاریافته و علمی است که با هدف افزایش تاب آوری در افراد تدوین شده است. این پروتکل با تکیه بر اصول علمی و روانشناختی، به توسعه مهارت های فردی و اجتماعی افراد کمک میکند تا بتوانند در مواجهه با مشکلات و استرس های زندگی بهتر عمل کنند.
در این پروتکل، آموزش تاب آوری در قالب جلسات متعدد و با استفاده از روش های مختلف آموزشی انجام می شود. هر جلسه با هدفی مشخص و برنامه ریزی دقیق برگزار می شود. به عنوان مثال، در جلسه اول، هدف آشنایی شرکت کنندگان با مفهوم تاب آوری و برقراری ارتباط مؤثر بین آنها است. در جلسات بعدی، موضوعاتی مانند خودآگاهی، عزت نفس، ارتباط مؤثر و کنترل هیجانات به طور جامع و دقیق بررسی میشوند.
اهمیت تاب آوری در زندگی فردی و اجتماعی غیر قابل انکار است. افراد تاب آور قادرند با چالش ها و مشکلات زندگی به شکل سازنده تری برخورد کنند و از تجربههای خود به عنوان فرصتی برای رشد و توسعه استفاده کنند. پروتکل آموزش تاب آوری هندرسون و میلستین با ارائه راهکارهای عملی و تمرین های متنوع، به افراد کمک میکند تا این مهارت حیاتی را در خود تقویت کنند و از آن برای بهبود کیفیت زندگی خود بهره ببرند.
تعداد جلسات: 12
تعداد صفحات: 26
نوع فایل: PDF و WORD قابل ویرایش
عناوین هر جلسه:
- آشنایی با مخاطبان ، برقراری ارتباط، آشنا کردن آنها با تاب آوری و قوانین شرکت در کارگاه
- خودآگاهی، با هدف آگاهی نسبت به توانمندیهای خود
- ارزشمندی ، با هدف تقویت عزت نفس
- ارتباط مؤثر، با هدف ارتقاء تونایی افراد در برقراری ارتباط
- پیوندجویی، با هدف برقراری روابط اجتماعی و دوست یابی
- آینده نگری و تعیین هدف و چگونگی دست یابی به آن
- خودکارآمدی با هدف اتخاذ تصمیم های درست در زندگی
- خودکارآمدی در حل مسأله
- خودکارآمدی در مسئولیت پذیری
- کنترل هیجانات، با هدف مدیریت خشم، مدیریت اضطراب و استرس
- معنامندی با هدف تقویت حس معنویت و ایمان
- افزایش آگاهی در زمینه بیماری های دوران نوجوانی
جلسه اول
موضوع: برقراری ارتباط با مخاطبان و آشنا كردن آنها با تاب آوری و قوانین شركت در كارگاه
روش: سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی
وسایل مورد نیاز: تخته، گچ، بروشورهای آموزشی برای توزیع، رایانه، پروژكتور
شرح فعالیت ها:
در ابتدای جلسه مجری طرح خودش را به صورت کامل معرفی و از شرکت کنندگان نیز می خواهد تا خودشان را به صورت دقیق معرفی کنند، این اطلاعات معمولاً شامل نام و نام خانوادگی، وضعیت خانوادگی و تحصیلی و علایق و سرگرمی ها می باشد. سپس مجری طرح با تقسیم بندی شرکت کنندگان به گروه های مختلف سعی می کند ارتباط صمیمانه ای بین آنها برقرار کند. در ادامه مجری طرح طی سخنانی شرکت کنندگان را با اهداف و قوانین شرکت در کارگاه آشنا می کند و قوانین را به صورت برگه های توزیعی در اختیار تک تک شرکت کنندگان قرار می دهد تا آنها را به صورت مکتوب داشته باشند. تعدادی از قوانین شرکت در کارگاه به شرح زیر است:
- به خود و دیگر افراد گروه احترام بگذارید.
- از تحقیر كردن خود و دیگران خودداری كنید.
- برای بازخورد دادن به یكدیگر از روشی محترمانه استفاده كنید.
- رازداری خارج از گروه را رعایت كنید.
- تكالیف منزل را حتماً انجام دهید حتی اگر غلط باشد.
- حقوق دیگران را رعایت كنید.
بعد از اینكه شركت كنندگان با اهداف، روند آموزش و قوانین شركت در كارگاه آشنا شدند، تعریف ساده ای از تاب آوری و نقش آن در پیشگیری از رفتارهای پرخطر و بهبود كیفیت زندگی به شركت كنندگان ارائه میشود و بروشورهایی نیز در این زمینه بین آنها توزیع میگردد تا آن را تا هفته آینده مطالعه كنند. به این ترتیب جلسه اول آموزش خاتمه مییابد.
فرمت فایل: WORD , PDF
تعداد صفحات: 26
مطالب مرتبط