مقاله تربیت کودکان

Child rearing paper

دانلود مقاله تربیت کودکان

چکیده ها

حضرت علی (ع) فرمود دوازده آیه ازتورات انتخاب کرده و به عربی ترجمه نمودم وهر روز سه مرتبه درآنها می نگرم.

۱- پسر آدم تا سلطنت من پایدار است از ریاستمداری،بیم نکن و سلطنت من ابدی است.

۲- پسر آدم تا خزانه های من پر است به دیگری امیدوار مباش و خزانه ای من پیوسته پر است.

۳- ای پسر آدم تا مرا می یابی با دیگری طرح الفت نینداز که هر وقت مرا بخواهی به تو نزدیک و با تو مهربانم.

۴- ای انسان من تو را دوست دارم تو هم مرا دوست بدار.

۵- ای انسان تا از صراط نگذری از قهر من ایمن مباش.

۶- همه چیزها را برای تو آفریدم و تو را برای خودم تو چگونه از من

می گریزی.

۷- تو را از خاک سپس از نطفه و آنگاه از مضغه آفریدم و در خلقت تو نماندم از یک گرده نمایی که می خورید در می نانم؟

۸- به خاطر خود بر من غضب می کنی و به خاطر من بر خود خشم نمی گیری.

۹- تکلیفهای من بر عهده تو است ورق تو بر عهده من. اگر تو در انجام تکالیف سرپیچی نکنی من از بنده پروری خوداری نکنم.

۱۰- پسر آدم همه تو را برای خودشان می خواهند. من تو را برای خودت و از من مگریز.

۱۱- رزق فردا مطالبه نکن چناکه من بیم عمل فردا را از تو نخواهم.

۱۲- اگر به قسمت خود راضی شوی قلب و بدنت را آسوده کنم. ستوده باشی و اگر ناراضی شوی دنیا را برسرت مسلط کنم تا چون حیوانی بیابانی مدام به دنبالش بدوید و جزء به مقداری روزی نیابی و دچار نکوهش گردی.

ابعاد وجودی انسان و پرورشی آن

هوش دانش آموزان و تأ ثیر پذیری نسل جوان

اگر به کسی پیش از حدود توانایی او امتیاز داده شود.به ناتوانی می گراید. و امتیازات کمتر از حد توان یاس وحسادت و سهل انگاری به وجود خواهد آورد. دانش آموزان ایرانی همه باهوشند برای موفقیت باید بیشتر تلاش کرد موفقیتهای بزرگ دانش آموزان و دانشجویان در عرصه مسابقات علمی جهان به خوبی نشان دهنده این واقعیت است که جوانان ایرانی از هوش واستعداد بسیار بالایی برخورد و اگر زمینه و شرایط فراهم شود آنها با رشد علمی و فنی خود می تواند نقش مهمی در توسعه همه جانبه و پایدار کشور ایفا کنند. امروز دانشگاهای ما مملو از جوانان پر شور ونشاطی است که با برنامه ریزی و تلاش و پشتکار هر روز شاهد آفرینش ها وخلاقیت های آنها در عرصه های مختلف علمی هستیم . چهر های برجسته ای که به ظاهر بسیار جوانمی نمایند امااز بار علمی غنی برخوردارند.

وضعیت تحصیلی در دوران ابتدائی چه تأ ثیری دارد؟

بسیار کسانی هستند که از وضعیت تحصیلی در دوران ابتدایی بسیار متوسط است . چون کودک در این دوران قدردرس را شناخته و بیشترسر گرمیهای اورا بازی،خوردن وخوابیدن تشکیل می دهد.ولی پس از اتمام این دوران و آغاز دوره راهنمایی علاقه به مطالعه و یادگیری در آنها بییشتر می شود ونمرات درسی خوبی را می گیرند.و معلمان نیز نقش مهمی در تشویق دانش آموزان دارند واین امر ممکن است دانش آموز معمولی را به  دانش آموز خوب کلاس تبدیل کند.

