دانلود اقدام پژوهی بررسی دلایل افت تحصیلی در درس عربی سوم راهنمایی آموزشگاه
چکیده:
افت تحصیلی کاهش عملکرد دانش آموز از رضایت بخش به نامطلوب است، اگر بین استعداد بالقوه و بالفعل دانش آموزی فاصله ای ایجاد شود، از آن به عنوان افت تحصیلی یاد میشود و بهترین شاخص در این زمینه مقایسه عملکرد قبلی و فعلی است
دراین پژوهش که در مدرسه راهنمایی ومقطع سوم راهنمایی در درس عربی صورت گرفته دلایل افت درسی دانش آموزان با استفاده از روش پرسش نامه ومصاحبه بااولیاء مورد بررسی قرارگرفته است.
ارتباط نزدیکی بین آموختههای قبلی دانش آموزان با مطالب درس جدید وجود دارد.
مشارکت دانش آموزان در تدریسها به تعمیق آموختههای اوکمک شایانی میکند.
انجام بازی فردی وگروهی کلاس راشاداب وازدلزدگی نسبت به درس عربی میکاهد.
عامل تشویق تأثیر محسوسی در بهبود فرآیند یادگیری دارد.
استفاده از وسایل کمک آموزشی در یادگیری دانش اموزآن نقش مثبت دارد.
کلید واژه: عربی – سوم راهنمایی – افت درسی
مقدمه
منظور از افت تحصیلی چیست؟
معنای لغوی افت عبارت است از کمبود، کمی، کم و کاست و نقصان. لذا افت تحصیلی به معنای کمبود و نقصان در فرآیند تحصیل است. یا به معنای تحت اللفظی آن سنجش علل آمار تجدیدی و مردودی دانش آموزان است.
افت تحصیلی کاهش عملکرد دانش آموز از رضایت بخش به نامطلوب است، اگر بین استعداد بالقوه و بالفعل دانش آموزی فاصله ای ایجاد شود، از آن به عنوان افت تحصیلی یاد میشود و بهترین شاخص در این زمینه مقایسه عملکرد قبلی و فعلی است. گاهی افت تحصیلی فراتر از اعدادی است که ذکر میشود، گاهی اوقات با این که دانش آموز قبول میشود و به پایه بالاتر راه مییابد اما آموزش، کیفیت لازم را ندارد و دانش آموز از نظر سطح دانش و معلومات پایین است و در این خصوص میتوان از افت پنهان نام برد.
افت تحصیلی کاهش نسبی فعالیت درسی و مطالعه یک دانش آموز در یک دوره نسبی در مقایسه با دوره نسبی قبل از آن
کسی که طی سه ماه نمرات در حد ۱۵ داشته اما در دو هفته اخیر در تمامی یا تعدادی از دروس نمرات حدود ۱۲ کسب کرده، می گوییم در حال حاضر نسبت به سه ماه پیش افت تحصیلی دارد. منظور از آوردن کلمه نسبی این است که افت تحصیلی تنها شامل دانش آموزان ضعیف نبوده حتی کسی که چند ماه پیش نمرات حدود ۱۸ داشته اگر در حال حاضر نمرات حدود ۱۶ کسب میکند، دو نمره نسبت به دوره قبل افت دارد.
افت تحصیلی دانش آموزان یکی از مشکلاتی است که اگر به آن توجه نشود، گاهی موجب دلسردی و ترک تحصیل خواهد شد و شکست دانش آموز در تحصیل، اتلاف سرمایه انسانی و اقتصادی را در پی دارد. بنابراین عوامل افت تحصیلی باید به طور دقیق
موشکافی و راهکارهای اساسی برای جلوگیری از آن ارائه شود.
