این فایل پاورپوینت شامل 40 اسلاید قابل ویرایش و در مورد مفاهیم بهداشت و حفاظت کار می باشد.
تعریف حادثه ی ناشی از کار
برای حادثه تعاریف زیادی شده است. در اینجا به چند نمونه از تعاریف اشاره می شود:
حادثه عبارت است از رویدادی که به طور تصادفی یا بنا به علل ناشناخته و غیر قابل پیشگیری رخ دهد.
حادثه عبارت از هر پیشامدی است که جریان و پیشرفت عادی کار را کند یا متوقف نماید. حادثه ممکن است همراه با آسیب به شخص یا متضمن خسارات مالی یا جانی یا هر دو باشد.
در تعریفی که در قانون بهداشت و ایمنی حرفه ای آمریکا (OSHA) آمده حادثه ی قابل گزارش عبارت از حادثه ای است که سبب مرگ، بستری شدن در بیمارستان، از دست دادن روزهای کاری، مداوای با دارو، تغییر شغل یا خاتمه ی آن، یا از دست دادن هوشیاری شود.
حادثه واقعه ای است غیرمنتظره یا پیش بینی نشده که می تواند در تمامی موقعیت های زندگی پیش آید. حوادثی را که در زمان کار به وقوع می پیوندند حوادث ناشی از کار گویند.
با توجه به تعاریفی که برای حادثه ارایه شد می توان حادثه ی ناشی از کار به این صورت تعریف کرد:
«حادثه ناشی از کار عبارت است از رویدادی غیرمنتظره که در هنگام کار روی می دهد و جریان عادی کار را متوقف می سازد. حادثه ممکن است دارای پیامدهای جسمانی و روانی برای کارکنان و خسارات اقتصادی برای سازمان باشد».
در یک مفهوم وسیع، حوادث ناشی از کار کلیه ی حوادثی را که در ضمن کار و نیز در حین رفت و آمد به محل کار به وقوع می پیوندند در بر می گیرد. برای اینکه حادثه ناشی از کار تلقی شود تحقق دو شرط اساسی ضرورت دارد:
الف) حادثه در حین انجام وظیفه روی دهد
ب) حادثه به سبب انجام وظیفه روی دهد.
برای احراز اینکه حادثه در حین انجام وظیفه بوده است یا خیر باید به دو عامل زمان و مکان وقوع حادثه دقت کرد. منظور از محل کار و حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه شده در یکی از مکانهای زیر مشغول انجام وظیفه باشد:
الف) بیمه شده در کارگاه و مؤسسات وابسته یا ساختمانها و محوطه ی آن مشغول کار باشد.
ب) به دستور کارفرما در خارج از محوطه ی کارگاه مأمور انجام وظیفه باشد. این مأموریتها باید در ارتباط با کارگاه و با وظایف قانونی وی و قوانین و مقررات و عرفِ کار منطبق باشد. بنابراین اگر مأموریت در ارتباط با کارگاه نباشد، و مثلاً برای انجام امور شخصیِ کارفرما باشد در صورت وقوع حادثه ی ناشی از کار تلقی نمی شود.
ج) حوادثی که هنگام رفت و آمد بیمه شده از منزل به کارگاه و بالعکس رخ دهد. البته به شرط آنکه حادثه در اوقات متعارف کار بیمه شده به کارگاه و بالعکس باشد. بنابراین اگر حادثه در غیر مسیر عادی رفت و برگشت و نیز پس از گذشت ساعتها از پایان کار رخ دهد، ناشی از کار تلقی نمی شود.
د) حوادثی که در اوقات مراجعه به درمانگاه یا بیمارستان یا برای معالجات درمانی و توانبخشی رخ می دهد، مشروط بر اینکه مبدأ حرکت کارگاه بوده و در زمان و مسیر متعارف برای رفت و برگشت رخ داده باشد.
هـ) حوادثی که حین اقدام برای سایر بیمه شدگان و مساعدت به آنان رخ می دهد، مشروط بر اینکه در محیط کار اقدام کننده و برای نجات و مساعدت رخ دهد.
انواع حادثه
بر اساس طبقه بندی ای که به تصویب دهمین کنفرانس جهانی آمارشناسان کار، در اکتبر 1962 رسیده است، انواع وقایعی که مستقیم سبب آسیب دیدگی می شوند عبارتند از:
1. سقوط اشخاص؛ 2. سقوط اشیاء؛ 3. راه رفتن، تصادم با اشیاء؛ 4. گیرکردن و قرار گرفتن بین اشیاء؛ 5. کارهای سنگین و تلاش بیشتر از حد با حرکات افراطی و نادرست (مانند حرکات سنگین برای جابجا کردن اشیا)؛ 6. برخورد یا ارتباط باحرارت غیر متعارف؛ 7. برق گرفتگی؛ 8. برخورد یا ارتباط با مواد یا پرتوهای زیان آور؛ 9. سایر انواع حادثه که در جای دیگر طبقه بندی نشده است و حوادثی که درباره ی آنها اطلاعاتی در دست نیست.
فهرست مطالب:
تعریف حادثه ی ناشی از کار
انواع حادثه
علل بروز حادثه
اتخاذ نگرش نظام مند در علل حادثه
عوامل دخیل در بروز حادثه
نظریه های مرتبط با حادثه
مدلهای مرتبط با حوادث
خسارتهای ناشی از حوادث کار
و…
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 40
مطالب مرتبط