کودک در حال بازی

مقایسه دانش آموزان ایرانی با بقیه کشورها

از نظر تحصیلی و سواد دانش آموزان ایرانی به مراتب بهتر از دانش آموزان کشورهای پشرفته مثل انگلستان و آلمان است.همین وضع در مورد دانشجویان هم صدق می کند. همین امروز وقتی که دانش جویان چند دانشگاه خودمان را با دانشجویان انگلیسی مقایسه می کنیم می بینیم که اولاً از نظر برنامه ریزی بهره هوشی بالاترند و ثانیاً از پشتکار خیلی بیشتری بر خودارند و راندمان کارشان هم خیلی هم بهتر است انصافاً کار دانشجویان ما به خوصوص در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا از نظر کیفی بادانشجویان خوب خارج از کشور قابل مقایسه است.

آیا دانش آموزان کشورهای خارج برای رفتن به دانشگاه تب و تاب دارند؟

عده زیادی از دانش آموزان و جوانان ایرانی برای رفتن به دانشگاه حتی اگر توانایی و استعداد آن را هم نداشته باشند تلاش زیادی   می کنند. ولی دانش آموزان سایر کشورها اینگونه نیستند. افراد خاصی که استعداد لازم را دارند و تعداد آنها هم زیاد نیست به دانشگاه می روند. اکثر دانش آموزان قبل از دوره مقدماتی سعی   می کنند وارد دوره های کاربردی شوند و حرفه ای را یاد بگیرند و در آن مهارت پیدا کنند   بعدها همان حرفه را وسیله امرار معاش خود می کنند.

در واقع چگونگی زندگی آینده آنها را همین حرفه معین می کند. البته این حرفه می تواند فنی باشد یا خدماتی.انسان باید بر حسب علاقه وتوانمندی واستعدادهایش هر چه زودتر مسیر زندگی خود را تعیین کند ودر آن مسیر به تلاش و کوشش بپردازد زیرا زمان به سرعت می گذرد. بنابراین این درصد کمی از دانش آموزان خارجی دنبال دانشگاه هستند. آنها اصلاً این حالت کنکور زدگی را که در کشورما هست ندارند . آنها بیشتر به فکر آینده شغلی خود هستند.

آیا دانش آموزان خارجی از نقاط قوتی برخوردارند؟

مردم هر کشوری یا هر جامعه ای دارای نقاط مثبت ومنفی مخصوص به خود هستند وهیچ جامعه ای نیست که همه چیز آن مثبت باشد و دارای نقاط منفی نباشد. از نقاط مثبت دانش آموزان خارجی می توان به دوستیها و برخوردهای صادقانه آنها به هم اشاره کرد.آنها خیلی با هم دوست و مهربان هستند و برخوردها یشان با همدیگر بسیار صادقانه است.دیگر اینکه برای زندگی آینده خود برنامه ریزی می کنند و برنامه هایشان هم مشخص است مثلاً در دوران دانش آموزی بعضی هامی گویند ما نمی خواهیم تکنیسین قطار بشویم .و هر کس برای آینده خود حتماً برنامه ریزی می کند.

یکی از مسائل مهمی که جوانان در زندگی با آن رو برو هستند موضوع استقلال است.جوانان بسیاری علاقه دارند که هر چه زودتر به یک استقلال نسبی دست پیدا کنند که البته به آسانی ممکن نمی شود.

ولی این استقلال در ممالک دیگر به  نحو است که بیشتر جوانان از همان اوایل جوانی به کار وآینده شغلی خود می اندیشند وتعداد کمی به فکر ادامه تحصیل تا مراحل عالی و دانشگاهی می افتند. بنا براین اغلب آنها با کسب یک حرفه به دنبال کار می روند واز این طریق به استقلال می رسند. آنها هم که در پی ادامه تحصیل هستند خودشان را بورسیه دولت
می کنند.عده خیلی خیلی کمی از جوانان بخ خانواده بستگی دارند. اکثر آنان با رفتن به دنبال یک حرفه و کار استقلال خود را تأمین می کنند.

چه کسی در زندگی موفق است

موفق کسی است که درزندگی توانسته باشد به آرزوهاو هدفهایش دست یابد و از لحظه های زندگی خود به خوبی استفاده کند.

حضرت علی (ع) می فرمایند فرصتها را مغتنم شمارید چون فرصتها مثل ابرها به سرعت می گذرند. یعنی هر کس در هر موقعیت و وضعی که هست باید اوقات خود را مغتنم بشمارد وحداکثر استفاده را از آن بکند وبه اهداف و آرزوهایش برسد.

