دانلود تحقیق و مقاله رایگان با عنوان تحقیق درباره تکنولوزی اموزشی
مقدمه و بررسي تكنولوژي آموزشي با ضرورتي براي تحول درآموزش و پرورش
تكنولوژي آموزشي تحول خيلي عميق و گسترده اي درآموزش و پرورش دارد و مي تواند با حرفه تر و كارآمد تر باشد چرا كه عصر امروز عصر ارتباطات و ارائه تكنولوژي پيشرفته و تبادل اطلاعات و نيز انتقال آن به ساير مراكز مي باشد .
تكنولوژي آموزشي به طراحي سيستمهاي آموزشي دراز مدت و جامع كلي كه همه سيستم آموزشي جامع را در برمي گيرد مربوط مي شود . در حالي كه تكنولوژي تدريس و مقاله هاي كوتاه مدت اطلاق مي شود كه فقط قسمتي از سيستم كلي را در بر مي گيرد و تدريس يك واحد درسي را با استفاده از كار افزارها و روشهاي مربوط به تدريس آن درس و واحد مربوط به آن ممكن مي سازد .
قلمرو تكنولوژي آموزشي طراحي ، اجرا ، و ارزيـابي كـل فـراينـد تـدريس و يا دگيري است .
تكنولوژي آموزشي يكي از شاخه هاي جديد علوم تربيتي است كه در مسير تحول خود به گونه هاي مختلفي ظاهر شده است . مانند : تكنولوژي ابزارهاي آموزشي و تكنولوژي مواد آموزشي تجربه هاي بسياري كه در دهه گذشته در زمينه هاي كاربرد تكنولوژي به مفهوم استفاده از وسايل صنعتي در امر آموزش و پرورش بدست آمده و مطالعات و پژوهشهاي سازمانهاي بين المللي در ارزيابي و سنجش موفقيتها و شگفتها منجر با تعيين مفهوم و خطوط كاربرد تكنولوژي و استراتژي آن درامر آموزش و پرورش شده است . در برخي موارد ، تكنولوژي ( آموزشي براي جبران نقايص و نارسائيهاي موجود در نظام آموزشي بكار مي رود .
بزرگان علم و ادب ، همزمان با اجراي آنها روي صحنه بهره مند گردند .
تعريف تكنولوژي آموزشي : تكنولوژي آموزشي عبارت است از روش سيستماتيك طراحي اجرا و ارزشيابي كا فرايند تدريس بياد گيري با توجه به فرمهاي مشخص آموزشي و با استفاده به پژوهشهاي مربوط به ياد گيري انسان و علوم ارتباطات و كاربرد منابع انساني و غير انساني به منظور تدارك آموزشي موثرترند .
دامنه علوم و فنون درجه تحقيقات علمي بخصوص در دهه اخير يعني بعد از انقلاب صنعتي ما كه باعث رشد و توسعه تكنولوژي و گسترش صنايع و علوم و ارتباطات حمل و نقل و خدمات و بازرگاني و نظاير آن توسعه پيدا كرده است و اين دامنه روز به روز نير افزايش زايد الوصف خود را محفوظ داشته و بالاخره باعث گسترش و تنوع نوشتن براي انتقال مفاهيم علمي آنهم با چنين دامنه هاي كافي به نظر مي رسد .
تكنولوژي آموزشي استفاده از تعدادي يا كل وسايل امكانات آموزشي اعم از نرم افزارها با در نظر گرفتن يك برنامه علمي در يك طراحي سيستماتيك در امر تدريس هدف اصلي كار مي باشد . يك معلم امروزه چنانچه از علم تكنولوژي در كار خود بهره نگيرد . حاصل كار او چندان رضايت بخش نخواهد بود . اين علم بايد به كليه معلمان آموزشي انتقال داده شود .
تكنولوژي آموزشي چتري است كه در زير ساير آن گروههاي مختلفي از نرم افزارها و سخت افزارهاي آموزشي تحت برنامه ريزي مشخص و سيستماتيك براي پيشبرد و كيفيت كميت آموزشي به كار گرفته مي شود . تكنولوژي آموزشي هرگز دامنه و محدوديتي ندارد و به شاخه هاي مختلفي انشعاب پيدا كرده است . و به پيشرفتها و ترقيات علوم . گستره اين علم بر مسائل مختلف پهناورتر شده . به عنوان مثال دستگاه ضبط صوت را به صورت برنامه ريزي شده در كلاس زبان بكار مي بريم و آن را نوعي تكنولوژي آموزشي مي ناميم
و در واقع هر گونه عمل يا اقدام مثبت كه از هر طريق براي پيشبرد كميت و كيفيت آموزشي اعمال مي شود را مي توان در زمينه تكنولوژي آموزشي قرار دارد .
