این پروپوزال در مورد ارزیابی تأثیر عوامل نهادی بر توسعه کارآفرینی (رشته علوم اقتصادی) می باشد. پروپوزال کامل و آماده ، نگارش حرفه ای براساس اصول پروپوزال نویسی ، منبع نویسی داخل متن و پاورقی
مقدمه
توسعه اقتصادی چشمانداز و هدفی آرمانی برای اغلب جوامع میباشد. کارآفرینی نیز بهعنوان نیروی محرک در شکل دادن این چشمانداز نقش کلیدی دارد (شومپیتر ، 1934). پژوهشهای موجود نشان میدهد که ورود شرکتهای جدید جریانی سودمند در اقتصاد ایجاد میکند. این جریان رشد نوآوری، تحول، توسعه اقتصادی، ارتقا اشتغالزایی و تضمین بیشتر توزیع عادلانه درآمد در جامعه را در پی خواهد داشت ( آکس،2010). در همین راستا تجربه تاریخی نیز نشان داده است که کارآفرینان اثر مهمی در فعالیتهای اقتصادی در سطح ملی و محلی دارند و با گسترش و ایجاد آن در سطح منطقهای، افزایش ثروت و درآمدهای محلی، پیوند اقتصادهای محلی با اقتصادهای بزرگتر و اقتصاد جهانی را فراهم میکنند (هندرسون ،2002).
رینولدز و همکارانش (1999) نشان دادهاند که یکسوم نرخ رشد اقتصاد ملی ناشی از تفاوتها در فعالیتهای کارآفرینانه است. همچنین زاچارکس (2000) بامطالعه 16 اقتصاد توسعهیافته نشان داده است که فعالیتهای کارآفرینانه تقریباً نیمی از تفاوتها در رشد GDP بین کشورها را نشان میدهد. مطالعات دیدهبان جهانی کارآفرینی (GEM) نیز با بررسی فعالیت کارآفرینانه در کشورهایی با سطح توسعهیافتگی اقتصادی متفاوت نشان داده که نیروی کارآفرینی عاملی تأثیرگذار بر درآمد سرانه کشورها میباشد (بوسما و همکاران ،2005).
ازاینرو در ایران و باهدف افزایش تعداد رخدادهای کارآفرینانه (تحریک سطح فعالیتهای کارآفرینانه)، برنامههای آموزشی و تحقیقاتی کارآفرینی و ایجاد مراکز رشد و کارآفرینی، برنامههایی مانند «طرح ضربتی اشتغال» و «طرح بنگاههای زودبازده» به اجرا درآمدهاند؛ اما شواهد موجود از اقتصاد در حالگذار کشورمان، حاکی از بروز اختلالاتی در عرصه اقتصاد ملی است. نتایج بررسی پروژه کد اقتصادی که از سوی سازمان امور مالیاتی ایران (1388) انجامشده است، نشان میدهند که فعالیت تنها حدود 30% از شرکتهای ثبتشده، در قالب این پروژه بوده است و بهعبارتدیگر 70% دیگر یا فعال نیستند و یا از مجاری غیررسمی –و احتمالاً غیر مولد – به فعالیت اقتصادی میپردازند. باید توجه داشت که چنین فعالیتهایی میتواند هزینههای سنگینی را به سیستم اقتصادی کشور تحمیل کنند.
آنچه مسلم است این است که کارآفرینی در خلأ رخ نمیدهد و عوامل محیطی در بروز پدیده کارآفرینی مؤثر میباشد. نهادها بهعنوان یکی از عناصر مهم محیطی محسوب میشوند که توسط دو عامل مداخلات دولت و عوامل اجتماعی، رفتار کارآفرینانه را تشویق و یا محدود میکنند (توریک،2007)
ترتیبات نهادی با ایجاد ساختار انگیزشی جامعه میتوانند کسبوکارهای مولد و یا غیرمولد و یا حتی مخرب را تشویق کند (بامول،1991) از سویی دیگر ترتیبات نهادی محصول فعالیتهای کارآفرینانه در کشور هستند (نورث،1994). هنگامیکه نهادها “ضعیف” باشند احتمال دارد که کارآفرینان زیر بار پروژههای جدیدی نروند و یا در عوض ممکن است انرژیشان را در پروژههایی غیرمولد مصروف سازند که چنین روندی منجر به کاهش بازده اقتصادی برای کل جامعه خواهد شد (گلاسر و همکاران ،2004). بنابراین اگر توسعه کارآفرینی بهعنوان یک رهیافت توسعه اقتصادی مدنظر باشد باید به تفاوتهای محیطی و ساختارهای انگیزشی خاص هر جامعه که منتج از نهادهای آن جامعه میباشند توجه نمود و پس از شناخت اثرات مربوطه به ارائه راهکاری برای توسعه آن پرداخت.
فهرست مطالب:
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلی
ضرورت و اهمیت موضوع
اهداف تحقیق: اهدف اصلی و فرعی
سوالات تحقیق: سوالات اصلی و فرعی
فرضیات تحقیق: فرضیات اصلی و فرعی
روش تحقیق
جامعه، نمونه ی آماری
روش تجزیه و تحلیل داده ها
جدول زمانبندی شده انجام پایان نامه
منابع فارسی کامل
منابع انگلیسی کامل
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 16
مطالب مرتبط