دانلود مقاله بررسی وضعیت خانوادگی و تحصیلی نوجوانان سارق
مقدمه :
« بزهکاری کودکان و نوجوانان »
بنظر (منصور) مسئله بررسی علمی بزهکاری سالهاست مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است . متخصصان رشتههای مختلف خاصه روانشناسان ، جامعهشناسان ، پزشکان ، حقوقدانان و مربیان هر یک از دریچهای به بررسی این مسئله همت گماردهاند . حاصل این کوششها و تلاشها اگر از یک سو کمک به روشن کردن این مسئله است از سوی دیگر نشاندهنده پیچیدگیها و معضلات شناخت اعمالی است که با عناوین و اصطلاحات حقوقی مشخص میشوند ولی بر اثر عوامل گوناگون بروز میکنند و از انگیزه های متفاوت و هنوز در بسیاری از موارد ناشناخته سرچشمه میگیرند .
ترسیم تاریخچه این بررسیها آسان نیست چه برحسب آنکه بررسیها را در چه چهارچوبی قرار دهیم و چه عنوانی بر آنها نهیم باید به زاویههای متفاوتی توجه نمائیم .
مسئله : جنایت در سطح بزرگسالی به عنوان یک عمل غیراجتماعی و غیراخلاقی ، از زمانیکه مسئله کیفردادن در زندگی اجتماعی پایههای قانونی یافته است ، مورد توجه بوده است ، اما علتشناسی جنایتکاری از زمان « لمبروزو[۱]» جنایتشناس ایتالیایی که به عینی کردن مسئله تحقق بخشیده است آغاز میگردد . وی مسئله را از آسمان به زمین آورده است . اما « لمبروزو» و ادامهدهندگان مکتب وی تنها به یک زاویه گرایش یافتهاند و تعیین پایههای بدنی و سرشتی جنایتکاری به نتایج جامع و قانعکنندهای منتهی نگردیده است .
با پیشرفت روانشناسی و روانپزشکی و کاوش در زمینه انگیزشی ، مسئله جنایتکاری از زاویه دادهها و یافتههای جدیدی مورد توجه قرار گرفته است ، این دادهها خاصه وقتی از لحاظ «پسیکانالیز» یا بطور کلی «روانشناسی عمقی» مطرح میشوند با راهی که لمبروزو آن را گشوده است هماهنگ نیستند . جامعهشناسان و به معنای گستردهتر متخصصان علوم اجتماعی به عوامل مستقیم و غیرمستقیم محیط (تراکم جمعیت ، وضع سکونت و وسائل مردم رس و غیره) توجه کردهاند . نقش شرایط اجتماعی و تعارضهایی که در چهارچوب آن به وقوع میپیوندند انکارناپذیر است ، معذلک نه میتوان جنایتکاری را تنها بر اساس عامل اجتماعی بررسی کرد و نه یافتههای مستقل این زمینه با زمینههای قبلی همواره هماهنگ است .اما در هر حال پیشرفتهایی که در زمینههای مختلف به وقوع پیوستهاند ، نتایج متعددی ببار آوردهاند که قدم به قدم مسئله جنایتکاری را در سطح بزرگسالی ، و بزهکاری کودکان و نوجوانان را از جنبه انحصاری جزائی بیرون کشیدهاند :
۱-توجه به اختلالات بدنی و سرشتی و مسئله سلامت و عدم سلامت روانی سنت معاینات و کارشناسی جنایت و بزهکاری را در دستگاههای قضایی استقرار بخشیده است .
۲-پزشکی قانونی در این زمینه متدرجاً تحول یافته است به قسمی که مسئله جرمشناسی به اتکای پیشرفتهای روانشناسی و روانپزشکی از حالت خشک مشخص کردن عوامل و دلایل مستقل از خصوصیات عمیق جنایتکار یا بزهکار به صورت جرمشناسی بالینی یا کلینیکی درآمده است .
۳-توجه به مسائل انگیزشی و پرورشی و نقش زودرس محیط در کودکان و نوجوانان منتهی به ایجاد موسساتی گردیده است که اولین نمونهآن توسط «هیلی[۲]» در ۱۹۰۹ در آمریکا پیریزی گردیده است ، متعدد شدن این موسسات تغییرات مهمی در وضع و مفهوم دارالتادیبها بوجود آورده است .