حال ممکن است این اهداف علمی،کاری،اجتماعی…..باشد مثلاً برای یکی خدمت به مردم وگره گشایی از مشکلات آنان وخدمت به مملکتش هدف است و دیگری کار تولیدی یا انجام پژوهش ومطالعات علمی را هدف خود قرار می دهد.

رمزموفقیت چیست

رمزموفقیت هدفدار بودن،علاقه داشتن،برنامه ریزی،نظم درحرکت وپشتکار بودن است.رمز موفقیت دربهره هوشی بالا نیست.

انسان های موفق هوش چون سایرین دارند.یاس،تزلزل دررسیدن به هدف،سرخوردگی و بی برنامه بودن بزرگترین آفت موفقیت درزندگی همه انسان هاست.همیشه باید سعی کرد که خود راازاین آفت هادور ساخت.

سختی وشکست درزندگی همه انسانها وجود دارد ولی نباید مآیوس شدوهدف راتعیییر داد بلکه بایدبا برنامه ریزی وپشتکار بر مشکلات غلبه یافت وخود رابه هدف نزدیک کرد.خیلی وقتها انسان بامشکلات عجیب وغریبی روبرو می شودولی باید برمشکلات نهیب زدوهدف رادرذهن پر رنگ کردوبه دنبال آن گام برداشت.

فهرست

چکیده ها ۱

ابعاد وجودی انسان و پرورشی آن.. ۲

هوش دانش آموزان و تأ ثیر پذیری نسل جوان.. ۲

وضعیت تحصیلی در دوران ابتدائی چه تأ ثیری دارد؟. ۳

کودک در حال بازی.. ۳

مقایسه دانش آموزان ایرانی با بقیه کشورها ۳

آیا دانش آموزان کشورهای خارج برای رفتن به دانشگاه تب و تاب دارند؟. ۴

آیا دانش آموزان خارجی از نقاط قوتی برخوردارند؟. ۵

چه کسی در زندگی موفق است.. ۶

رمزموفقیت چیست.. ۷

آیا درآمد زیاد دررمزموفقیت است.. ۸

نقش اعتقادی دین در پیشرفت ها ۹

جوانان را باید باچه احساس بارآوریم. ۱۰

پیامی به نسل جوان.. ۱۰

نظری برای آنهایی که به هر دلیل نمی توانند وارد دانشگاه شوند. ۱۱

نقش گروههای همسال در نوجوان.. ۱۲

پیشرفت تحصیلی واقعی در مدرسه بیشتراز همکلاس هاست. ۱۳

رابطه برنامه با نیازها ۱۳

رابطه برنامه وهدف.. ۱۴

رابطه برنامه با واقعیتهای زندگی.. ۱۶

رابطه برنامه با ویژگیهای فردی.. ۱۷

بعد اجتماعی.. ۱۹

همرنگی با جماعت.. ۱۹

مهارتهای اجتماعی.. ۲۰

مهارت های اجتماعی: ۲۲

نگرشها ۲۲

مستقیم آموزش… ۲۴

بعد آموزشی.. ۲۵

تکنولوژی آموزش… ۲۵

خلاقیت کودکان.. ۲۸

خلاقیت چیست.. ۲۹

چه چیز بر بروز خلاقیت تأثیر می گذارد؟. ۳۱

تفاوتهای فردی.. ۳۴

تفاوتهای فردی.. ۳۴

با هم بیاموزیم. ۳۵

کار برد آموخته ها ۳۷

بعد کفر جهات سالم. ۳۹

برنمه های مناسب برای اوقات فراغت.. ۳۹

۱-گسترش وتأمین کتابخانه ها ۴۱

۲- کانونهای هنری وذوقی و علمی.. ۴۲

۳- گسترش کلوپهای ویدیویی.. ۴۲

۴-مجتمع های کار و تولید و حرفه آموزشی.. ۴۲

۵- دید وبازدید علمی وآموزش (اردوهای آموزشی). ۴۳

۶-فعالیتهای جمعی وتعاون.. ۴۳

بعد دینی.. ۴۴

منابع.. ۴۷


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 51

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.