نقد و بررسي تكنولوژي آموزشي و كابردهاي آن
تكنولوژي آموزشي يعني ارائه مطالب آموزشي از طريق بكار بردن فناوري اطلاعات و وسايل كمك آموزشي و استفاده بهينه از هر نوع تكنولوژي كه سرعت و يادگيري آموزش را تكميل مي كند و در دقت صرفه جويي مي شود كه اين شيوه به نوبه خود تعامل بين معلم و شاگرد را بيشتر مي كند و به نوعي ترقي در پيشرفت تكنولوژي آموزشي است . فناوري آموزشي و چگونگي كاربرد آن در دهه هاي تحصيلي شاگردي به فراگيران مي آموزد كه چگونه در تكنولوژي از هر نوع دانش و بينش خود استفاده كنند . و فرم الواقع اين اختيار را به دانش آموزي دهه كه در فن آوري آموزشي از خود و از ذهن جوياي كشف مطالب علمي خلاقيت بخرج دهد . و در كل تكنولوژي آموزشي يعني ارائه خدمات دهي و بازدهي بيشتر دركادرآموزش و بهره برداري ار نتايج علمي و كاربردي .
تكنولوژي آموزشي مي تواند به ياد گيري سرعت ببخشد و آن را آسانتر كند . تكنولوژي آموزشي مي تواند فاصله ياد گيري در دنياي خارج و داخل مدرسه را روز به روز كاهش دهد و نيز مي تواند دسترسي به فرهنگ و آموزش را بطور يكسان براي همه ميسر كند از طريق بهره گيري از امكانات تلويزيون و فيلم تقريباً همه فراگيرندگان مي توانند از نعمت ديدن نمايشنامه ها يي درباره زندگي
تكنولوژي آموزشي ، ضرورتي براي تحول درآموزش و پرورش
تكنولوژي آموزشي ، هيچ جاي مناسب و سيستماتيكي در فرايند برنامه ريزي آموزش و پرورش عالي ما ندارد و از اين رشته به عنوان يك تخصص بهره گرفته نمي شود . دكتر هاشم فردانش (( عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس )) با اشاره به اين مطلب گفت : تكنولوژي آموزشي مشتمل از دو واژه تكنولوژي و آموزشي است كه تكنولوژي به معناي دانش نحوه انجام هر امري به صورت ماهرانه است كه چنين تعريفي پاسخ بسياري از مشكلات ما در امرآموزش است . يعني اگر ما بدانيم كه آموزشي در هر شرايط خاص ، براي هر شاگرد خاص چگونه بايد انجام شود ، در واقع جلوي اتلاف انرژي هاي ملي را در اين زمينه خواهيم گرفت .
وي ادامه داد : در همه سطوح آموزشي ما ، متاسفانه فقط يك قاعده كلي حاكم است . به طوري كه همه موضوعات را با يك چشم ديده و راه آموزش آنها را هم يكسان ببينيم . در حالي كه تكنولوژي آموزشي ، با دقيق شدن روي مسائل موضوعات ، خصوصيات شاگردان و شرايط حاكم كلي و فرمول ثابت ولايتغير را رد كرده ومعتقد به روشهاي مختلف در امر آموزش است .
دكتر فردانش تصريح كرد : با توجه به چنين تعريفي ، تكنولوژي آموزشي يك ضرورت صد درصد براي تحول درآموزش و پرورش است كه متاسفانه به دلايلي ، مغقول و محتواي آن مهجور مانده است و به هيچ وجه از يافته هاي اين علـم در برنامه ريزي ، اجرا و ارزشيابي برنامه هاي آموزشي استفاده نمي شود .عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس در مورد علل مغقول ماندن كاربرد تكنولوژي آموزشي گفت : عدم شناخت اين رشته ، ذهنيتهاي غلطي كه ازآن وجود دارد و تعداد كم فارغ التحصيلان آن باعث شده كه ، تكنولوژيست آموزشي را فقط تزئيني براي امر آموزش دانسته يا به رغم بسياري ازمسئولان آموزش و پرورش و اموزش عالي ، مسئولان انبارها و دستگاههاي سمعي و بصري مدارس بوده و متخصصين اين رشته از لحاظ تشكيلاتي سازماني جايي براي جذب نداشته و در نهايت مجبور به پرداختن به كارهايي غير از اين رشته خود مي شوند . وي همچنين افزود : عليرغم نياز تمامي معلمان به تخصص در اين رشته ، به خاطر تعداد كم متخصين و استفاده از كتابها ومنابع بسيار قديمي و همچنين ارائه موضوعاتي تحت عنوان تكنولوژي آموزشي ، باعث وارد آمدن فشار مضاعف بر اين رشته و عدم به كار گيري صحيح آن شده و همين آموزش غلط ، جلوي دانسته هاي بعدي آنهارا گرفته و اين نياز معلم در عمل بي پاسخ مانده و نتيجه مثبت نداده است.
وي در پايان گفت : رشته تكنولوژي آموزشي مثل بسياري از رشته هاي ديگر از غرب آمده وما در واقع مصرف كننده آن بوده ايم . اما به هر حال به شدت در حال رشد است كه با توجه به اين ، مسئولان كشور مادر آموزش و پرورش ، آموزش عالي و شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد با يك ديد جديد و به عنوان يك ضرورت درامر آموزش به اين رشته پرداخته و حتي مسئوليني كه در زمينه هاي آموزشي ديني و مذهبي فعاليت مي كنند نيز بايد به اين رشته با اين ديد كه مي تواند بسياري از نيازهايشان را برطرف كند ، نگاه كرده و براي آن برنامه ريزي صحيح و منسجم در سطح وزارتخانه هاي مربوط و حتي مجلس شوراي اسلامي داشته باشد .
مطالب مرتبط