مجموعه این پیشرفتها نشان میدهند که توجه به مسئله بزهکاری و جنایتکاری از لحاظ روانی برخلاف تصور پارهای از افراد به نوعی روانشناسی که آن را بتوان در حد علمی تحت عنوان روانشناسی جنائی پذیرفت منتهی نگردیده است ، بلکه از لحاظ روانشناسی بالینی میتوان به بررسی جنایتکاری و بزهکاری پرداخت و از این لحاظ بررسیهای روانی درباره بزهکاری و جنایتکاری جزئی از روانشناسی بالینی را تشکیل میدهند . دیگر آنکه ، چه از لحاظ بررسی موارد فردی و یافتن علل و عوامل بزهکاری و یا جنایتکاری در فرد آدمی و چه از لحاظ پژوهشهای بزرگ به منظور نتیجه گیریهای کلی با هدف تامین زمینه بهداشت روانی در جامعه، توجه به عوامل زیستی ، روانی و اجتماعی نخستین شرط یک بررسی صحیح و یا یک پژوهش علمی است .
–
فهرست
فصل اول : ۱
کلیات تحقیق.. ۱
مقدمه. ۲
بیان مساله : ۵
اهمیت و ضرورت تحقیق.. ۶
اهداف تحقیق : ۸
سوالات تحقیق : ۸
متغیرهای تحقیق.. ۸
تعریف عملیاتی مفاهیم : ۹
طلاق : ۹
سرقت : ۹
مردودی : ۹
ترک تحصیل : ۹
ناماداری یا ناپدری : ۹
محکومیت مادر یا محکومیت پدر : ۹
فصل دوم : ۱۰
ادبیات و پیشینه تحقیق.. ۱۰
مقدمه : ۱۱
« بزهکاری کودکان و نوجوانان ». ۱۱
مفهوم جنایتکاری و بزهکاری : ۱۴
وضع کنونی شناسائیها : ۱۴
« علتشناسی بزهکاری ». ۱۶
۱-تحول بهنجار و سازگاری اجتماعی : ۱۶
۲-عوامل اجتماعی.. ۲۰
۳-عوامل بدنی و سرشتی : ۲۲
الف: پسیکوپات سرشتی : ۲۳
ب : نارسائیهای عقلی : ۲۴
ج ـ بیماریها و نقیصههای عضوی : ۲۵
۴-اختلالات رشد شخصیت : ۲۶
الف-عیوب کیفی فرامن : ۲۷
ب : تأخیرهای جزئی رشد : ۲۷
ج – پسیکونورزها و نشانههای پسیکونورزی.. ۲۸
د ـ پسیکوزها و نمودار پسیکوزی.. ۲۹
۵-عوامل اجتماعی ثانوی.. ۲۹
انواع دزدها و دزدیها ۳۲
۱-دزدهای کند ذهن : ۳۳
۲-دزدی پرهیجان : ۳۳
۳-دزدهای وسواسی و آزاردهنده : ۳۴
۴-دزدهای بیقرار : ۳۴
۵-دزدهای برانگیخته : ۳۴
۶-دزدهای افسانه گرا : ۳۴
۷-دزدهای پارانوئیاک : ۳۵
۸-دزدهای شیزوئید : ۳۵
۹-دزدیهای صرعی : ۳۵
۱۰-دردهای منحرف : ۳۵
۱۱-دزدهای باندها : ۳۶
جریان عمل دزدی : ۳۶
شخصیت کودکان و نوجوانان دزد. ۳۸
برخورد دیگران : ۴۲
« عوامل موثر در سرقت ». ۴۲
« خانواده و نوجوان ». ۴۴
الف ـ تعریف خانواده : ۴۴
ب ـ خانوادههای متلاشی شده : ۴۶
اول ـ جدائی و طلاق : ۴۷
دوم : ناپدری و نامادری.. ۴۸
سوم ـ اختلافات خانوادگی : ۵۱
پیشینه و تحقیقات انجام شده. ۵۲
فصل سوم : ۵۷
روش و مراحل اجرای تحقیق.. ۵۷
روش تحقیق : ۵۸
آزمودنیها ۵۸
ابزار جمعآوری دادهها ۵۹
روش تجزیه و تحلیل دادهها ۵۹
فصل چهارم : ۶۰
تجزیه و تحلیل دادهها ۶۰
تجزیه و تحلیل دادهها : ۶۱
فصل پنجم : ۶۹
بحث و نتیجهگیری.. ۶۹
مقدمه. ۷۰
خلاصه تحقیق.. ۷۰
یافتههای تحقیق در ارتباط با فرضیهها ۷۱
تحصیلات نوجوانان سارق : ۷۲
نتیجهگیری.. ۷۳
ارائه پیشنهادات.. ۷۸
آموزش و پرورش… ۷۸
خانواده. ۷۹
آموزش خانواده. ۷۹
جرم و مجازات.. ۸۰
نحوه استفاده از اوقات فراغت.. ۸۰
محدودیتها ۸۰
فهرست منابع.. ۸۲
پیوستها ۸۳
فرمت فایل: Word
تعداد صفحات: 89
مطالب مرتبط