دانلود اقدام پژوهی بهبود وضعیت درسی دانش اموزان ضعیف کلاسم
چکیده
بارها در کلاس درس خود مشاهده میکردم که تعدادی از دانش آموزانم به دلایل مختلفی نسبت به بقیه دچار افت تحصیلی هستندودرارزشیابی های کتبی وشفاهی نمرات پایینی کسب می کنندووالدین آنها ازاین موضوع احساس رنج مینمودند و با همهً تلاش درپی جبران آن برمی آمدند.
در بسیاری از مواقع میدیدم که شاگردانم دچارتحقیرهاوسرزنش ها وتنبیهات قرار می گرفتندوگاهی نیز گره بستهٔ آنان با اتخاذ مواضع نادرست والدین یا خود من بسته تر میشد.
با مشاهدهٔ این مساًله در کلاسم تصمیم گرفتم با پیدا کردن راه حلهای مناسب وابتکاری سرنوشت آنها را تغییر دهم، در نتیجه با مطالعهً کتابهای گوناگون وتحقیقات انجام شدهً قبلی توانستم قبل از امتحانات نوبت اول، با برگزاری جلسات مداوم با اولیا و با اجرای سه روش شامل:
۱ – دادن برنامه پیشنهادی درسی
۲ – رودررویی وتبادل نظر دانش آموز قوی با ضعیف
۳ – تهیهً فرم نظارت خانواده بر امور درسی فرزندشان
روز به روز به فراگیری آنان روح تازه ای بخشیده ومیانگین نمرات دانش آموزان ضعیفم را از ۷ به ۱۶ رسانده وآنها را موفق وشاد ببینم.
کلید واژه: افت تحصیلی، برنامه پیشنهادی، تبادل نظر، فرم نظارت
مقدمه
تربیت فرزند با همهٔ سادگی و طبیعی بودن از کارهای دشوارومسؤلیت های سخت وسنگین است.
تا روزی که طفل خرد سال و در آغوش مادر است نگهداری او برای والدین یک مشکل است، روزی که به راه میافتد این دشواری به گونه ای دیگر رخ می نمایدوزمانی که به مدرسه وکلاس درس وارد میشود وآغاز فراگیری علم و دانشهای گونا گون میرسد، این سختی دو چندان میشود.
همهً آنهایی که به مدرسه میروند به یک میزان توفیق پیشرفت ندارندوهمهٔ آ نان که در سایهٔ لطف و عنایت و زحمت والدین و مربیان قرار میگیرند، به یک درجه رشد نمیکنند.
برای عده ای مسألهٔ افت تحصیلی پیش میآید که علت آن خواه موجه ویا غیرموجه برای والدین و مربیان مشکل آفرین است وطبیعی است که باید در این مورد تدابیر خاصی اندیشیده ومشکل بر طرف شود.
اساس این پژوهش دانش آموزانی را در بر میگیرد که دلیل عقب ماندگی درسی آنها ذهنی وارثی نبوده، بلکه در عین داشتن هوش و استعداد کافی از دروس و برنامههای تحصیلی عقب ماندهاند و نمیتوانند همگام با دیگر دانش آموزان پیش بروند ودر به دست آوردن موفقیتهای تحصیلی دشواریهایی برای خود و دیگران میآفرینند.
به کار گیری روشهای متعدد وابتکاری میتواند با توجه به موقعیتهای مختلف زمانی ومکانی نقش مهمی در پیشرفت دانش آموزان داشته با شد و آیندهٔ تاریک وبی روح آنان را به دنیایی روشن وزیبا تبدیل نماید.
فهرست مطالب
چکیده ۱
مقدمه ۲
توصیف وضع موجود ۳
گرد آوری شواهد (۱) ۴
پیشینه تحقیق : ۱۱
یافتن راه حل ها ۱۴
علت۱:عدم علاقه به ادامه تحصیل: ۱۴
انتخاب طرح جدید و اجرای آن ۱۶
روش سوم: تهیه فرم بررسی و نظارت بر تکالیف واموردرسی توسط اولیا ۱۸
گردآوری شواهد (۲) ۲۱
اعتبار بخشی و ارزیابی ۲۵
نتیجه گیری، ایرادها، پیشنهادها ۲۸
فهرست منابع ۳۰
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 35
مطالب مرتبط