هنگام مواجه شدن با افت تحصیلی در دانش آموزی نباید انگشت اتهام به سمت او برده و از او به عنوان شاگردی تنبل و بی انضباط یاد شود، چون گاهی ممکن است وضعیت آشفته و نا به سامان خانواده در آن نقش داشته باشد. اولیای دانش آموزان باید ارتباط بیشتری با مدرسه برقرار کنند و در جریان تعلیم و تربیت فرزندان خود و روند آموزش آنها قرار گیرند.
افت تحصیلی و مردودی یکی از قدیمیترین و شناخته شده ترین مسائل آموزش و پرورش در بسیاری از کشورهاست و تحقیقات نشان میدهد هیچ کشوری نتوانسته است یک راهکار برای جلوگیری صد در صدی این مشکل ارائه دهد اما تمام کشورها متناسب با شرایط و وضعیت خود بررسیهایی را انجام و راهکارهایی را ارائه دادهاند. پس بهتر است که بر اساس واقعیتهای موجود و شناختی که از عوامل ایجاد افت تحصیلی بدست آمده است، حتی در مناطق مختلف آموزشی، نسخههای متفاوتی پیچید و منحصر به روشهای کلیشه ای نبود.
خسارتهای ناشی از افت تحصیلی:
۱-هزینههای تحمیلشده به دولت یاآن چه افت تحصیلی به نظام آموزشی تحمیل میکند را میتوان شامل موارد زیر دانست:
الف: اتلاف هزینههای جاری اداره و مؤسسات آموزشی توسط دولت.
ب: اتلاف سرمایهگذاریهای ثابت برای احداث و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی.
۲- هزینههای تحمیلشده بر خانواده شامل:
الف: اتلاف هزینههای مستقیم خانواده مثل پرداخت حق ثبتنام، هزینه لوازمالتحریر.
ب: اتلاف هزینههای حمل و نقل، ارتباطات برای رفت و آمد دانشآموزان به مدرسه.
۳- خسارتهای وارده به دانشآموزان شکست خورده شامل:
الف: هزینه فرصت از دست رفته بر اثر دیرتر راه یافتن به بازار کار.
ب: خسارتهای دیگری که بر فرد وارد میشود مثل هزینه واقعی سرخوردگی، احساس حقارت و بیکفایتی و خودپنداری منفی.
به نظر میرسد که بعد روانی اجتماعی خسارتها که به دانشآموز و خانواده او وارد میشود، بهمراتب ضربات روانی جدیتری نسبت به
بعد مادی برخانواده و فرد تحمیل میکند و متأسفانه جبران زخمهای شکست تحصیلی به سختی و کندی انجام میشود.
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی:
این عوامل را به طور خلاصه میتوان چنین بیان نمود و آن را در ۴ بخش خود دانش آموز، خانواده، مدرسه و اجتماع لحاظ نمود:
۱. عوامل مربوط به خود دانش آموز
• عوامل فیزیولوژیکی و جسمی مانند ضعف بینایی و شنوایی و غیره
• عوامل ذهنی و روانی مانند میزان هوش و قدرت حافظه و سلامت روانی
• نداشتن هدف واقعی و عینی و روشن از تحصیل
• عدم انگیزش درونی برای تحصیل و مطالعه
• نداشتن اعتماد به نفس کافی
• ضعف اراده در تصمیم گیریهای تحصیلی و مطالعه و اجرای تصمیمات
• عدم برنامه ریزی دقیق از لحاظ زمان و میزان مطالعه روزانه
• نداشتن روش مطالعه مناسب برای دروس مختلف
• مهارتهای مطالعه نادرست.
فهرست مطالب
چکیده: ۱
مقدمه ۲
توصیف وضعیت موجود: ۹
زمینه های پیدایش مساله: ۰۱
اهمیت پژوهش: ۱۸
اهداف تحقیق: ۲۰
تعریف عملیاتی: ۲۱
روش جمع آوری اطلاعات: ۲۱
چگونگی انجام کار: ۲۲
پیشنهادات: ۲۵
منابع ۲۶
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 30
مطالب مرتبط